webForumDet fria alternativet

ADSL / Telia ISP

Bredband & telefoni

11 svar · 956 visningar · startad av Koplik

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg
Frågan#1

Hej, antar att ämnet hamnat rätt.

Har ett riktigt jobbigt problem med mitt modem hemma, som rubriken säger så har jag Telia ADSL 512kbps

Historian börjar med att jag slog igång datorn över natten för att ladda hem ett par maffiga filer, och när jag vaknade upp på morgonen så hade jag inte fått en enda procent mer sen inatt.

Jag klickade runt för att sedan märka att det var modemet som var bäcksvart. Provade då att flytta kablar ett tag men samma sak hände, dock efter lite omstarter av modemet så blinkade den till och jag fick upp telias loginfönster där jag han knappa in mitt användarnamn och lösenord, tyvärr så slocknade modemet därefter.

Något som däremot fungerade var att slå på modemet när jag stängt av datorn, då initialiserade sig modemet och lös varmt. Men återigen så slocknade modemet när jag startade upp windows.

Det finns några alternativ
1. Trasigt modem
2. Virus som ställt/ställer till något
3. Telia själva (ganska otroligt dock)

Några förslag? Någon annan som har/haft samma problem?
Är det modemet så jag måste köpa nytt så ... ja... då blir jag grining :/

Väldigt tacksam för svar!

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Vet inte om det påverkar själva modemet, antagligen inte, men testa att installera ett program som ansluter till internet automatiskt, som adls easy, eller lf connection keeper som jag själv använder. vilket gör att man aldrig behöver logga in själv, utan det ker automatiskt varje gång man startar datorn :)

Tack Caze, ska prova det.
Fast jag är rätt säker på att modemet kommer att strula ändå, eftersom ibland lägger det av innan jag ens fått upp alla ikoner på skrivbordet, ibland hinner jag nästan logga in och så slår den av.

Jag har sökt på symantec efter de senaste virusfixarna eftersom jag inte kan ladda hem något hemifrån så gör jag det från jobbet.

Jag ska också prova att "Resetta" modemet när jag kommer hem eftersom jag såg ett hål där det stog "Reset to default", om det skulle kunna vara något otrevligt program som moddat om det, men jag har inte hört något om det. Vore underligt om modemet buggat ur också... men men... *hata problem*

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Du får nog idka lite hederlig skevfelsökning.

Prova alla möjliga och omöjliga anslutningsmetoder, plocka väck tp-kabeln och se hur modemet reagerar, hur länge det är på o.s.v. Prova med ett nytt nätverskort. Kort sagt testa alla möjliga och omöjliga anslutningar och se om du kan komma felet lite närmare. Om modemet håller sig igång när det inte kommunicerar med windows kan vi anta att något på datorsidan spökar.

Men testa och skriv ner vad du får för resultat och posta det sedan här.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Men alltså.. Är det beckasvart som du påstår så är det ju trasigt må ni väl begripa!?!?

Hmm, jag tar o skriver ner det jag hann testa innan jobbet kallade.

Ingen sortering på punkterna alls

Testade
Drog ut alla kablar och provade att starta om modemet
Resultat
Samma problem, modemet slutade lysa efter en kort stund

Testade
Stängde av datorn och slog på modemet med datorn avstängd
Resultat
Datorn blinkade lite för mycket rött men sedan lös den grönt och gjorde någon koll (mot telia antar jag) som den alltid gör, sen väntade den grön och fin. Efter uppstart av windows så slocknade modemet igen

Testade
Gick in i kontrollpanelen efter en uppstart då internet gick igång
Resultat
4 Byte visades som skickade och 3-5 sekunder efter jag bevakade och hoppades på byteantalet att öka så slocknade modemet

Det känns lite som du har en poäng med att prova nytt närverkskort, men det värsta jag vet är att byta ut något som inte är trasigt, jag tycker att när prylar lägger av ska dom lägga av helt, inte strula.. för då blir det lättare att hitta problem.
Men det ska ju inte vara lätt att lösa problem.

Tyvärr har jag nog inget kort hemma som ligger, så jag får väl i västa fall köpa ett, men 150-400kr för något som kanske inte ens är trasigt är tråkigt att lägga ut.

Kom iofs just på att jag har ett inbyggt närverkskort på moderkortet, så jag kan ju aktivera och installera det och prova om det blir skillnad.

Kom gärna med mer förslag och tankar runt det här, det är väldigt intressant att läsa, kanske lär mig lite om nätverk i samma veva.

Jag återkommer självklart med feedback när jag pulat ikväll, om jag skriver efter 17-tiden här på forumet så är det väl ett glädjetjut, annars är det en grinig koplik som skriver imorgon bitti från jobbet.

Njae, Bire.
Det funkar ju "lite", när datorn är avstängd så lyser det som det ska (inte mycket nytta med det dock)

Får igång modemet i typ 4-10 sekunder efter uppstart av windows, men därefter slocknar det.
Så om det är fel på modemet så är det när den ska kommunicera som den blir "överbelastad" eller nåt och släcker sig.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

När du drog ur alla kablar, drog du även ut telefonjacket då?
Prova med bara strömkabeln ikopplad i modemet, beter det sig konstigt då så är väl risken ganska så stor att det är hårdvarufel på modemet.

Tackar JAreMANNEN, ska prova det.

Tänkte på det där med telefonjacket, eftersom det skulle vara en bra förklaring på varför modemet "kopplar från" när den ska snacka, ska testa annat jack och koppla ur telefonen också.

tack tack!

Ok, jag löste problemet...

Nu är det så att jag tänkte vara så fräck att inte beskriva vad problemet var, för om jag gör det som kommer jag att tas ut på öppen gata och skjutas...

Så tack för all hjälp!
Nästa gång ska jag ge det mer än 20 minuters felsökning klockan 07.00 innan jag börjar fråga om hjälp...

Se det positiva, jag lärde mig lite av det här i alla fall.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Berätta nu då så jag kan garva lite åt dig om det nu var så dumt som du påstår.

...... vill inte :x

har beställt telia bredband 2000 nu också, så jag väntar på att dom ska aktivera det så jag kan tanka lite kul över natten, i högre hastighet.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)