webForumDet fria alternativet

Struktur, tävlingsresultat

Webbutveckling

1 svar · 332 visningar · startad av Tinwëlint

Medlem sedan maj 2004451 inlägg
Frågan#1

Hur ska jag strukturera information om tävlingsresultat i min databas? Resultaten kan se ut ungefär så här:

Mästerskap Pimpel 2004-12-30

Klass___plats____Namn___________Fångst__Klubb_
| Vuxna  |  1  |  Förnamn Efternamn |   3069 g  |  ABCf  |
|______|_2_|_Förnamn2 en2 ____ |_ 2939 g_|_FDAf_|
| Barn    |  1  |   barn1 enb1              |  1531 g  |  dEDE |
|______|_2_|_barn2 enb2_______|__877 g _|_sdsf_ |

Det där såg kanske inte särskilt bra ut. Såhär då:

Klass   
Plats, Namn, Fångst, Klubb

Vuxna
  1, Förnamn Efternamn, 3069 g, ABCf 
  2, Förnamn2 en2, 2939 g, FDAf
Barn
  1, barn1 enb1, 1531 g, dEDE
  2, barn2 enb2, 877 g, sdsf

Listorna blir givetvis längre. Det kan också finnas andra klasser, såsom "Dam", "Senior" och en hel del annat. Alla dessa bör nog avgränsas på något vettigt sätt. Kanske ska ett extra fält där klassen anges skapas.
(När man väl får ut dem (i html som det ska vara här) så kan de säkert lika gärna få en egen tabell, men det vore nog dumt att avgränsa dem för mycket i databasen eftersom det rör sig om samma tävling)

Det kommer att finnas många olika resultat från många olika tävlingar. Listan från varje tävling känns så komplex att den nästan borde få en egen tabell, men det känns onödigt att skapa en tabell för varje tävling. Särskilt med tanke på att jag bara har en databas att föfoga över från webbhotellet.

P.S.
Om någon har en bra idé om hur man i html (och php med för den delen) ska utforma inmatningen och hur man kan fråga databasen och få ut informationen på ett vettigt sätt sen upskattas det också.

Medlem sedan maj 2004451 inlägg

Det där kanske inte var särskilt tydligt och förståeligt. Jag länkar till några exempel (jag tar inget som helst ansvar för den taskiga koden här, den är direkt utskriven av mitt ordbehandlingsprogram).
Resultaten från varje sån här tävling ska på något sätt gå att skriva ut i en html-tabell liknande de som finns upplagda där (även om de inte är så smart kodade).
Det går de väl nästan hur jag än lägger upp databasen. Men på något sätt måste man kunna komma åt alla data som har att göra med en särskild tävling på en gång. Jag funderade ett tag på om man skulle kunna separera tabellen med tävlingsdeltagare från den med information om varje tävling och ha en kolumn i tävlingstabellen med information om vilka rader i deltagartabellen som hörde ihop med just denna tävling. Men det verkar på något sätt riskabelt. Jag har inte så bra koll. Är det någon som har erfarenhet av något liknande.

Här är några exempel på hur resultaten från varje tävling kan se ut:
http://member.webforum.nu/Tinw�lint/ftabell1.html
http://member.webforum.nu/Tinw�lint/ftabell2.html

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)