jag har i my.ini angett mitt externa IP nummer, men i environment så står det local IP 192.168.0.157.
Jag är förvirrad :e
Jag har i tjänster valt att mySQL ska köras utav användaren mySQL-status
Red:// Jag har nu lyckats få mySQL servern att fungera, jag kan i fliken "databases" se databasen "test" men jag kan inte skapa en ny databas genom att högelklicka, vilket jag enligt hjälpfilen borde kunna göra.
när jag försöker ansluta till servern med mySQLadministratör får jag error 1130 'datornamn/ipnummer' is not allowed to connect to this mySQL server.
jag får det felmeddelandet, även om jag bara skriver in IP nummer till servern, utan användarnamn/lösenord.
Få felmeddelandet även om jag sitter på servern, inloggad som Administratör och speciella användarkontot mySQL :OO
Kewl.
Testade för skojjs skull att logga in genom mySQLAdministrator, och angav användarnamnet root, då kom jag in :)
Skapade en ny användare, och gav denne användare rättigheter till att connecta från en annan dator i nätverket!
Jag hara skapat en databas när jag varit inloggad som denna nya användare, och det verkar fungera.
Men när jag ska skapa en tabell i denna databas, så får jag felmeddelande, har provat lite olika kombinationer, men den klagar endå. :( bifogar en bild på det hela!
Jag brukar använda ett program som heter Mascon för att just bygga tabeller med, helt gratis att använda i 15 dagar tror jag men fast de dagarna gått ut så fungerar programet som vanligt.
Jag brukar använda ett program som heter Mascon för att just bygga tabeller med, helt gratis att använda i 15 dagar tror jag men fast de dagarna gått ut så fungerar programet som vanligt.
Litet tips. ;) :)
mhm :) 15 dagar precis som du sa :)
problemet som uppstår nu är att jag inte hajjar hur man sättar primarykey på en kolumn :OO
På tabellen ID som är integer, med auto increasment
jag har heller inte listat ut hur man sätter primary key i mascon så jag brukar alltid skriva dit det själv, man får ju se hur sqln ser ut precis innan den skapas.
jag har heller inte listat ut hur man sätter primary key i mascon så jag brukar alltid skriva dit det själv, man får ju se hur sqln ser ut precis innan den skapas.
primary key(id)
Okej :)
Tänkte att det var jag som var blind :)
jag har då aldrig hållt på med SQL i denna form, så jag vet inte riktigt vart jag ska sätta primary key :OO
Vore tacksam för en liten knuff i ryggen :)
Mvh
create table tblUser
(
ID integer not null auto_increment
, username text not null
, `password` text not null
)
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25