kan bli rätt tråkiga samtal i längden :)
IP-Telefoni
38 svar · 3 206 visningar · startad av Vide · sida 2 av 2
Frågan, av Vide
Hej! Håller på och läser om Digisip, och där finns det så att man kan använda MSN Messenger för att snacka. Läser man konfigurationen så uppfattar jag det som om man kan vara vart som helst i världen och använda sina inloggningsuppgifter för att prata. Stämmer detta? Det vore ju hur praktiskt som helst. :) Tänk dig att kunna sitta med din laptop i Bankok uppkopplad
Läs frågan i sin helhet →Så, nu var det beställt, får se hur fort det går att koppla in. :)
Jag vet inte riktigt vad som är möjligt med IP-telefoni.
Men om jag vill spärra samtal som kommer från dolda nummer, går det bra med IP-telefoni?
Går det rent av att spela upp en .wav-fil som säger "Jag tar inte emot samtal från dolda nummer"?
Nu ångrar jag mig att jag beställde Telia ungdom abonemang.
Okkido skrev:
Nu ångrar jag mig att jag beställde Telia ungdom abonemang.
Kan du inte avbeställa då?
Gein skrev:
Jag vet inte riktigt vad som är möjligt med IP-telefoni.
Men om jag vill spärra samtal som kommer från dolda nummer, går det bra med IP-telefoni?
Går det rent av att spela upp en .wav-fil som säger "Jag tar inte emot samtal från dolda nummer"?
Tyvärr är en defekt att nummervisningen inte alltid fungerar.
(kan iofs vara för att jag mixtrar för mycket också)
men med rätt prylar och "regler" så kan du lägga blockeringar på vissa nummer.
Det du säger med wav-filer kan man lattja mycket med, både spela upp egen, och låta den som ringer spela in.
Röststyrning / Voicemail och liknande.
En annan sak är att DigiSip i vissa fall visar nummer som skall vara skyddade.
Dom svenska operatörerna har en gemensam databas med vilka nummer som är "hemliga", denna har DigiSip inte tillgång till och visar således numret som är hemligt.
Samma sak om man slår #31# (?) för att skydda sitt nummer så visas det på en digisip kunds telefon.
Detta gick ut i nyhetsbrev i vintras från digisip, det är möjligt att det är åtgärdat, dock inte sett något. Och jag reserverar mig för ev. fel , dom kanske har fixat detta nu.
Hur styr man röststyrning och sånt då? Vore intressant att veta vad man kan göra och vilka program som finns att leka med.
Sedan undrar jag om det finns något annat program än MSN Messenger som man kan använda?
Ursäkta mej men, fyfan va läckert! :)
Vill ha o leka med!
Så i praktiken är det möjligt att, till folk som har dolt/hemligt nummer, spela upp en wav-fil som säger "Jag tar inte emot samtal från dolda nummer. Lämna gärna ett meddelande efter pipet." för att sedan ta emot ett meddelande och lagra någonstans?
Decibel:
Vad menar du med att det är defekt? Händer det att du inte ser vilket nummer som samtalet kommer ifrån? Men samtalet går iaf fram till dej korrekt?
Hur skall man nu lösa ringsignalen bäst?
Jag har ett ljudkort som är kopplat till mitt headset. Frågan är hur jag kopplar ut en ringsignal så att den hörs igenom högtalarna. Allt vore ju enkelt med sladdsplittare (3,5mm plugg), men då skulle ljudet gå ut genom högtalarna samtidigt som det kommer i hörlurarna, risk för rundgång alltså.
Hur har ni andra löst det?
Gein skrev:
Ursäkta mej men, fyfan va läckert! :)
Vill ha o leka med!Så i praktiken är det möjligt att, till folk som har dolt/hemligt nummer, spela upp en wav-fil som säger "Jag tar inte emot samtal från dolda nummer. Lämna gärna ett meddelande efter pipet." för att sedan ta emot ett meddelande och lagra någonstans?
Decibel:
Vad menar du med att det är defekt? Händer det att du inte ser vilket nummer som samtalet kommer ifrån? Men samtalet går iaf fram till dej korrekt?
