webForumDet fria alternativet

Ta reda på kunder hos ett webbhotell.

Webbhotell & domäner

27 svar · 1 253 visningar · startad av Kristianstad · sida 2 av 2

Frågan, av Kristianstad

Hej! Finns det någon möjlighet att få reda på kunder hos ett webbhotell? Alltså någon sökfunktion där man skriver in webbhotellets DNS och får tillbaka domäner som "ligger" där! Tack på förhand! / Kristoffer

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har någon tittat på http://uptime.netcraft.com ?

Här är lite info från dom angående www.aleborg.se
eller min saijt www.gunnard.se

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

jarvklo! Men förstör man inte statistiken då?

Ehm... Jovisst gör man det...
*alla* former av hämtning av filer via HTTP hamnar i "statistiken" om "statistiken" baserar sig på webbserverns loggfiler. Så också HTTP-filhämtningar via fopen i PHP eftersom fopen också gör en "HTTP GET" för att hämta "HTML-sidan" man begär för att testa om webbplatsen är uppe...

Men med lite kunskaper om hur statistikprogram fungerar borde man väl iallafall teoretiskt kunna komma förbi detta genom att bara begära filen robots.txt hela tiden eftersom denna sitter med på en "inte-räkna-som-besökt-webbsida"-inställning i en del vanliga statistikprogram...
Även om man får en 404:a-sida tilllbaka från hämtningen av denna (från de webbplatser som inte brytt sig om att använda robots.txt) så har man ju fått ett svar ;)

Sedan kan man kanske också (som man kan göra i PHP om man vill) "spoofa" någon känd sökmotors User Agent String för att slippa att bli blockerad - även om detta kanske är mer moraliskt/etiskt tveksamt och antagligen bör undvikas ;)

Hursomhelst - är det verkligen intressant med en upplösning på minuten ? Det blir en jämrans massa information att hålla reda på rätt snabbt för den som testar om inte annat ;)

Websitepulse t.ex. går in var tredje minut

Every 3 minutes we automatically try to visit your web site to determine if it is accessible to your visitors.

- Borde också den synas ganska lätt i statistiken alltså ;)

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Jag körde alertra ett tag på 5 minuters mellanrum, efter första dagen blev jag jätteglad över statistiken tills jag kom på vad det var :)
Har däremot ignorerat dessa nu i statistiken, men det kan bli lite sura miner om nån lägger ett sådant script mot min sajt utan att fråga om lov först...

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Det jag menar är att med den iden som kristianstadhar men att ha den iden igång hela tiden går ut på att prata med webhotell man vill lägga till.
och att dom då ska godkänna att man kollar deras webhotells uptime.

För jag tror att du decibel skulle väl gärna va med på det om man kom på något sätt som inte försör statistiken.
Så att folk kan kolla på en sida hur up timen är på t.ex. ditt hotell.

Det skulle ju vara bra för alla om man kunde kolla en sån sak.
för mycket av ett bra hotell är ju hur bra uptime dom har.
men sen är ju bra support en viktig sak oxå.
Men bra uptime är trots allt det viktigaste anser jag i alla fall.

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Det finns ju några problem med att kolla "uppetiden" på servrar. Det största problemet är att bara för att du inte kommer åt en viss server (B) från en annan (A) måste de inte vara server B som är nere. Det kan lika gärna vara något problem med server A, eller på någon router emellan. Vad gäller webhotell har de oftast flera servrar, och det är inte självklart vilken man mäter på (alla?)

Tjänster som altertra och netcraft har flera servrar att mäta från, och mätpunkterna är utplacerade på flera "centrala" ställen på Internet.

Den som enklast skulle kunna bistå med statistik för upptiden är ju webhotellen själva, men det är de oftast inte intresserade av ;)

Man får köra känsten från två eller fler håll isåfal eller.
och sammanställa statistik från båda.
så att om ena server har kontakt men inte den andra så klassas det som uptime.
enda gången som den ska anses nere är när båda eller alla som kollar inte har någon kontakt.

Men jag tycker att du Kristianstad ska fortsätta och försöka med detta.
funderar oxå på att göra nåt liknande.

att göra en vanlig ping på en server ändrar väl ingen statistik.

eller kan man använda en annan port för att pinga.
nån som har ett förslag.

Medlem sedan mars 2000542 inlägg

>>Ganska bra, gjorde en liten sökning på ett par webbhotell, det är som du säger, den visar inte alla domäner som finns hostade.

Hehe det var därför du inte var betatestare :D

Nix inga .se domäner visas, detta är pågrund av att Name Intellegence som driver tjänsten ej har tillgång till den svenska Whois databasen.

Tjänsten är mer limiterad nu än vad den var när den inte var publik, men pågrund av att det var så mycket data som kunde användas fel så tog Lisa på Name Intellegence bort lite saker.

Men du kan ju bara ladda ner Ripe datasen och se vilka ip's webhotellet har regat.

Och Netcraft är bra, du har även internetseer.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)