Dom senaste veckorna har jag sett ett ökande antal träffar till på min hemsida men dom är minst sagt underliga.
Alla dessa träffar laddar bara ner min index-sida sedan inget mera. Ingen av dessa träffar kommer från någon annan sida, dom är direkt träffar och mycket variernade i ip-adress(källa).
Jag undrar mest bara om någon annan upplever samma sak?
Jag har i min webstatistik även med referer och plötsligt såg jag liknande fenomen där referer var satt till porrsaijter, den enda förklaring som jag kan se var att dom ville vara med i statistiken och på så sätt få synas och få flera maskiner länkade till sig.
Efter att jag lösenordskyddade statistik sidan så har det upphört!
Jag har i min webstatistik även med referer och plötsligt såg jag liknande fenomen där referer var satt till porrsaijter, den enda förklaring som jag kan se var att dom ville vara med i statistiken och på så sätt få synas och få flera maskiner länkade till sig.
Efter att jag lösenordskyddade statistik sidan så har det upphört!
Det kan inte röra sig om en sökmotor vars robot/spindel håller på och indexerar?
Kör du sidorna t.ex. med ASP kan du kolla vilken USER_AGENT användaren har.
De stora sökmotorerna brukar ganska tydligt visa att det är just en robot som står för besöket.
Hmm... Netcraft.com har t.ex. minst fyra nät de pingar från enligt deras hemsida...
IP-adresser går att spoofa så att en mätning inte skall kunna manipuleras i t.ex. marknadsföringssyfte av ett webbhotell...
Därav att jag undrade ;)
Vänd på det - finns det en synlig regelbundenhet i alla de "konstiga träffar" som går in med "MSIE5.5 Win98"-useragentsträngen eller kommer anropen till synes slumpmässigt ?
Jag har haft liknande problem med Googlebot. En dag för ett år sedan hade jag över 500MB i trafik, när jag normalt brukade ha runt 40MB. Boven i dramat var alltså Googlebot som surfade runt på min sida. De hade olika ip-nummer varje gång och besökte startsidan väldigt ofta.
Men i och med du sa att det var Windows 98-användare så vet jag ej.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25