Har kommit över ett gratis nummer av Lunarstorm och Bonniers nya tidning Debut.
Där finns en intervju med mannen bakom Lunarstorm, Rickard Ericsson.
En av frågorna är varför Lunarstorm är så segt och Rickard berättar att de har så mycket trafik (Nordens mest trafikerade sajt). Han säger också att om man slog ihop deras serverpark till en dator skulle den ha:
* En processor på 100 gigaherz
* RAM-minne på 30 gigabyte
* Hårddisk på 7 terabyte
Rätt imponerande siffror... faktiskt rätt så nära min egen dators specifikation ;)
En sak jag inte fattar är hur det kan gå runt, de är ca 30 anställa på lunarstorm :o
Reklamintäkter är nog en stor del.
Här är några priser från lunarworks, jag vet dock inte hur aktuella de är:
Pris per dygn :
- Topbanner: 20.000 :-
- Stortavla Standard: 30.000 :-
- Stortavla XL Standard 48.000 :-
En sak jag inte fattar är hur det kan gå runt, de är ca 30 anställa på lunarstorm :o
Reklamintäkter är nog en stor del.
Pris per dygn :
det är ju inte bara det utan, mediaköparna måste fatta att lunarstorm är ett seriöst medium också, sådant tar tid,
som jag fattat dte så blev lunarstorm så stort attt det platsade i mediabyråernas portföljer redan 2000 men det dröjde ändå tills i början av detta året innan de vågade köpa mediautrymme på sajten.
Förbered dig inför LunarStorm 5!
Om några veckor lanseras LunarStorm 5 som är en rejäl uppfräschning av LunarStorm. För att kunna använda de nya finesserna i LunarStorm 5 krävs att du har ett speciell multimedia-spelare installerad i din webbläsare. De vanliga Lunarfunktionerna fungerar dock även utan denna spelare.
Spelaren heter Flash Player 7.0 och troligtvis har du den redan i datorn, men du behöver uppgradera till den senaste versionen. Flash-spelaren är gratis och den tar högst någon minut att installera.
Pris per dygn :
Jag fick personligen utskick till jobbet från Lunarworks häromveckan och kan i stort sett bekräfta siffrorna. Tror till och med att det var dyrare än ovan och jag ansåg då att det inte var något att satsa på av diverse anledningar. ;)
Jag tror nog det hade varit lättare i php, med tanke på alla funktioner som är inbyggda.
Sen bara en sådan sak, kolla på nätet, många stora sidor kör php utan problem.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25