Hej..
undrar om någon av er kan tipsa om ett bra program för att lägga till och hantera användare som ligger i en htpasswd...
just nu använder jag programmet putty men fattar det inte riktigt tror jag för jag får invalida fel hela tiden... kommandot finns inte osv... det står -c för att skapa en ny, har testat med både -c och c och 'c' och på alla möjliga vis men det vill inte fungera....
jag har även fattat att man ska kunna låsa filer med denna kod htpasswd -bc [filnamn] [användarnamn] [lösenord], användarnamn och lösenord fattar jag men filnamn hänger jag inte med på riktigt för det är en hel mapp som jag vill låsa... jag undrar även hur man gör för att lägga till fler användare än en användaren i mappen så att jag t.ex. kan låta två kompisar få tillträde till den också
Filnamnet du ska ange är den lösenordsfil du ska skapa. Den kommer att innehålla ett användarnamn per rad följt av lösenordet.
För att skydda en mapp så skapar du en fil som heter .htaccess i den mappen, och det är från .htaccess som du refererar till lösenordsfilen du skapat för att tala om vilka som är behöriga.
men... kan jag bara lägga in
htpasswd -cb /home/din_katalog/.htusers användarnamn lösenord
htpasswd -b /home/din_katalog/.htusers användarnamn lösenord
i en fil som heter .htusers :S och så finns användarna där? :S
jag har alltså två mappar just nu, en som heter htaccess och där följande finns:
AuthName "File access"
AuthType Basic
AuthUserFile /home/f/funtrix/files/.htpasswd
require valid-user
och så har jag en mapp som heter htpasswd och där detta finns:
funtrix:hej
men det fungerar inte att göra så, kan någon försöka förklara hur jag ska göra för att få det att fungera för om jag kopierar en gammal htpasswd fil som redan finns på servern för en annan sak så fungerar det att logga in med det användarnamnet och lösenordet...
jag måste antagligen ladda ned någon klient som kan fixa lösenord osv för det ligger på ett webkonto med stöd för det... och där använder jag programmet putty som tydligen skule vara bra... det fungerar som sagt att logga in med programmet med mitt användarnamn och lösenord men sen sätta lösenordet på en fil/mapp fattar jag inte alls hur man gör... så det finns ingen som kan tipsa om någon annat program och förklara hur man gör i det lr förklara hur man gör i putty...
hittade en bra en bra guide på internet om hur man lägger till en användare i htpasswd men den beskriver tyvärr inte hur man gör för att lägga till fler än en användare för om jag kör kommadot htpasswd -c .htpasswd kalle och skriver in lösenordet för honom första gången och vill lägga till en användare som heter johan och kör htpasswd -c .htpasswd johan så raderas kalle ut och ersätts av johan.. så jag undrar hur jag gör för att lägga till fler än en användare i .htpasswd