webForumDet fria alternativet

ComHem ökar till 2mbit!

Bredband & telefoni

58 svar · 1 935 visningar · startad av Dryden · sida 2 av 3

Frågan, av Dryden

ComHem lanserade i veckan en 2mbit-tjänst (0,4mbit upp) för 395:-/månad. Inte en dag för sent så nu ringer jag och beställer direkt! :) \- Nyhetskälla \- Priskälla

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

SilvioF skrev:

Enligt det svar jag har fått från ComHem så är det ett Docsis-modem som behövs för den nya tjänsten.

Han menade att Docsis-modemet var ett Motorola. Eller något. Men det vore väl i och för sig inte så konstigt om ComHem ger olika svar beroende på vem man pratar med - så brukar de ju göra. §jr :l

Hur som helst, bara det rullar på problemfritt när jag väl får igång det så får modemet heta vad det vill. ;)

Krångel? Bara förnamnet...

Nu har jag bråkat vidare med ComHem.

De vill ju som bekant att jag skall skicka in mitt nuvarande icke 2mbit-kompatibla modem och få det nya i utbyte. Men varför skall jag skicka in ett modem som jag betalade fullt ut när jag började abonnera på deras tjänst för tre år sedan? Jag pröjsade 1400:- för startpaketet (995:- för modemet). Det är ju rena stölden! :o

Så, jag ringde till dem och förklarade situationen. Killen på supporten kunde inte svara på frågan (föga förvånande) så jag skickades vidare till kundtjänsten. Där fick jag prata med en tjej och vi pratade länge. Väldigt länge.

ComHem har nu nämligen ändrat sina rutiner - istället för att man först skall skicka in sitt gamla modem för att få ut det nya så är det nu omvänt. Man får alltså det nya före man skickar in det gamla. Men, min beställning av att skicka in mitt nuvarande var redan i gång (jag har fått fraktsedelen men inte orkat skicka iväg paketet än) och gick absolut inte att avbryta händelsen. Efter mycket snack så visade det sig att det trots allt gick.

Summan av alltihop blev att jag nu har 1mbit igen (hade ju 2mbit-tjänsten inkopplad redan eftersom jag var på gång att skicka in mitt modem) och att jag i nästa vecka skall ringa och återbeställa 2mbit och då få gå på de nya rutinerna, vilket alltså innebär att jag först får det nya modemet.

Faktum kvarstår dock - varför skall jag skicka in mitt modem? Men det tar jag med dem igen i veckan. Lita på det. §jr ;)

CrångelHem? ComBort? Jag blir så less på dem och deras förbaskade rutiner som aldrig fungerar utan att man måste tjata hål i huvudet på dem. :x :l

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Det finns säkert någon bug i modemen som går att utnyttja så dom gör allt för att få tillbaka dom.

Då får de väl köpa tillbaka dem? :)
Tänk om Microsoft skulle komma efter ett år och säga "Nej du, vi har upptäckt en bugg i Windows, vi tar tillbaka det men du kan få köpa uppdateringen till nypris.". :OO ;)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag kommer i alla fall se om jag inte kan få Bostream 2.5mbit när jag flyttar till ny lägenhet. Suger att spela med ComHem...

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Hmm det är bra Dryden...Man ska klaga...Men alltså jag har en liten fråga jag har också ComHem och vi fick ett modem som typ heter NeMo NG NetGame eller nåt sånt (står det i alla fall på ovansidan) detta är det vi fick med när vi beställde ComHem för ett par år sedan eller nåt sånt...Kommer då detta att fungera för mig då? Har nämligen också funderat på 2Mbit :D

Nej, det kommer inte att fungera för dig. Du kommer att få några alternativ, vilka lyder "gratis om du binder upp dig 12 månader, 495:- om du inte binder upp dig och 995:- om du köper det löst".

