webForumDet fria alternativet

enkel ftp-server till windows?

Webbutveckling

10 svar · 1 293 visningar · startad av FredrikF

Medlem sedan maj 200391 inlägg
Frågan#1

Har ett hemmanätverk innanför en bredbandsrouter med 3 st Win xp pro-datorer som jag vill dela filer mellan. Börjar dock tröttna på den långsamma hastighet som windows fildelningstjänst ger mig. Det verkar som om protokollet inte är optimerat för att skicka många, små filer. Kan nån tipsa om en enkel, snabbuppsatt ftp-server för mitt privata nätverk (för jag antar att ftp är mer lämpat för mitt ändamål än windows fildelning)?

Fredrik

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Filezilla server kanske skulle passa

mv icaaq

icaaq skrev:

Filezilla server kanske skulle passa

mv icaaq

Tack för snabbt svar. Har installerat det nu och sätter upp användarna. Det som krånglar är steget när jag skall välja mappar och filer som användaren skall få åtkomst till.

Jag vill dela ut mina två hårddiskar men kan bara välja en av dem som hemkatalog vilket gör att man inte kan nå den andra. Hur gör jag en virtuell mapp som fungerar som hemkatalog för mina två hårddiskar? Eller är det inte så man går till väga?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

När jag var i ftp-träsket använde jag en inte så känd ftp server, som kallas för zFTPServer Suite, den enligt mitt tycke är slagbar... http://zftpserver.serveftp.com/

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Går det inte att bara lägga en vanlig genväg i den ena mappen till den andra?

Mvh

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

http://www.cerberusftp.com är riktigt trevlig och lättanvänd :)

@nders skrev:

Går det inte att bara lägga en vanlig genväg i den ena mappen till den andra?

Mvh

Jo, jag tror det. Alias verkar det heta. Jag var först tvungen att skapa en tom hemkatalog på hårddisken (vilket jag trodde jag kunde göra virtuellt i FileZilla, men icke) och sen skapade jag ett alias för varje hårddisk till hemkatalogen.
Lite klurigt när man aldrig satt upp en ftp-server förut men polletten trillade ner till sist.

Tackar för din tid.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det är det som är det fina med zFtpServer, där skapar du först ett namn på en resurs, som du sedan knyter en mapp/hårddisk till, sen kan du knyta användare/användargrupper till olika resurser, du kan även lägga in användargrupper i varandra etc. etc.

colione skrev:

Det är det som är det fina med zFtpServer, där skapar du först ett namn på en resurs, som du sedan knyter en mapp/hårddisk till, sen kan du knyta användare/användargrupper till olika resurser, du kan även lägga in användargrupper i varandra etc. etc.

Det låter precis som jag trodde det skulle fungera i alla ftp-servrar. Ska kolla upp den servern också.
Tack svaren alla andra...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Cerberus körde jag med i 1dag
totalt värdelös hantering av kataloger om man vill ha olika rättigheter för olika mappar

Filezilla Server är Helt underbar .... har tidigare kört Serv-U o Bulletproof Denna äger

Bara proftpD som e bättre

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

mayday skrev:

Cerberus körde jag med i 1dag
totalt värdelös hantering av kataloger om man vill ha olika rättigheter för olika mappar

Va? Går utmärkt att ha olika rättigheter för olika mappar. Mycket simplare hantering går inte att få.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)