webForumDet fria alternativet

Erfarenheter av FirstNet Bredband Privat?

Bredband & telefoni

5 svar · 384 visningar · startad av muskot

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg
Frågan#1

Ska flytta ifrån min BBB-uppkoppling och har varit och tittat på en lägenhet där det - förutom möjlighet till ADSL-anslutning - även fanns trådlös internetförbindelse via ett företag som heter FirstNet.

På pappret verkar det vara hyfsat: 500 kr i startavgift (inklusive lån av utrustning) och sedan 325 kr i månaden. Hastigheten är ”från 0,5 upp till 1 Mbit” enligt deras hemsida.

Det jag undrar är om någon har erfarenheter av FirstNet? Själv har jag aldrig hört talas om någon som haft en anslutning genom dem, så man blir lite misstänksam över hur bra/dåligt det kommer att fungera. Kör man ADSL genom t ex Telia, Spray eller Bostream vet man ju i alla fall ungefär vad man får, eftersom så många använder det.

Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt!

www.firstnet.se

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Pellefant skrev:

http://www2.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?Id=107814&LastJudgement_ID=&ShowAll=Yes

De verkar hyra kapacitet av Telia:

http://www.webforum.nu/search.php?s=&action=showresults&searchid=367497&sortby=&sortorder=

Det gör väl dom flesta än så länge bostream, spray, etc.
Hyr av skanova som ägs av telia Firstnet gör samma hyr av skanova.
Men fler och fler funderar på att hyra av Teracom i stället.
som nyligen blivit konkurent med skanova.

Verkar vara extremt få som använder tjänsten, så verkar vara omöjligt att få fram någon vettig information.

Medlem sedan aug. 200017 inlägg

Har en jobbarkompis som hakade på Firstnet i Norrköping och dom är inte nöjda. Konstanta problem och obefintlig support. Det gäller kanske inte alla men jag skulle i alla fall akta mig.

Ja, supporten verkar i alla fall värdelös. Skickade ett mail till dem med ett par enkla frågor i fredags, men har ännu inte fått något svar.

Jobbigt det här, är inte ett dugg sugen att köra 0,5 Mbit ADSL.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)