Jag har en fråga som jag skulle behöva hjälp att få svar på. Det är så att jag tänkt att några kompisar ska kunna skapa och ta bort egna databaser på min server. Jag har via PhpMyadmin lyckats fixa så att de kan logga in med ett eget användarnamn och lösenord och dessutom fixat så att de kan skapa egna databaser och tabeller och att det bara kan komma åt sina egna databaser. Det jag dock fortfarande har problem med är hur jag ska göra för att de även ska kunna ta bort sina egna databaser? De kan ta bort tabeller i en databas, men inte ta bort hela sin tabell.
Det visas inga felmeddelanden. Själva "menyalternativet" uppe i högra hörnet finns inte ens. Är man inloggad som root finns menyalternativet radera (drop).
Användaren har fått rättigheten att ta bort sina databaser, men menyalternativet visas inte. Jag har ingen aning varför eftersom man kan skapa nya databaser och skapa och ta bort tabeller i en databas.
Jag har nu löst detta mysterium. Efter att läst manualen ordentligt så fick jag svaret på min fråga. För att användare ska kunna radera en databas måste man göra en inställning i konfigurationsfilen. Så nu fungerar det klockrent.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2