webForumDet fria alternativet

Julkalender

Webbutveckling

10 svar · 494 visningar · startad av smurja

Medlem sedan juni 2000630 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag driver https://www.91an.tk och hade i sista minut tänkt att fixa en julkalender till sidan. Min fråga är om någon har ett färdigt script för detta. Jag förstår att det är mycket begärt, och att ingen förmodligen vill lägga tid på det, men jag frågar ändå.

/ Sandgren

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Vad exakt menar du med en julkalender?

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flyttas från ASP

Jag menar en stor bild med 25 luckor. Sedan skall man kunna klicka på dem så det kommer upp en liten bild inuti. Inte vidare avancerat vad jag vet, men tyvärr kan jag bara html. Vore tacksam om php inte används eftersom jag inte har något hotell som stöder det.

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

En utmärkt guide hur du gör en julkalender hittar du i senaste numret av PC För Alla.

Vad använder dom sig av för metod då? Eftersom jag börjar bli smått desperat så funderar jag på en vanlig bild med någon "onmouse over" funktion. Men jag vill helst att alla bilder utan dagens skall vara låsta.

Det enda som krävs är Paint shop Pro och Notepad.

Kan du tänka dig att hjälpa mig? Bilderna fixar jag såklart själv, men behöver hjälp med själva kodningen. Och det ganska fort.

Har skickat ett privat meddelande till dig.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag har en liggandes, fast den är i PHP och MySQL.
Man kanske skulle slänga upp den någonstans.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Det finns ett enkelt sätt att lösa det. Skapa en asp fil för varje dag(dvs 1.asp,2.asp...24.asp)

Sedan lägger du in 2.asp

<% if(CInt(DatePart("d",Now())) > [b]2[/b]) Then
    Response.Redirect "datumet_har_inte_varit.asp"
end if %>

Sedan lägger du in övrig kod med bilder osv. Och för varje ny fil ändrar du bara den fetmarkerade siffran till rätt dag. Och sedan skapar du en sida som heter datumet_har_inte_varit.asp där du skriver något i stil med att datumet inte varit än ;)

PS. Bättre sent än aldrig :OO

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)