webForumDet fria alternativet

Samba över internet?

Webbutveckling

6 svar · 431 visningar · startad av prey

Medlem sedan jan. 2002341 inlägg
Frågan#1

Hej på er, inlägget lade jag först på gentoo.org (Därav är det på engelska), men där fick jag inga vettiga svar.

Currently I've got a gentoo www/sql/MX/samba server up in my network at home. To save some money I'm gonna move the server, but...:

I still want to be able to access the server (from my windows laptop) as it was a folder (network drive). Of course I don't want to run samba on-the-fly, encryption is a must! I also want to force encrypted authentication (PAM, or just the plain passwd) - as you already figured out, I dislike when others can sniff my traffic...

Any ideas of how to do this? Some of you is probably going to say AFS, but I've heard it's a killer to conf. I'd also like to point out that this networking-deal is stricly for my own benefit and likes (and the family's), so I do not need a configuration that supports more than 3 or so users.

Snälla tipsa!

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Sätt upp en VPN-tunnel och tunnla Samba-trafiken i den.

Tackar för det snabba svaret!

Hur gör jag det? Vet du nån bra howto?
Servern e gentoo linux, klienten e win xp.

Jag kan rekommendera OpenVPN. Relativt enkel att komma igång med och programmet finns till många plattformar inklusive Windows. Skulle rekommendera att du tittar på version 2 istället för den senast stabila som är 1.6 eftersom det dels finns en del nya trevliga funktioner och att 1.6 tydligen inte ska fungera riktigt bra i XP med SP2 installerat.

Hittade lite dokumentation om hur du kommer igång i Gentoo. Annars så är dokumentationen på OpenVPN:s webbsida riktigt bra.

http://www.gentoo-wiki.com/HOWTO_OpenVPN_primer
http://openvpn.net/howto.html#samba

Gör VPN att man inte kan ansluta okrypterat och "unauthenticated" (vad heter det på svenska??)? För så vill jag ha det. (Kanske går att konfa iofs)

prey skrev:

Gör VPN att man inte kan ansluta okrypterat och "unauthenticated" (vad heter det på svenska??)? För så vill jag ha det. (Kanske går att konfa iofs)

Om du har flera användare som ska ansluta så är det smidigast om du använder version 2 av OpemVPN eftersom den har stöd för flera anslutna klienter på TUN/TAP-interfacet (versionerna innan 2 krävde ett separat interface per ansluten klient). Sedan skapar du bara certifikat till servern samt till varje klient som ska kunna ansluta till servern. Det innebär i praktiken att det bara är de klienter som har godkända certifikat som kan ansluta till servern.

http://openvpn.net/howto.html#pki

k, ska labba med openvpn och se vart det leder.

Tusen tack för tipsen!

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)