Nu har alltså ComHem ändrat rutinerna så nu är det bara att ringa dem och beställa tjänsten så kommer det nya modemet med posten inom 10-14 dagar, varpå du sedan, tro det eller ej, måste skicka in ditt gamla modem. Det är just den sista punkten där som jag bråkar om. Inte för att jag har någon egentlig nytta av mitt gamla modem utan det är mer en principsak - modemet är mitt, betalt och hela paketet. Det tänker jag då fasen inte ge bort. ;)

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Dryden: Så ska det låta...Jag skulle banne mig inte heller lämna bort modemet, eller de Ska jag inte göra när vi beställer 2Mbs...Vilket vi förhoppningsvis gör! Jaja jag återkommer om information om tjänsten om vi nu beställer det och berättar hur det gick för mig om detta nu intresserar någon, och hoppas att du Dryden också gör det ;)

Jag lär nog posta här hur det gick. ;)

Nu har jag beställt IC2000 och jag får det nya modemet utskickat till en början. Nu återstår bara att se vad de svarar på mitt mail angående att jag inte tänker ge bort mitt gamla modem till dem.

Medlem sedan juni 2000547 inlägg

Dryden skrev:

Nu har alltså ComHem ändrat rutinerna så nu är det bara att ringa dem och beställa tjänsten så kommer det nya modemet med posten inom 10-14 dagar, varpå du sedan, tro det eller ej, måste skicka in ditt gamla modem. Det är just den sista punkten där som jag bråkar om. Inte för att jag har någon egentlig nytta av mitt gamla modem utan det är mer en principsak - modemet är mitt, betalt och hela paketet. Det tänker jag då fasen inte ge bort. ;)

Men om man får ett bättre och snabbare modem gratis i utbyte mot sitt nuvarande modem så tycker jag inte att det är någonting att bråka om. Se det så här, dman kunde vara tvungen att köpa ett nytt modem, även om man är tidigare kund hos comhem. Då håller jag helt med dig om att man inte skall släppa ifrån sig sitt gamla modem. Men när man nappar på ett erbjudande där det konstateras att man får ett nytt modem i utbyte mot sitt gamla så bör man inte klaga.

SilvioF skrev:

Men om man får ett bättre och snabbare modem gratis i utbyte mot sitt nuvarande modem så tycker jag inte att det är någonting att bråka om. Se det så här, dman kunde vara tvungen att köpa ett nytt modem, även om man är tidigare kund hos comhem. Då håller jag helt med dig om att man inte skall släppa ifrån sig sitt gamla modem. Men när man nappar på ett erbjudande där det konstateras att man får ett nytt modem i utbyte mot sitt gamla så bör man inte klaga.

Du har helt klart en poäng men i själva dealen så framgår det inte att det är ett byte som gäller. De har fortfarande inte givit mig en bra anledning till varför jag ska skicka tillbaka modemet. "Det bara är så, jag vet inte varför och jag håller med dig om att det är surt." var ett av svaren som supporten gav mig. Det är jag inte nöjd med. När de slänger en vettig anledning i mitt ansikte så kan jag gå med på det. ;)

Allt jag vill ha är ett rakt svar och inte massa jäkla daltande fram och tillbaka med massa människor som varken vet ut eller in.

Medlem sedan aug. 200253 inlägg

Så här gjorde jag:
Ringde till comhem satt i telefonkö i en halvtimma, kom fram och sa att jag ville säga upp mitt abonnemang.
Varför sa dem??
Ljög ihop en historia om att jag skulle flytta till hus...
Slapp på detta vis uppsägningsmånaden efter mycket om och men ;)
Ringde 10 minuter senare...satt i telefonkö i en halvtimma..kom fram och sa att jag ville teckna ett 2Mbit-abonnemang..
Fick modemet 2 dagar senare och behövde endast betala en startavgift på 295:- när jag löste ut det..
Så nu sitter jag på hyfsat snabb lina och det gamla modemet ligger på hyllan i väntan på bättre tider...eller nåt.. :)

Tycker att jag gjorde en ganska bra deal...

