webForumDet fria alternativet

Lunarstorms serverpark i en dator

Småprat

28 svar · 1 212 visningar · startad av mrjean · sida 2 av 2

Frågan, av mrjean

Har kommit över ett gratis nummer av Lunarstorm och Bonniers nya tidning Debut. Där finns en intervju med mannen bakom Lunarstorm, Rickard Ericsson. En av frågorna är varför Lunarstorm är så segt och Rickard berättar att de har så mycket trafik (Nordens mest trafikerade sajt). Han säger också att om man slog ihop deras serverpark till en dator skulle den ha: \ En processor på 100 gigaherz \ RA

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

jag tror inte lunarstorm är dåligt kodat, tror mer deras problem e det stora antalet användare.. det kanske helt enkelt inte går ihopp ekonomiskt.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

ASP är skalbart på ett annat sätt än vad PHP är.

Angående dåligt kodat, så när Lunarstorms uttalade filosofi att kodarna ska hellre trivas bättre med varandra än att kunna skriva bra och resurssnål kod.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Egentligen så är det väl ingen som sett koden eller ?
Antar att allting är antaganden när det gäller deras kod.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Och jag tror fortfarande inte på varken ASP eller Php utan ASP.NET.

Jag kan nog hålla med om att ASP.NET är bättre än ASP, men jag är inte direkt insatt men det skulle ju vara väldigt dåligt om det inte var det.

Och ja, det är antaganden - men saker går ju räkna ut - har man en grym fettedator som server och får timeout på ett script när en användare är inne så har man antagligen en väldigt dåligt skriven kod :)

Medlem sedan aug. 2003627 inlägg

Nu snackar vi iofs minst 20.000 användare...

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag ska faktiskt upp till Internet5s driftshall imorgon där Lunarstorm har sina servrar. :)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Riktigt intressant!
Jag får dock vid min gud hoppas att Lunarstorm inte kör en massa Recordsets i samband med databasåtkomster, utan använder (bland annat) GetRows() och att de har optimerat allt så gott det nu går med ASP.

Surfaren:
ja och jag lovar dig, det finns sajter som har mer användare, mer funktioner, liknande server specs men inte är alls lika slöa.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)