Fråga webbhotellet i fråga är nog det bästa.
Sen om ett företag skulle vilja visa upp alla kunder ur sitt register vet man aldrig.
Vad jag vet kan man inte sammanfatta hela internet och samtliga dns:er som ligger på ett specifikt IP. :)
27 svar · 1 253 visningar · startad av Kristianstad
Hej!
Finns det någon möjlighet att få reda på kunder hos ett webbhotell?
Alltså någon sökfunktion där man skriver in webbhotellets DNS och får tillbaka domäner som "ligger" där!
Tack på förhand!
/ Kristoffer
Fråga webbhotellet i fråga är nog det bästa.
Sen om ett företag skulle vilja visa upp alla kunder ur sitt register vet man aldrig.
Vad jag vet kan man inte sammanfatta hela internet och samtliga dns:er som ligger på ett specifikt IP. :)
Att ge ut information om kunder skulle vara som att helt förkasta personliga integriteten, ungefär som att telia skulle säga att n.n är kund.
Kunder som man kan visa publikt, t.ex. företag eller liknande som man frågat om lov att få använda som referens på sidan eller liknande.
Annars har jag sett verktyg för att "läsa" en nameserver efter zooner, där man kan få upp alla "hosted sites" , men jag körde den på mig själv och den visade ungefär en tredjedel, så vattentät är den inte, men kanske kan ge ett litet hum om man nu är så nyfiken.
Länken också kanske https://www.whois.sc
/ ähh
Decibel skrev:
Länken också kanske https://www.whois.sc
Ganska bra, gjorde en liten sökning på ett par webbhotell, det är som du säger, den visar inte alla domäner som finns hostade.
Decibel! Tack för länken! Den var suverän, men den verkar inte finnas de med .se-adress?
de tänkte jag inte på, den verkar bara lista .net , .com och .org !?
Man kan skriva in ipadressen också såg jag! :)
Jag funderar på att frilansa till InternetWorld eller något och testa webbhotell genom att:
- Skicka mail till support på t.ex. kvällar och mäta tiden och kvalitén.
- Fråga webbhotellets kunder.
- Göra ett script som går in på en sida hos webbhotellet en gång i minuten och kollar om den är online eller offline. Om den är offline så registreras det i en databas.
Tror ni någon skulle vara intresserade av något sådant?
Kanske kan vara ett komplement till den kommande webhotell-guiden som någon här på forumet mixtrar med (glömt vem just nu).
Men att göra script som trafikerar servrarna en gång i minuten skulle bara få mig att lägga ban på det ip som requestar, det pajjar rätt mycket besöksstatistik och liknande bl.a, visst, det går att koda så den exkluderar dom prylarna. Men finns det nåt smärtfritt sätt att kolla om en server är online eller inte så skall det självklart finnas, tycker jag är en kanongrej.
Kristianstad skrev:
- Göra ett script som går in på en sida hos webbhotellet en gång i minuten och kollar om den är online eller offline. Om den är offline så registreras det i en databas.
Denna kanske kan ge lite idéer:
Hej!
Har någon en idé hur man gör något sådant mer anonymt och som inte förstör statistiken?
Kristianstad:
Kan man inte typ göra så att du mailar och pratar med en massa olika webhotell om den statstik tjänsten.
så att i deras statistikexkluderar dom din IP. och om dom går med på det så är dom väl seriösa om dom inte går med på det så lär dom inte vara seriösa hotell.
Då kan du göra statistik över dom seriösa.
Hej!
Om jag gör det så blir ju webbhotellen förvarnade och gör kanske allt för att hålla servern uppe under den veckan jag testar.
Känner ni till om man kan pinga ett webbhotell och upptäcka om sidan är nere?
Känner ni till om man kan pinga ett webbhotell och upptäcka om sidan är nere?
Du kan ju alltid göra ett anrop till port 80 och kolla om den returnerar något HTML-innehåll. Gör den inte det eller tar väldigt lång tid på sig kan du nog räkna med att allt inte står rätt till.
I övrigt rekommenderar jag en titt på följande sida som kanske kan ge lite information om uptime (la bara in en exempeldomän för att demonstrera):
http://uptime.netcraft.com/up/graph/?host=microsoft.com
Hej igen Patrick!
Tack för ditt svar!
Jo port 80 hade man ju kunnat kolla. Kör alla webbhotell webservern på port 80? Kan man fixa det i ASP/PHP?
Antingen 80 eller 8080 men 80 är vanligast. Det går att göra rätt enkelt i PHP. Kolla funktionen https://www.php.net/fopen
Kör alla webbhotell webservern på port 80
Ja. annars ser du vilken port de använder genom att adressen till en domän på hotellet är på formen http://www.server.test:8080/sida.html - portnumret är siffrorna efter kolonet, innan filnamn m.m. ;)
Kan man fixa det i ASP/PHP?
Ja - i båda faktiskt...
I ASP t.ex. via XMLHTTP-komponenten (sök lite på wF om detta så hittar du ett gäng exempel)
I PHP - PHPManualen om detta
Kristianstad:
Men en så tjänst eller sida om detta skulle ju vara bra om den fanns hela tiden med uppdaterande statstik.
inte bara under en vecka.
som folk kan gå in och kolla vilka webhotell som har bra uptime.
Det skulle ju vara bra efter allt snacka om bra och dåliga webhotell senaste tiden.
för en ån här tjänst skulle ju vara bättre än ilistorna eller ett komplement.
Hej!
Jo verkligen, PsyDonia, bra idé! :)
jarvklo skrev:
I ASP t.ex. via XMLHTTP-komponenten (sök lite på wF om detta så hittar du ett gäng exempel)
jarvklo! Men förstör man inte statistiken då?
vet inte men det borde finnas nån lösning..
Decibel eller aleborg som verkar väldigt seriösa i mina ögon
kanske vet nåt bra sätt som inte förstör statistiken. eftersom dom har webhotell och vet hur stystemen funkar.