det brukar ju vara så med telia, chello alla dom som inte kör med fast IP att man får samma ändå.
det enda man kan göra tror jag är att köra winipcfg som du gjort och sen stänga av datan i ca 1 dygn då brukar dom nollas hos isp.
för att man varit ofline rätt länge. då brukar man få en annan men som sagt rätt tråkigt att inte vara på nätet så länge.
det är det enda jag kan komma på.
En DHCP skickar förfrågningar lite då och då, olika på olika operatörer, Telia skickar var 10;e minut t.ex. , får den inte svar 3 gånger i följd så blir man utloggad.
Stänger av ev. modem och deaktivera internetanslutningen i datorn, har man inget modem kan man ta bort kabeln från väggen i 30-40 minuter. Som är den vanliga TTL på DHCP, Time To Live.
Detta funkar väldigt sällan då ipnumret är beroende av MAC-adress, byter du kort och samtidigt timeoutar dhcp så har du garanterat ny adress...
Kan tillägga att det antagligen inte kommer att funka att bara stänga av datorn i ett dygn. Har också Chello och hade datorn avstängd i 27 dagar men jag hade ändå samma IP när jag satte igång den igen.
Varför vill du ha ett nytt IP? Blivit bannad från nån sida eller? §e ;)
det jag menade var att han först ska nolla datorn.
alltså det han hade gjort.
Men jag tror att decibels variant är bättre.
Men jag tror inte det räcker att ha den avstängd i 40 min för att olika operatörer har sina intervaller olika därför ska den vara avstängd flera timmar eller dygn efter att nätverkskortet är nollat på alla sätt.
Glöm det nedanstående, jag läste fel vad din fråga egentligen gällde. När det gäller nytt IP så måste du byta nätverkskort, annars kan du ha samma ip flera månader (år) framöver.
---------------------
Vilken IP-adress är det du har just nu? Det brukar finnas två som spökar när det gäller kabelmodem.
Den ena börjar på 169, det betyder att det troligtvis blivit någon slags konflikt eller störning mellan modem och dator och då plockar datorn ett "internt" IP som låser datorn. När så sker så försöker modemet skicka en ny ip till NIC'et (nätverkskortet) men eftersom datorn hängt sig på 169 adressen så kan inte modemet skicka en korrekt ip. För att lösa detta ska man stänga av datorn helt, sen dra ut elsladden till modemet och låta den vara ute i c:a 25-30 sekunder, stoppa tillbaka elsladden och vänta på att samtliga lampor lyser med ett fast sken, starta sedan datorn. Förhoppningsvis har det löst sig.
Den andra brukar vara en 192 ip, det betyder att datorn har kontakt med modemet men modemet saknar kontakt med yttervärlden (Internet). Kolla kablar och starta om dator.
Varför vill du ha ett nytt IP? Blivit bannad från nån sida eller? §e ;)
Ingen kommentar.... :r
Tack för all hjälp, ska prova att ha den avstängd ett dygn+ vid tillfälle, annars byter jag nätverkskort sedan. Fast det är inte så viktigt egentligen.