Mailade till comhems kundservice för några dagar sedan och förklarade vad som diskuterades i denna tråd. Nedan följer det medellande som jag fick till svar.

Hej och tack för ditt e-postmeddelande

Vi har nu gjort ett undantag och ändrat rutinen i ditt ärende. Jag har nu sänt dig ett svarskuvert med vilken du sänder oss den fraktsedel du sedan en tid erhållit. Det är viktigt att du sänder denna åter.

Dessutom har jag sänt dig ett Docsismodem och en ny fraktsedel med vilken du returnerar Nemomodemet utan kostnad. Detta bör komma dig tillhanda inom cirka tio dagar. Hoppas denna lösning fungerar bra för dig.

Med vänlig hälsning

com hem ab
Kundservice
Magnus Hansson

Det tog visserligen mer än en dag för dem att fixa detta, men nu är jag lite gladare i alal fall eftersom man slipper skicka tillbaka modemet innan jag fått det nya.

Blev tvungen att göra en avbeställning på 2mbit-tjänsten efter de gamla rutinerna för att jag skulle kunna gå på de nya med att få det nya modemet innan jag skickar det gamla. Jag bör få mitt nya modem den här veckan dessutom, det lovar gott i alla fall.

Nu har jag också fått ett svar från ComHem som jag accepterat. Varför ingen på uppringd kundtjänst kunde kläckt ur sig samma sak förstår jag dock fortfarande inte.

30 september. Dryden skrev:

Jag bör få mitt nya modem den här veckan dessutom, det lovar gott i alla fall.

Frågan jag ställer mig så här mot slutet av oktober är hur fasen jag kunde ens ha tanken i min vildaste fantasi. De drog igång 2mbit-tjänsten dem 5 oktober. Det är 20:e nu och än skymtar inget modem i horisonten.

Jag är mer övertygad än någonsin: ComHem = ComBort. :x

Jo, för två veckor sedan så sa kundtjänst till mig att mitt modem skuylle skickas samma dag. Jag har fortfarande inte fått något och börjar ge upp hoppet om att få något inom den närmaste framtiden.

Till råga på allt så fick jag en faktura hem på 978:- för ett modem minus en dubbelbetalning jag tydligen lyckats göra för min nuvarande 1mbits-tjänst. Jag ringde upp och klagade som en ettrig liten iller och lyckades faktiskt på 2 månader gratis på grund av detta.

Jag fick också en skyhög faktura på över 700:-. Ringde och kollade upp och utan ett enda ord så bad han mig riva räkningen. Det ska bli mycket intressant att se hur det går med den biten. De har många bollar i luften nu, undrar om de klarar av det?

Kundtjänst sa 7-10 dagar. De har gått 20 dagar, man kan till och med räkna arbetsdagar och ändå passera deras första uttal med råge. Jag blir så förbannat förbannad!

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Dryden skrev:

Kundtjänst sa 7-10 dagar. De har gått 20 dagar, man kan till och med räkna arbetsdagar och ändå passera deras första uttal med råge. Jag blir så förbannat förbannad!

Äässhhhhh.. sluta gnäll ;) Vid lanseringen av ADSL anmälde jag mig till Telia, och "jajamensan, om tre veckor får du det" fick även ett brev om det"nu är vi på gång", detta var 99-00 någon gång, fortfarande inget ADSL x(

Wee!!

Äntligen har jag fått mitt nya modem. Dock inte samma märke som de sagt i snart två månader att jag skulle få (det blev Motorola istället för Docsis.).

Till råga på allt så fick man ringa supporten och klaga med en gång eftersom skiuten intefungerade. Den enkla anledningen till detta var att det här idiotiska modemet inet kunde godta en automatisk identifiering av hastigheten från nätvekskorten, utan det var jag tvungen att ställa in själv. Jäkla skitmodem.

Men jag surfar betydligt snabbare nu. Det kanske är en tsunami på gång. ;)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)