Lider av att fortfarande ha en Exchange 5.5 org. Bara en månad kvar tills den skulle bort och då gick skiten sönder.
Jag har nu lyckats få tillbaka datan men har en server som inte är stabil.
Jag har därför satt upp en ny server (detta också en 5.5 eftersom det väntas på ad't för att få upp den nya 2003)
Denna nya 5.5 är inkluderad i samma site men har inte placerats på samma ort utan är centralt placerad. Jag vill nu flytta upp hela data basen till den nya servern och sedan fasa ut den gammla.
Jag ser två sätt man kan göra detta på.
1. Använda sig av move mailbox för att flytta datan samt styra om pekningarna.
2. Änvända sig av backupperna och göra en redirekt på något sätt.
Att nummer ett fungerar vet jag men det är ju ett j jobb att flytta alla användarna på detta sättet. Detta för att servrarna står på olika orter samt att jag inte kan ta alla på en gång. Finns boxar på upp till 600mb också. Inte så kul att flytta dem över varken wan eller lan.
Jag tycker att detta är ju precis som vilken konsoloderings process som helst där man vill hämta hem lokala servrar till en stor central. Min fråga är nu hur jag smidigast löser detta. Om backup program vara är speciell så kör vi veritas backup exec.
Ge mig tips då jag tycker att nummer 2 borde vara det sättet man borde köra men är grymt osäker på hur datan i directory store skall styras om. Tvivlar inte på att det är några problem att flytta själva priv eller pub men pekarna då?
Har någon användt något smart verktyg eller måste jag göra move? Givetvis kan jag ju flytta servern till lokal ort under själva moven, men vad händer om det finns koruppta mail mitt i move operationen på en användare? ?
Är mycket tacksam för snabba svar eftersom jag inte känner mig säker med nuvarande server.
gammal server
nt4 server sp6:a
exchange 5.5 adv sp4
1. Använda sig av move mailbox för att flytta datan samt styra om pekningarna.
Om jag inte missminner mig totalt så behöver du inte styra om pekningarna så länge båda servrarna är uppe och snurrar. D.v.s. kör move mailbox, låt båda servrarna köra så gott det går så kommer klienterna att hitta rätt ändå. :)
Nej precis, vad jag menade var att movemailbox styr om pekarna åt en. I detta alternativ så behöver man inte bry sig om pekarna. Dock är ju inte move mailbox det bästa verktug i 5.5. För det första är det singel threaded samt att man inte kan ta hur många som helst på en gång. Det är en operation som kommer att ta extremt lång tid.
I alternativ två måste man dock styra om pekarna om man inte ersätter server 1 rakt av. Då kan man dock inte ha allt förberett utan man måste se det hela som en full disastory restore. Detta tar lite väl lång tid samt att det är rekomenderat att ha samma typ av hw. Detta vill jag inte ha. Tycker att det borde finnas ett bra tredjeparts verktyg som gör move mailbox på ett bättre sätt.