webForumDet fria alternativet

Hur mycket trafik en sida tar..

Webbutveckling

5 svar · 400 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Kan man på något sätt få reda på hur mycket trafik en sida drar som man själv inte äger? :)

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

Japp det är väl klart att det går! Fråga sajt ägaren ;-).

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Nej, det går inte att få reda på exakt, om du inte frågar ägaren ;)

Det finns dock några "värdemätare" som finns publika på webben som kan användas för att gissa hur välbesökt en webbsida är. Bla finns Googles PageRank som är ett tal mellan 0 och 10 som som visas om du installerar Google toolbar (för IE). Sidor med PageRank <3 har rätt lite trafik, sidor med högre än 6 har rätt mycket (kanske runt 5GB per månad och uppåt). Webbsidor med många länkar till sig (och från välbesökta sajter) har högre PageRank.

Dessutom finns Alexa.com som rankar de 2 miljoner mest besökta sajterna på nätet. Sidor som har Alexa-tal som är högre än 1 000 000 är det svårt att uttala sig om, men de har troligen inte så många besökare (mindre än 1GB per månad i trafik), sajter med tal mindre än 200 000 har kanske något hundratal, upp till något tusental besökare per dag. Sidor med Alexa-tal lägre än 25 000 har nog rätt många besökare (mer än 20GB trafik per månad). Sajter som har många surfare som har installerat Alexa:s toolbar får oproportionerligt lågt tal, och tvärt om.

Detta blir naturligtvis bara gissningar, men något annat är svårt att få om du inte får svar från han/hon som äger sajten :)

Tack nicclas, Alexa.com var det jag var ute efter! :)

Hmm den sidan jag kollade på, som lägst den någonsin haft var 5-6000 och nu ligger den på 208 000. Rätt stor skillnad alltså. 5-600 är det ca 70 GB/mån och 210 000 ca 5-10 GB/mån?

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag har för mig att Alexa räknas som någon form av spionprogram.
Det brukar listas upp i Ad-Aware när man uppdaterat något på WindowsUpdate.

Brantis skrev:

Jag har för mig att Alexa räknas som någon form av spionprogram.
Det brukar listas upp i Ad-Aware när man uppdaterat något på WindowsUpdate.

Mm kan tänka mig det, jag tänker då inte installera det iaf.
Men statistiken, gäller den bara med användare som använder Alexa? :o

245 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)