webForumDet fria alternativet

Bakup på win2003 server

Webbutveckling

4 svar · 593 visningar · startad av webtomten

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det är så att jag ska hjälpa min bror med att fixa så deras win 2003 server tar bakuper varje dag. Så långt och lätt tänkte jag att då kan man ju köra med windows inbyggda program för att hela tiden ta en bakup.

Men då jag inte har fysisk tillgång till servern ifall något skulle hända så kan jag inte lägga ut någon bakup eller liknande på CD skiva för att återställa. Utan jag måste kunna återställa efter en ominstallation via internet.

Samt jag skulle även vilja ha möjligheten att plocka ut vissa delar ur bakup filerna om någon skulle råka radera en fil eller liknande på servern.

Finns det någon som kan tipsa mig om ett bra program eller hur jag ska gå tillväga?

Går detta att göra med windows inbyggda bakup program?

MVH

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

Hur menar du "Ominstallation via internet"?
Du kan göra en restore av enstaka filer från ett backupset från Windows backup

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

webtomten skrev:

Men då jag inte har fysisk tillgång till servern ifall något skulle hända så kan jag inte lägga ut någon bakup eller liknande på CD skiva för att återställa. Utan jag måste kunna återställa efter en ominstallation via internet.

Det är sällan jag är inne i serverrummet "rent fysiskt", även om jag behöver återställa en backup. Windows 2003 loggar du in på remote via RDP (Fjärrskrivbord), och skall du köra det via Internet sätter du upp en VPN-anslutning mot servern (som även det windows 2003 har inbyggt).

VPN
http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-5805260.html

RDP
http://www.petri.co.il/enable_rdp_windows_2003.htm

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

swede skrev:

Hur menar du "Ominstallation via internet"?
Du kan göra en restore av enstaka filer från ett backupset från Windows backup

Det jag menade var alltså att om man tog en komplett system bakup som man sen ville återställa via RDP. Men kom på att det är antagligen lättast att ta på enstaka mappar m.m. för att återställa.

Går det att ta bakup på alla användarkonton och inställningar i IIS via windows inbyggda bakup? Så jag bara kan göra en restore och få allt som det var.

Jojoxx: Jo VPN och RDP använder jag. Använder du dig själv av det inbyggda bakup programmet eller kör du med något annat? (Vill ha tips på vad som funkar bra eller dåligt)

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

De flesta guiderna jag hittar på nätet handlar om hur du sätter upp en ny DC för att sedan promota den och demota den gamla. Så har någon något bra sätt att backupa användarkonton är jag nyfiken jag också. Vi har inte så många användare där jag jobbar så jag har inte lagt ner någon energi på att ta reda på det, och skönt nog har jag aldrig haft något så stort serverras att jag behövt lägga upp konton igen.

Backup av IIS inkl metadata fungerar faktiskt i 2003, tidigare kunde du bara köra restore till samma maskin, och att läsa tillbaks en backup till en nyinstallerad maskin var lite meckigt. Här är ett script som sköter backup'en i alla fall.
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/WindowsServer2003/Library/IIS/475fb247-984d-4c65-842a-ae3bdd3e1080.mspx?mfr=true
Tyvärr kan inte windows backup köra script innan backupen. Så du får lägga en egen schemaläggning på det.

Vi kör bl.a. Backup Exec, men för att göra enklare filbackup har jag börjat använda ett litet smidigt verktyg som heter SyncbackSE och kör en rullande backup till nätverksdisk. Fördelen är att användarna har lärt sig att själva plocka tillbaks filer från backup'en som "råkat försvinna".

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)