webForumDet fria alternativet

MySQL server installation

Webbutveckling

20 svar · 593 visningar · startad av mattiasnordin

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg
Frågan#1

Hej alla.

Jag behöver köra ett PHP skript som sparar data i en MySQL databas på en IIS6.0 webserver.

Hur fungerar MySQL?

Jag har installerat databas version: 4.0.20
Jag har installerat SQL control center GUI version: 0.9.4

Hur skapar jag en databas med detta verktyg? Var hamnar filen fysiskt, är det default i installationsdirectoryt?

:q

Labba, labba...

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

1. Jag använder själv SQLyog, men det borde la inte vara några direkt skillnad kanske. ;)
Man skriver en sql-sats som skapar databas och tabeller, sedan exekverar man satsen i programmet.

2. Filen? mySQL skapar en mängd olika filer, inga som man bara kan flytta runt och mecka med.
Smidigast är att du med dit GUI kopplar dig direkt upp på live-servern och där skapar/underhåller/administrerar databasen.

Tja Palle !

1. Ok. Jag ska försöka få igång ett stat script till black hawk down. Så skriptet är redan klart. Ska testa att köra detta.

2. OK. Det är lite mer "riktig" databasapplikation än MS Access med andra ord. Hur kopplar jag upp mig mot "live servern"? Skapas den automatiskt i samband med installationen? Är den automatiskt startad? Jag har inte någon erfarenhet alls.

När jag startar sql GUI:t ser det ut så här:
http://mattiasnordin.net/temp_download/sql_screen.gif

Jag gör uppenbarligen en massa fel... LOL.

Ohja, mySQL är klart mycket bättre/stabilare än MS Access! :)

Nej, en uppkoppling till din server skapas inte i samband med installationen, den måste du göra själv i SQL control center GUI.

Först måste du koppla upp dig mot din live-server där mySQL är installerat.
Enligt ditt felmeddelande ser det ut som om du försöker koppla upp dig mot en host som heter stats, men att du inte lyckas..
1. Kontrollera att mySQL är igång på servern.
2. Kontrollera vad servern heter.

1

Hur gör man det. Hittar inte några MySQL menyer. Är det installerat som en service?

Så här ser inställningarna ut nu: http://mattiasnordin.net/temp_download/sql_screen2.gif

Jag har verifierat att OS namnet är: privlab

Bussigt att du försöker hjälpa mig !

Jag kör WinXP PRO och har ett litet "trafikljus" i min tray när mySQL är up-n-running.. :)
Kolla under C:\mysql\bin om du har filen winmysqladmin.exe där, om ja - dra igång den och se om ditt trafikjljus kommer igång. :)

När jag kör den filen så får jag upp ett felmeddelande:

This application has failed to start because Libmysql.dll was not found.

Provar att ominstallera... (fick dock inga felmess sist).

Har du installerat mySQL direkt under c: ?
Om jag inte missminner mig rekommenderar mySQL att man installerar det på det sättet, för att undvika problem och efter-konfiguration. :)

Ja. jag tänkte likadant själv. Ändrade inte någon parameter alls.

Medlem sedan mars 2001308 inlägg

Jag behöver köra ett PHP skript som sparar data i en MySQL databas på en IIS6.0 webserver.

Du behöver göra följande:

1. Har du installerat alla drivers i Windows så att du kan ansluta till mysqlservern via ODBC? Jag är lite osäker om du behöver detta för php ska fungera men om du kör asp eller något annat
språk så är det nödvändigt. Jag rekomenderar det iaf.

http://dev.mysql.com/downloads/connector/odbc/3.51.html

2. Du måste konfigurera upp mysqlservern genom att skapa en databas samt sätta inloggningsrättigheter på den.
På din bild såg det ut som om du försökte ansluta med root kontot vilket inte är så bra säkerhetsmässigt under drift.

Såg även på bilden att du inte var ansluten mot servern med
mysql-concole center. Kontrollera att servern är igång och att
du har loggat in med rätt användare & lösenord.

medans du skapar konto och databaser ska du vara inloggad med root. efter detta så loggar du in med det nya kontot som du har skapat.

För att ansluta ifrån phpskriptet till databasen så måste du först logga in på server, välja vilken databs du jobbar mot samt sedan skriva dom sql kommandon som du vill utföra. När allting är klart så ska du stänga databasen. Här är ett exempel för php

<?php
$link = mysql_connect('localhost', 'mysql_user', 'mysql_password');
if (!$link) {
die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
echo 'Connected successfully';
mysql_close($link);
?>

http://se2.php.net/manual/sv/function.mysql-connect.php

Vad fasen är det för fel. Fungerar inte installationen för mysql-4.0.20a-win på win 2003 server ???

Nu har jag ominstallerat igen, läst alla anvisningar noga. Installerat allt på default.

Men när jag försöker starta winmysqladmin.exe så får jag ett felmeddelande att "Libmysql.dll" inte finns.

Kan det vara ett rättighetsfel eller har jag fel installationsfiler ???

Testat att staRTA OM?

Verkar tydligen vara en känd BUGG. Finns massor med träffar på google.

http://bugs.mysql.com/bug.php?id=742

Nu är vi tillbaka på ruta 1 :)

Nu är jag vidare men får nu Error 1130: Host privlab is not allowed to connect to this MySql server.

Hur hanterar man rättigheterna? Verkar vara i my.ini filen

I don't get it...

http://mattiasnordin.net/temp_download/sql_screen3.gif

Har något slags rättighetsproblem...

När du startade upp mySQL, angav du då användarnamn och lösenord?

ja det gjorde jag. Och det kontot syns i klartext i my.ini fliken.

Jag skapade ett lokalt windows konto som heter _system_mysql och angav detta i mySql applikationen.

Behöver detta konto administrativa rättigheter eller något annat ??

lazat skrev:

medans du skapar konto och databaser ska du vara inloggad med root. efter detta så loggar du in med det nya kontot som du har skapat.

Hur gör man det ? Alltså skapar ett konto i MySql.

Jag har nu lyckats logga in som root. När använder jag kontot som jag tidigare skapat?

:q

Troligtvis så har du något kommando i ditt program för detta.
Själv så använder jag mysqladmin under linux när jag gör det.

Då skriver man såhär för att skapa db: mysqladmin create <databasnamn> --user=root --pass=<dittlösnord> --host=<ditt hostname>

För att skapa användare använder jag följande SQL kommandon.

INSERT INTO user (Host, User, Password) VALUES('%', '<databasnamn>', password('<ditt lösenord>'));
INSERT INTO user (Host, User, Password) VALUES('localhost', '<databasnamn>', <password('<ditt lösneord>'));

INSERT INTO db VALUES('%', '$1', '$1', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y');

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)