För 1 år sedan så la jag upp min sida på ett webhotell och betalde 1 år i förväg.
Nu är det året slut och jag vill inte längre ha plats på det webhotellet så jag struntade i att betala fakturan.
Nu hotar webhotellet med inkasso och hela grejen. Kan dom göra det?
Jag är väl inte skyldig att betala i flera år när jag bara ville ha webhotellet i 1 år?
Vanligtvis måste du först säga upp tjänsten, brukar vara typ 3 månader innan tjänster går ut.
Man kan inte bara skippa att betala när fakturan väl dimper ner, men detta borde som sagt stå i ert avtal. :)
2 Avtalstid
2.1 Avtalet löper tillsvidare och betalas i förskott.
2.2 En ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad gäller mellan parterna.
2.3 Erlagd kontoavgift återbetalas ej, med undantag för punkterna 3.1, 6.2 samt 7.3.
2.4 Uppsägning av kontot, initierad av kontohavaren, enligt punkterna 2.2, 3.1, 6.2 samt 7.3 skall ske skriftligen per brev.
2 Avtalstid
2.1 Avtalet löper tillsvidare och betalas i förskott.
2.2 En ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad gäller mellan parterna.
2.3 Erlagd kontoavgift återbetalas ej, med undantag för punkterna 3.1, 6.2 samt 7.3.
2.4 Uppsägning av kontot, initierad av kontohavaren, enligt punkterna 2.2, 3.1, 6.2 samt 7.3 skall ske skriftligen per brev.
Liknande grej hände mig med mitt modemabonnemang hos Algonet. Betalade in för ett helt år, men skaffade ADSL ett tre månader senare. Glömde helt bort modemabonnemanget, tills jag fick en faktura för ytterligare ett år. Gnällde lite, men tvingades tillslut att betala för ett år till ändå.
Det hade varit lättare om dom hade sagt till en månad innan att du är det dags att betala eller säga upp. Nu hade jag ju ingen aning ju..
Du har ju gått med på avtalsvillkoren, och därmed godkänt det som står i dem. Det finns alltså ingen anledning att klaga. Om du inte tyckte om villkoren skulle du helt enkelt ha valt ett annat webhotell.
Det hade varit lättare om dom hade sagt till en månad innan att du är det dags att betala eller säga upp. Nu hade jag ju ingen aning ju..
Det är ju så me dom flesta avtal man har.
om du köper en mobil och teknar dig för minst 12 månader.
sen när dom 12 månaderna gått avlutas ditt abonemang då eller får du ett brev som säger att ditt abonemang går snart ut så säg upp det om du inte vill ha det kvar.
Nej det gör det inte det fortsätter tills du säger upp det.
För mig verkar det självklart att det ska fortsätta när året är slut man vill ju inte hålla på att beställa om och glömmer man det så är sidan nere nåra dar. det skulle bli riktigt jobbigt.
Ett litet tips till Oss alla som har avtal
Man borde ha en pärm med avtal i datumordning eller inskrivit i Outlook.
Sedan kan man tycka att det är konstigt att dom som jobbar elektroniskt kräver brevförsändelser!!!
Ja visst är det konstigt..
Men allting fortsätter inte tills man säger upp det.. försäkringar och dyl.. hade en klockförsäkring och när den gick ut så sket jag i att betala.. inte kom det några kravbrev där inte.
Ja visst är det konstigt..
Men allting fortsätter inte tills man säger upp det.. försäkringar och dyl.. hade en klockförsäkring och när den gick ut så sket jag i att betala.. inte kom det några kravbrev där inte.
Jag får se ett väl valt brottstycke ur det avtalet då.
Japp ett avtal som skrivits ska alltid hållas men kan vid vissa omständigheter brytas, vid exempelvis större prishöjning eller att tjänsten ej fungerat enligt avtal.
Här ett par tips:
1, Läs igenom avtalet noga innan det tecknas.
2, Vid frågor ang avtalet, fråga direkt.
3, Skriv upp i Filofoxen när det är tid att säga upp avtalet.
4, Ett avtal bör sägas upp skriftligt. Ett muntligt avtal säger inte så mycket.
Skickade in en uppsägning via brev ett par dagar efter att detta inlägg skrevs.. omkring den 15:e oktober alltså.
Idag fick jag email om uppsägning från webhotellet där dom kräver mig på 3 månaders hyra.
Hur kan det bli det? Uppsägningen är på 1 månad och jag sa upp webhotellet så fort jag kunde.
Kan dom göra så?
Kan det inte vara så att när du betalade ditt första år så sträckte det sig till, vi kan säga 15 augusti... sen säger du upp ditt konto den 15 oktober och med en månads uppsägning är vi framme i november.. då är du ju skyldig att betala fram till dess.
Jag fick fakturan den 22:a september. Den skulle betalas senast den 2:a oktober. Sa upp webhotellet den 15:e oktober. Jag kan inte få det till 3 månader..
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2