Samt att jag skulle vara tacksamm om man fick en ledtråd hur man skulle utforma en SELECT som tog fram alla kategorier i den ordningen....
mv icaaq
7 svar · 300 visningar · startad av icaaq
Jag behöver lite ideér hur jag ska utforma min kategori-tabell. tänk er följande.
-Telefoner
--mobil
--bärbara
--kobra
-chattklienter
--MSN
sen har jag artiklar kopplade till dessa under-kategorier(mobil, bärbara, ,MSN... .. .. osv) Hur ska jag bygga min tabell så att jag kan söka bland mina artiklar på huvudkategori-nivå samt på subkategori-nivå?
mv icaaq
Samt att jag skulle vara tacksamm om man fick en ledtråd hur man skulle utforma en SELECT som tog fram alla kategorier i den ordningen....
mv icaaq
Antigen genom
TBL_MainCat
Pk_MainCatId (räknare)
CatName (text)
Tbl_SubCat
Pk_SubCatId (räknare)
Fk_MainCatId (int)
Catname (text)
Tbl_Articles
-Pk_ArticelId (räknare)
-Fk_SubCatId (int)
Osv.osv
Då får du inte möjlighet att koppla en artikel till enbart låt oss säga Telefoner.
Du skulle kunna göra
TBL_Cat
Pk_MainCatId (räknare)
Fk_BelongsToMainCatId (int) (0 = huvudkategori)
CatName (text)
Tbl_Articles
-Pk_ArticelId (räknare)
-Fk_MainCatId (int)
osv..
Om du vill ha möjlighet att ha generella artiklar
Ok om jag använder den övre varianten hur kan jag då få ut alla Kategorier i rätt ordning...
JAg har testat med gruop by men jag tror jag är ute på fel spår .....
Tabellerna ser ut som följer:
tblHeadCategories
pk_HeadCategoryId (räknare) | fldHeadCatName
tblCategories
pk_CategoryId (räknare) | fldCategoryName (text) | fk_HeadCategory (tal)
Sen har jag i artiklarna så har jag endast pk_CategoryID
mv icaaq
Kanske var lite oklar på föregående inlägg. Kan jag med sen SELECT-sats ta ut alla kategorier så att jag får ut alla huvudmenyer samt undermenyerna grupperade under dem.
mv icaaq
Om du sätter en sorteringsflagga på rubrikerna kan du ju styra hur det skall grupperas. Annars används ju alfabetet på undergrupperna.
Kan någon flytta frågan till SQL-forumet. Jag ska skriva ihop något ikväll om jag har tid, order by case borde grejja biffen