webForumDet fria alternativet

"Domän-alias" kostar skjortan!!

Webbhotell & domäner

11 svar · 539 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Jag har kontot med domän "A" på ett webbhotell.

Jag och några vänner skulle ha en föreställning och behövde ytterligare en hemsida till det. Jag tänkte att det är ju enklast om jag utnyttjar det konto jag redan har, köper ett domän och pekar till en undermapp på kontot "A". Enkelt!

Trodde jag ja!

Först ska de ha en startavgift på 200kr, sedan ska de ha 20kr/mån för kalaset. (givetvis exkl moms!).

Allt som allt gick det på över 1000kr för att fixa ett domän pekat till en mapp på kontot som jag redan har betalat för. (Kallar det nya kontot för "B").

Hur kan man ta sådana här summor? Till saken hör att jag varken fick mer utrymme, epostadresser eller ftp direkt till konto "B". Allt utrymme tas från konto "A".

Vad är det jag har betalat för? Ett konto på mitt andra konto?

En annan fundering är vad som händer när tiden för konto "A" har gått ut och jag kanske bestämmer mig för att inte fortsätta som kund på det webbhotellet?
Jag registrerade ju konto "B" långt senare och har ytterligare månader på det kontot kvar då. Står jag där med ett konto "B" som jag inte kommer åt för att jag endast kommer åt det via konto "A"? Eller slutar konto "B" fungera helt eftersom utrymmet som jag har på konto "B" tas från konto "A"?

Ja, varför ställer jag inte den här frågan direkt till webbhotellet?
Jo, jag vill ha åsikter från utomstående först. Det kanske visar sig att jag har missuppfattat alltihop. Börjar nästan hoppas på det. Eller det kanske rent utav är skäligt med sådana här avgifter, vad vet jag.

Jag samlar lite åsikter från webForum-vännerna först och ser vad som händer.
Beslutar då om jag kontaktar webbhotellet ifråga. (Fast då ska de väl förstås ha en öppningsavgift för att läsa mejlet, en rörlig avgift på tiden det tar att läsa det och en fast avgift för att de över huvud taget ska svara).

m v h
Sebastian

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Min motfråga blir: Varför skaffade du inte bara en domän på namecheap för strax under 80 spänn och pekade den till undermappen själv?
Då hade du dels själv styrt exakt vart du vill peka den och du kan när du vill styra om den till ett vettigt hotell som inte tar skyhögt betalt för saker som inte borde kosta många kronor.

SirPeter skrev:

Min motfråga blir: Varför skaffade du inte bara en domän på namecheap för strax under 80 spänn och pekade den till undermappen själv?
Då hade du dels själv styrt exakt vart du vill peka den och du kan när du vill styra om den till ett vettigt hotell som inte tar skyhögt betalt för saker som inte borde kosta många kronor.

Bra svar. Jag vet faktiskt inte. Kanske för att jag aldrig har gjort det och visste inte då att det gick att peka ett domän rakt mot en .com/mapp/ så att säga. :)

Jodå det går hur bra som helst. Det är troligtvis försent att avbryta det du har gjort men nu vet du iaf hur du gör till en annan gång. ;)

Btw, URL frame väljer man på namecheap.

japp :) men det är fortfarande hutlöst att ta så mycket betalt för det.

Japp, det är det helt klart.
Men för att sticka ut hakan lite så vill jag påstå att du borde antingen ha sökt på wF eller ställt en fråga om det innan du gjorde det du har gjort, fast det har du nog redan räknat ut misstänker jag. ;)

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Ta kontakt med dom och fråga vad det är som kostar, jag är mycket intresserad av hur f-n man räknar om man tar sådana summor för ett alias.
5-10 spänn per månad kanske, eller en engångskostnad på en hundring är väl mer lämpligt anser jag. Det är ju bara en liten zon och lite mailsettings.

har dock sett att vissa webhotell lever på tilläggstjänsterna, inte webkontona dom egentligen säljer :)

SirPeter skrev:

Japp, det är det helt klart.
Men för att sticka ut hakan lite så vill jag påstå att du borde antingen ha sökt på wF eller ställt en fråga om det innan du gjorde det du har gjort, fast det har du nog redan räknat ut misstänker jag. ;)

För att inte verka alltför dum så skyller jag på stress och brist på tid.

De ringde och bad om hemsidan några dagar innan föreställningen och hade i princip tryckt affischerna med adressen redan.

Jag kan erkänna att jag tyckte det verkade skumt med sådana här summor och gjorde en del efterspaningar, men inte tillräckligt tydligen. Man får ju plats på ett annat webbhotell med massa godsaker för över tusenlappen, men det kändes enklast att ta det på mitt hotell helt enkelt.

m v h
Sebastian

Medlem sedan jan. 200338 inlägg

Om du vill komma undan gratis med en hobbylösning så ta: http://www.sidan.nu

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

SirPeter: Blir det verkligen samma effekt om man länkar via namecheap som om webbhotellet gör det "riktigt". För som jag uppfattade det kan man bara "cloaka" url:er och då kan man ju inte länka direkt till filnamn osv(tex https://www.nydoman.com/sidan.html)?

mozilla>> Nej det blir inte samma sak som om det hade varit en egen site på en server men eftersom det handlade om en mapp i hans egna domän så fungerar det att göra en url-frame för att visa sidan med "rätt" domän.
Du kan länka direkt till en enstaka fil på det sättet med.
Det handlade ju om att inte betala tusen spän för en ny site utan att få det billigt. Som jag tolkade det så var det till en föreställning det gällde och då är det gott och väl ett bra alternativ tycker iaf jag.

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Det låter som sjuka priser för en domän alias.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)