webForumDet fria alternativet

DNS och dess djungel

Webbutveckling

2 svar · 498 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej,

Ska snart sätta in mina två första rackserver som jag konfigurerat själv och undrar lite över hur jag ska göra med mina domäner.

Jag får 10 dns-inlägg och har 1/16 C-klass ip-adresser. De olika ipadresserna kommer att vara kopplade till olika jailade-utrymmen på de två servrarna och så långt tror jag inte det är några problem.

Sen har jag i dagsläget 5 domäner som jag vill koppla till detta.

- Alla domänerna ska gå till ip 1 för webbservern.
- Varje domän ska ha en mail.* och en imap.* som ska gå till ip 2 för mailservern
- Domän 1 ska även ha smtp.* som även den ska till ip 2

Så det jag undrar över nu är det rätt tänkt från min sida? Olika subdomäner för webben sätter jag ju upp i webbservern.

Vilken typ ska de pekningarna mot mailservern vara, MX?
Jag vill koppla en subdomän mot en ipadress med reverse lookup, lägger jag helt enkelt till den med prefixet PTR?
Ska varje domän ha ett PTR tillagt? (läste här)
Behöver jag ställa in något annat, t.ex. NS?

Så hur många "inlägg" i dns-servern blir detta? 5 domäner med mail/imap?
15 + 2 för smtp och den med PTR? :)

Sen med tanke på hur mycket extra det kostar för 10 extra inlägg, kan det vara värt att köra en egen dns-server? För det är väl inga problem om jag har egna ipadresser? Och om i så fall, är en sådan tjänst krävande (kör freebsd)? På den ena servern kör jag ändå bara lite dev/spelserver etc.

Tack på förhand!

Mvh
Joakim

Satt och funderade på hur de menar med "dns-inlägg". Kan det vara så att ett inlägg är en zon? Som jag sedan kan lägga till de olika poster jag vill ha (a/cname/mx/ptr etc)?

Eller hur brukar det vara när man pratar co-location?

Efter att ha forskat lite idag och diverse samtal med serverhallen så visade det sig att ett inlägg är en zon så 10 inlägg bör räcka till en början.

Men jag behöver fortfarande veta lite om vilka zoner man måste sätta upp samt vad man normalt sätter upp för en domän.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)