Har ett hemmanätverk innanför en bredbandsrouter med 3 st Win xp pro-datorer som jag vill dela filer mellan. Börjar dock tröttna på den långsamma hastighet som windows fildelningstjänst ger mig. Det verkar som om protokollet inte är optimerat för att skicka många, små filer. Kan nån tipsa om en enkel, snabbuppsatt ftp-server för mitt privata nätverk (för jag antar att ftp är mer lämpat för mitt ändamål än windows fildelning)?
Tack för snabbt svar. Har installerat det nu och sätter upp användarna. Det som krånglar är steget när jag skall välja mappar och filer som användaren skall få åtkomst till.
Jag vill dela ut mina två hårddiskar men kan bara välja en av dem som hemkatalog vilket gör att man inte kan nå den andra. Hur gör jag en virtuell mapp som fungerar som hemkatalog för mina två hårddiskar? Eller är det inte så man går till väga?
När jag var i ftp-träsket använde jag en inte så känd ftp server, som kallas för zFTPServer Suite, den enligt mitt tycke är slagbar... http://zftpserver.serveftp.com/
Går det inte att bara lägga en vanlig genväg i den ena mappen till den andra?
Mvh
Jo, jag tror det. Alias verkar det heta. Jag var först tvungen att skapa en tom hemkatalog på hårddisken (vilket jag trodde jag kunde göra virtuellt i FileZilla, men icke) och sen skapade jag ett alias för varje hårddisk till hemkatalogen.
Lite klurigt när man aldrig satt upp en ftp-server förut men polletten trillade ner till sist.
Det är det som är det fina med zFtpServer, där skapar du först ett namn på en resurs, som du sedan knyter en mapp/hårddisk till, sen kan du knyta användare/användargrupper till olika resurser, du kan även lägga in användargrupper i varandra etc. etc.
Det är det som är det fina med zFtpServer, där skapar du först ett namn på en resurs, som du sedan knyter en mapp/hårddisk till, sen kan du knyta användare/användargrupper till olika resurser, du kan även lägga in användargrupper i varandra etc. etc.
Det låter precis som jag trodde det skulle fungera i alla ftp-servrar. Ska kolla upp den servern också.
Tack svaren alla andra...