Jajjamän, nån med dolt nummer ringer, dom hör ditt förinspelade meddelande och kan lämna meddelande. 10 sekunder efterå dimper en wav-fil ner i din mailbox med ett sött meddelande om att "" Ett meddelande är lämnat ifrån <telefonnummer> <tid & datum> och är <storlek> stort. "" och filen bifogad. Kör igång i winamp och lyssna vad dom ville.
Går även att lösa så att du ringer in med en speciell ton kan du få "admin" på systemet, en söt dam som säger "main menu - press number followed by a poundkey""
(man får lära sig vad man lagt på vilket nummer, ändra dhcp på 3 t.ex., läsa voicemail på 4 o.s.v.)
Här kan man läsa av och lyssna meddelanden, ändra massa inställningar, dhcp, ipnummer, gateway, vilket nummer som används o.s.v.
Det finns inga begränsningar i hur man kan mecka och leka.
Själv har jag 2 nummer för arbete och ett för att mixtra med
Som ett exempel, utan att skrämmas på vad man ändrar i.
*St4-|#St4-|112|1>#t8.r9t2-|0>#t811.rat4-|^1t4>#.-
Det är en Dial-Plan som boxen tolkar och följer, ungefär som html som en webläsare tolkar och visar. Inte att bli skrajj för, man lär sig relativt snart vad som betyder vad och vad resultatet blir.
Om man gör riktigt fel så boxen vägrar starta eller så, då är det bara o starta upp ciscos program och ladda in firmware igen.
Det jag upplevt är att Telias telefoner inte funkar alls på ip-telefonin.
Jag änvänder mig av Doro och en Siemens 4010 micro, på båda, till och från så visas telefonnumret till gateway, den som man "ringer till" över internet för att komma ut på nätet.
Återigen kan detta vara för att jag mixtrar med s.k. "dial-plans", men har upplevt störningen sedan start.
Jag har även problem ibland med samtal som inte kopplas upp riktigt, detta är garanterat fel på min sida.
Har kört med en dlink-router och under den tiden funkade det perfekt.
Värt att tilläggas är att det finns nya boxar för ip-telefoni, kostar runt 8-900:- och kan beställas lite här och där.
(för er som bara behöver ett abbonemang eller känner att 1500 är för mycket)
Tillverkas av CM Technologies och boxen heter KG1000
Vide skrev:
Hur skall man nu lösa ringsignalen bäst?
Jag har ett ljudkort som är kopplat till mitt headset. Frågan är hur jag kopplar ut en ringsignal så att den hörs igenom högtalarna. Allt vore ju enkelt med sladdsplittare (3,5mm plugg), men då skulle ljudet gå ut genom högtalarna samtidigt som det kommer i hörlurarna, risk för rundgång alltså.Hur har ni andra löst det?
Jag har dock ingen erfarenhet av MSN, jag körde med Estara (https://www.estara.com) den vecka det tog innan jag fick mina boxar.
Men någon slags delare som du nämner och högtalare som "ringer" funkar, och att du har en enskild knapp för att kunna stänga av högtalarna så borde det fungera finfint.
Vad händer om man använder sin lina väldigt mycket? Tex. sitter och laddar hem något, kan det hända att telefonen börjar lagga, eller prioriteras den alltid?
Jag är såå sugen! Men att sitta med både Telia och Digisp blir nog lite mycke...
Gein skrev:
Jag är såå sugen! Men att sitta med både Telia och Digisp blir nog lite mycke...
Skit i Felia då. ;)
det går ju inte bara skita i Felia man måste ju ha nån uppkoppling.
det är ofta som man haradsl t.ex då måste man fortfarande ha Felia.
Precis, isåfall måste jag släppa ADSL... och då kan jag inte skaffa Digisp ;)
Decibel skrev:
Tillverkas av CM Technologies och boxen heter KG1000
Vet du möjligtvis var man får tag på denna i Sverige? Har letat runt lite på nätet, men inte lyckats hitta någon som säljer den. Har endast hittat produkten på BCM, www.bcm.com.tw, som verkar stå bakom produkten.
Jag har också sökt KG1000, men innan man köper en sådan så vill man ju veta vad man kan göra med den, och vad kan Cisco-boxen som inte denna kan?
Du kan skaffa en KG1000 hos Digisip !
Hör med Digisip om hur Du kan beställa Din KG1000.
/KG1000 Distributören :f