webForumDet fria alternativet

Struktur och relation

Webbutveckling

2 svar · 308 visningar · startad av loboz

Medlem sedan okt. 200155 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag försöker skapa tabeller med rätt relationer för att kunna hämta data och få data presenterat på rätt sätt.

Jag vill utgå från ett antal verksamheter som är beskrivna i databasen typ: vhtnamn vhtbeskr vhtansvarig

Dessa verksamheter kommer inte att kunna matas in i en särskild ordning mht hierakin nedan utan de kommer att hamna lite huller om buller (i en tabell) då verksamheterna tas fram genom en brainstorm. Ordningen skall skapas i nästa steg.

Respektive verksamhet skall sedan få ett värde bereonde på vilken kategori av verksamhet det är: Huvudprocess Delprocess Processaktivitet Stödprocess

Dessutom skall verksamheterna kunna kopplas ihop i databasen inbördes så att förhållandet kan visas hierarkiskt t.ex. i en rapport, t.ex:

Verksamhet5 (Huvudprocess)

Verksamhet3 (Delprocess)

Verksamhet7 (Processaktivitet)

Verksamhet1 (Delprocess)

*Verksamhet6 (Stödprocess)*

Jag har försökt att skapa tabeller och relationer för att lösa detta men lyckas inte, framförallt inte vad gäller att koppla de olika verksamheterna till varandra och med rätt kategori.

Nån som skulle kunna hjälpa mig att komma vidare i mitt tänkt? Jag pillar med denna uppgift i MS Access och är ingen expert på databaser, vill jag tillägga :r

Kanske för mycket att kräva att få hjälp med men jag gör ett försök :)

MVH

Peter

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är nog löite för lite att ta på för att kunna hjälpa dig med strukturen tyvärr! Som en liten början kan jag nog tipsa dig om knytregister(tabeller) med datum from - tom. På det viset kan du skapa tabellerna Personer och verksamhet var för sig och knyta resptive till varandra när det är dags. Ett rollregister är nästan aldrig fel.
Rapporterna går sedan på att datum innefattsa i from-tom datum.
Kan det var en bit på traven? :birp
Annars får du komma in till stan så tar vi det över en sån här :birp :birp

Medlem sedan okt. 200155 inlägg

Hej och tack för svaret!

Jo, jag insåg att det var lite för lite information. Jag får skylla på att jag fick lite panik och hjärnuttorkning.

Jag hamnade som du föreslog i ett knytregister. Jag har alla verksamheter i en tabell och så knyter jag dessa till knyttabellen och en nivå (processnivå) och förhållande till nivå ovanför (vht/delprocess --> vht/huvudprocess).

Denna knytning får ett ID som jag sedan använder i en tabell där analysvärden anges.

Det känns rätt rent " teoretiskt" men jag får bygga tabellerna och prova lösningen. Problemet är att dessa tabeller "bara" är början till applikation så jag blir lite velig om hur tillvida detta kommer att hålla genom hela lösningen.

Det lät trevligt med att komma till stan och diskutera över :birp :birp :birp , jag kanske gör det :).

Tack igen för ditt svar!

MVH

Peter

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)