Vad jag vet, tror jag att det kan vara svårt att hitta då det är så hilma mycket lättare att göra i php.
Mvh
Granqvist
11 svar · 313 visningar · startad av SirPeter
Jag är på jakt efter ett fotogalleri som fungerar ungefär likadant som det som finns på https://www.galleryhp.org fungerar men som bygger på asp istället för php. Dvs, så att man bara kan ställa in de mått och namn som man vill ha så sköter scriptet allt med att skapa tumnaglar och bilder i korrekt storlek.
Är det någon som känner till ett sånt? Det är enbart gratisalternativ som jag är vill ha tips om eftersom det bara är för mitt egna bruk.
Vad jag vet, tror jag att det kan vara svårt att hitta då det är så hilma mycket lättare att göra i php.
Mvh
Granqvist
Men för att skapa riktiga tumm-naglar så krävs en tredje parts komponent! T.ex ASPsmartImage eller vad det nu hette! t.ex. Har du stöd för någon bild modifierings komponent på servern?
eller hade du tänkt dej att man bara anger höjd o bredd på den riktiga bilden så laddningstiden blir dödande! :)
MVH
Jag har möjlighet att få in komponenter om det behövs ja.
Jag har ett script men det kräver att man skapar alla bilder i rätt storlek innan man laddar upp dem.
Menar du att man måste göra både thumbnails och de stora bilderna i förväg eller menar du att alla bilder måste vara i samma storlek?
Jag menar att jag kör ett program som krymper både de stora och små bilderna efter en mall osm jag ställt in. Behöver endast ändra sökvägen till bilderna. Sen på servern kör man en fil som lägger till bilderna i databasen.
Nja, då blir det mer jobb än jag hade tänkt mig.
Allt det där inklusive skapande av sidor kan jag göra både i Photoshop och Dreamveawer.
SirPeter skrev:
Jag har möjlighet att få in komponenter om det behövs ja.
Släng in PHP på servern då?
I värsta fall så kanske det får bli den lösningen men om det finns andra sätt så vore det att föredra.
Det blev PHP på servern men det visade sig att GalleryHP inte går att köra på en Windows-server enligt deras infosida dessvärre.
Någon som känner till ett liknande som går att köra på Windows-server?
Jag använder mig av coppermine och trivs med det. http://coppermine.sourceforge.net/ Har inte provat med windows men när jag kikade deras faq så verkade det som att det ska gå.