1. Jag använder själv SQLyog, men det borde la inte vara några direkt skillnad kanske. ;)
Man skriver en sql-sats som skapar databas och tabeller, sedan exekverar man satsen i programmet.
2. Filen? mySQL skapar en mängd olika filer, inga som man bara kan flytta runt och mecka med.
Smidigast är att du med dit GUI kopplar dig direkt upp på live-servern och där skapar/underhåller/administrerar databasen.
Ok. Jag ska försöka få igång ett stat script till black hawk down. Så skriptet är redan klart. Ska testa att köra detta.
OK. Det är lite mer "riktig" databasapplikation än MS Access med andra ord. Hur kopplar jag upp mig mot "live servern"? Skapas den automatiskt i samband med installationen? Är den automatiskt startad? Jag har inte någon erfarenhet alls.
Ohja, mySQL är klart mycket bättre/stabilare än MS Access! :)
Nej, en uppkoppling till din server skapas inte i samband med installationen, den måste du göra själv i SQL control center GUI.
Först måste du koppla upp dig mot din live-server där mySQL är installerat.
Enligt ditt felmeddelande ser det ut som om du försöker koppla upp dig mot en host som heter stats, men att du inte lyckas..
1. Kontrollera att mySQL är igång på servern.
2. Kontrollera vad servern heter.
Jag kör WinXP PRO och har ett litet "trafikljus" i min tray när mySQL är up-n-running.. :)
Kolla under C:\mysql\bin om du har filen winmysqladmin.exe där, om ja - dra igång den och se om ditt trafikjljus kommer igång. :)
Har du installerat mySQL direkt under c: ?
Om jag inte missminner mig rekommenderar mySQL att man installerar det på det sättet, för att undvika problem och efter-konfiguration. :)
Jag behöver köra ett PHP skript som sparar data i en MySQL databas på en IIS6.0 webserver.
Du behöver göra följande:
1. Har du installerat alla drivers i Windows så att du kan ansluta till mysqlservern via ODBC? Jag är lite osäker om du behöver detta för php ska fungera men om du kör asp eller något annat
språk så är det nödvändigt. Jag rekomenderar det iaf.
2. Du måste konfigurera upp mysqlservern genom att skapa en databas samt sätta inloggningsrättigheter på den.
På din bild såg det ut som om du försökte ansluta med root kontot vilket inte är så bra säkerhetsmässigt under drift.
Såg även på bilden att du inte var ansluten mot servern med
mysql-concole center. Kontrollera att servern är igång och att
du har loggat in med rätt användare & lösenord.
medans du skapar konto och databaser ska du vara inloggad med root. efter detta så loggar du in med det nya kontot som du har skapat.
För att ansluta ifrån phpskriptet till databasen så måste du först logga in på server, välja vilken databs du jobbar mot samt sedan skriva dom sql kommandon som du vill utföra. När allting är klart så ska du stänga databasen. Här är ett exempel för php
Troligtvis så har du något kommando i ditt program för detta.
Själv så använder jag mysqladmin under linux när jag gör det.
Då skriver man såhär för att skapa db: mysqladmin create <databasnamn> --user=root --pass=<dittlösnord> --host=<ditt hostname>
För att skapa användare använder jag följande SQL kommandon.
INSERT INTO user (Host, User, Password) VALUES('%', '<databasnamn>', password('<ditt lösenord>'));
INSERT INTO user (Host, User, Password) VALUES('localhost', '<databasnamn>', <password('<ditt lösneord>'));
INSERT INTO db VALUES('%', '$1', '$1', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y');
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e