Hittar inget som passar för bredband så testar här..
Har för närvarande modem, men vill ha en uppkoppling som kan stå dygnet runt... inte själva hastigheten jag är ute efter utan mest att den kan stå uppkopplad jämt...
Nåja... bor ju på landet och vet att här finns ingen möjlighet till ADSL eller Bredband eller allt vad det heter...
Kollat upp Satelitbredband via Viasat och Tiscali men så jäkla dyrt... Tiscali skall ju ha 800 spenn i mån och 16000 i installationskostnad....
Jag har aldrig riktigt satt mig in hur satellit fungerar men modem med tillhörande teletaxa används väl "upstream" och satellit "downstream"?
Dom billigare gör så, men sedan finns det ju dyrare versioner också som kör båda vägarna över sattelit. Men då handlar det om mycket pengar vad jag vet.
Sateliten kostar mellan om den skall va uppkopplad dygnet runt ca 10000 till 16000 i installation.
ISDN? Hmm vad är det... vill bara ifrån detta med att slippa koppla ner då man skall ringa., folk kommer ej fram hit, och sen den dyra teletaxan per minut liksom.
Använder du ISDN slipper du inte ifrån minuttaxorna, utan de är samma taxor som med ett vanligt telefonmodem. Däremot får du två kanaler, vilket möjliggör att du kan tala i telefon och surfa samtidigt. Hastigheten är 64 kbps (128 kbps om du använder båda kanalerna - vilket dock gör att minutpriset blir dubbelt så högt och du ej kan prata i telefon samtidigt).
Vill du surfa till en låg och fast månadskostnad finns tyvärr bara ett alternativ - flytta.
Hmm... adsl är ju på väg ut i de flesta orter på landet, genom ombyggnad av televäxlarna / framdragning av fiber till växlarna. Säker på att det inte kan finnas hos dig med inom nåt år eller så?
Jo.. har snackat om radiolänk. Dom kär det uppe i Nora, ca 4-5 mil härifrån men ja.... vet ej om jag fixar det själv. Skulle ge mig tusan på att fixar jag bredband hit så kommer det där jäkla ADSL,et...
Med ISDN kan man ringa fast man surfar även om man bara har en kanal väl?
Telefoni tar en kanal, vilket innebär att med ett duo abonemmang så kan man surfa i 64Kbs (en kanal) och prata i telefon ELLER surfa i 128Kbs (2 kanaler), tänk på att när man använder 2 kanaler så blir det dubbla minut priset.
Rng telia och hör hur långt från station du bor och hör vart de ligger i utbyggnaden.Finns det grannar som är intresserade?
Kolla med dom som har radiolänk vad deras kostnad är.
Bor ca. 100 meter ifrån telestationen, men då man ringer Telia kan dom ej svara på frågan. Dom säger bara... är det inget upplagt i våra datorer så byggs det inte ut under dom närmsta 6 mån... (SUCK), jaha vem kan svara på det, vem beslutar om att bygga ut? Tyvärr det kan vi inte svara på... bara hallå?
ViaSat har ju att man kan surfa med parabolen. Man köper till ett TwinLNB.. Det går i 156. Om du nu förmodan skulle vara Guldkund så surfar du förr 99kr/mån.
Som de skriver i tidningen.. :
För ett komplett paket med allt du behöver - satelitmodem, Twin-LMB och kablar - betalar du bara 1995kr. Därefter kan du som guldkund surfa för 99kr/mån