GunnarD skrev:
Telia:
Spärrar port 25 både åt båda hållen. Om man undertecknar ett avtal så kan dom öppna porten.
Menar du att de även ska ha spärrat utgående port 25 ?!
33 svar · 1 836 visningar · startad av Corp · sida 2 av 2
Har ni läst att bbb stängt av port 25 för att man inte ska kunna köra mailservers... :(
Läs frågan i sin helhet →GunnarD skrev:
Telia:
Spärrar port 25 både åt båda hållen. Om man undertecknar ett avtal så kan dom öppna porten.
Menar du att de även ska ha spärrat utgående port 25 ?!
Gein skrev:
PsyDonia skrev:
SMTP server är ju den servern som skickar mailen.
pop3 är den som sparar mailen.
så länge man kan skicka ut med sin smtp så kan man använda den själv och inte få många och pop3 mailen är ju port 110
så då kan man ha en hel mail server själv som man själv använder men man kan ju iofs inte skicka via sin egen server från en polare men från sin privata dator och till vem som helst går hur bra som helst med Telias lösning och det går ju inte ha en SMTP alls med BBBs lösning om va inte tunnlar den vidare ännu mer via deras serverar.Men jag kanske är helt fel ute.
Mjo lite ;)
Se pop3 som ett hjälpmedel för dej att hämta din mail från en mailserver.
Två mailservrar pratar alltid med varandra på port 25. Blanda inte in pop3 då.
Alltså kan du inte ta emot mail på din mailserver om port 25 är spärrad.
ok då är jag med mer på hur det fungerar och då är ju telias lösning rätt dålig.
Tack för upplysningen.
renholm skrev:
GunnarD skrev:
Telia:
Spärrar port 25 både åt båda hållen. Om man undertecknar ett avtal så kan dom öppna porten.Menar du att de även ska ha spärrat utgående port 25 ?!
Ja, du når endast telias smtp server om du inte skriver på avtalet.
GunnarD skrev:
renholm skrev:
GunnarD skrev:
Telia:
Spärrar port 25 både åt båda hållen. Om man undertecknar ett avtal så kan dom öppna porten.Menar du att de även ska ha spärrat utgående port 25 ?!
Jag har inte skrivit på något avtal och jag når mitt webbhotells servrar utan problem :)
GunnarD skrev:
renholm skrev:
GunnarD skrev:
Telia:
Nu har jag bostream, så det är svårt för mig att verifiera vad jag påstår nu; jag når en smtp jag hittat, genom port 25000. Det borde innebära att det inte spelar någon roll om min ISP skulle få för sig att spärra port 25. Alltså borde även telia- och BBB-abonnenter kunna välja även andra smtp-servrar, förutsatt att dessa lyssnar på andra portar.
(det är softhome.net jag använder)
Jovars.. det är väl bara att ändra utgående SMTP till i morgon men jag har verkligen ingen lust med det.
Om man förstått det rätt är man då låst till 10MB utgående mail och tvingas använda en smtp-server som är svartlistad lite här och var.
Det låter som den ultimata förbättringen och jag hoppas verkligen BBB inför något bättre alternativ efter hand. Vill inte sitta med en handikappad uppkoppling.
Kan inte ens använda en alternativ SMTP vilket jag klart hellre skulle göra istället för att gå via BBB.
uhum nån som vet hur man fixar problemet?
Har du inte läst igenom tråden jboy_87 ?
Det står flera gånger hur man gör.
För några veckor sen så snackade jag med bostream och dom skulle inte spärra port 25.
Men verkar som dom gjort det men lite halvdåligt.
För om jag skickar till en msn eller hotmail adress så kommer dom fram via min SMTP.
Men om jag skickar till en som inte är bara webmail så kommer dom inte fram skumt.
Jag har själv bostreams istream tjänst och det är inga problem att varken skicka eller ta emot mail.
ta emot e inga problem men skicka vill inte funka ibland.
men jag har deeras xstream eller har den från innan den blev xstream.
så man har lite billigare då än vad det är nu men det är ju ändå samma.
Skumt att det inte funkar då.
Har mailat dom och frågat lite får se o mman får något bra svar.
[no text]
http://mydns.se/ har en gratistjänst som fixar biffen! :)
Som normalanvändare är det ju inget problem i sig att BBB stängt utgående SMTP. Det är ju bara att ändra i sin e-postklient.
Dock uppstår problem när man använder olika anslutningar under dagen. När man har bärbart alltså.
På morgonen sitter man i bostaden i BBB:s nät, då kan man köra på BBB:s utgående SMTP. Sen kommer man till kontoret och kör i Telias nät. Då går det också bra att använda BBB:s, om man autentisierar sig. Sen under dagen kopplar man upp sig mot en uppringd modempool, t.ex. Telia, Glocalnet etc. Då kan man inte använda BBB:s utgående SMTP. Utan då måste man använda den ISP:ns SMTP för att kunna skicka e-post, eftersom de också stängt utgående och/eller ingående på port 25!
Hur lyckat är det på en skala att man måste byta utgående SMTP för varje nät man kommer in i???