webForumDet fria alternativet

Lista på Klass A webbhotell.

Webbhotell & domäner

81 svar · 7 419 visningar · startad av phpdodo · sida 4 av 5

Frågan, av phpdodo

Klass A Jag tror att det är dags att ni på detta forum inser att man borde kunna klassa in webbhotell i två eller flera klasser. Alla webbhotell kan ha bra dagar och lyckas men sedan så kommer olyckan och allt rasar samman. För att få komma med på listan för klass A webbhotell så tycker jag att webbhotellet ska uppfylla minst dessa krav: - Ha egna servrar i egen serverhall. Om webbhotellet inte

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Jag är inte alls rädd för att missa det tåg som det snackas om, allraminst om det är det tåg som beskrivs tidigare i tråden.
Tappa kunder på att inte stå högst upp på en "a & b lista" tror jag inte på.

En kund som letar webhotell har ofta 3-4-5 hotell i sin lista dom läser lite nogrannare om, mailar eller ringer och ställer frågor. Kikar efter utlåtanden på t.ex. forum o.s.v.

En a & b lista skulle återspegla fel saker, men jag tror inte den skulle göra så att vi som tillhandahåller konton för privatpersoner, små och medelstora företag tappar den del som löpande kommer.
Börjar man titta på större företag så är det nog en annan sorts lösning åt dom, managed hosting och liknande som ändå inte går in under denna tilltänkta a & b lista.

Jag har varit med om driftstopp, helt klart.
Men driftstopp och störningar finns även om man hyr plats i en hall, eller har egen hall. Jag vet dock inte många som har bemanning dygnet runt i sina hallar och enbart är webhotell.

Jag råkar dock inneha en telefonväxel, men aldrig hittils i vad jag kommer ihåg har det ringt så att alla 3 linjerna vart upptagna samtidigt.
Detta kommer säkert att hända när kundantalet ökar, när detta inträffar så skaffar nog dom som har bara 1 linje ytterligare en till. Det är dumt att sätta upp telefonväxel om den nyttjas 1-2 gånger per månad.
Jag har satt upp en enbart för mitt tekniska intresse och för att laborera lite.

Tummen upp för en A & B lista, men hur den ska sorteras bör, som tidigare sagts, göras på annat sätt.
Gör en "poll" där kunder får ange i vilken ordning dom värderar ett företag, support, teknik, egen hall o.s.v. . Och sortera en A & B lista efter detta resultat, för det är ju ändå kunden som kikar på listan, inte andra webhotell.
Nu leker jag med tanken bara hur man kan få till ett sorteringssystem och det går säkert att utvekla till en väldigt bra sak.

Medlem sedan sep. 20035 inlägg

Stödjer fortfarande phpdodo till 100%, keep up the good work.

Till Decibel:

Det stämmer att man brukar titta på flera alternativ när man gör en beställning, men du bör ha i åtanke att även företag och privatpersoner med mindre datakunnande även beställer webbhotellspaket, så det är då som denna lista skulle komma till stor hjälp precis som tex. pricerunner.se

Till Aleborg:

Du påstår att du jobbar 16-20 timmar per dygn, detta kan jag säga att du inte är ensam om i Sverige då det finns tusental småföretagare runt om i Sverige som har samma arbetsbörda.
Bara för att man jobbar dygnet runt så behöver inte detta vara bra, har man ett fungerande system så sköter sig servrarna sig själv, så att man kan ta tag i andra projekt för att förbättra sin servermiljö eller support, det gäller att kunna planera.
Annars så kommer det bara att innebära att man stångar sig själv blodig och detta kan ju inte vara nyttigt och med tanke på dina priser så borde du ju kunna avsätta pengar till att kanske anställa en systemadministratör och på så sätt få mera tid och därmed få en extra boost i ditt arbete så att en gång för alla få aleborgupp på en eventuell A-lista.

Sedan om att jag bara har läst denna tråd bulls-t, jag jobbar sedan länge inom webbhotellsbranschen plus att jag tidigare arbetat som IT-chef på stora samt små företag och följer kontinuerligt med flera olika forum, både svenska och utländska.
Anledningen till att jag i detta skede gjorde ett inlägg var att jag tycker att phpdodo är inne på rätt spår, så att man en gång för alla blir av med alla oseriösa webbhotell.

Jag vet vad en kund vill ha och det är först och främst bra support, mottot skall vara att det inte finns några dumma frågor bara dumma svar och det är där som kvalitén gör sig gällande igen. För att man skall kunna ställa denna fråga så är det en förutsättning om man kommer fram och kan ställa denna fråga och då brukar det underlätta om man har tillgång till en telefonväxel.

Sedan när det gäller definitionen om vad man anser vara en serverhall eller inte, personligen så anser jag att ett seriöst webbhotell skall inneha detta i sin serverhall or what ever.

- Servrar som är genuint konfigurerade om som regelbundet uppdateras för täcka eventuella säkerhetshål som dyker upp med nya programvaror m.m.
- Redundans på lina samt hårdvara som servrar, routrar etc.
- Ha kyla i sina serverlokaler.
- Strömbackup (UPS)

Eventuell överkurs som man borde kunna kräva är en dieselgenerator samt en backupserver på står placerad på ett annat ställe.

Om det skapades ett branschorganisation inom webbhotell så skulle dessa punkter bli ett krav för att man skulle få kalla sig ett seriöst webbhotell.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Visst är jag inte ensam om det, min poäng var att vi är inget webbhotell som körs vid sidan om ett vanligt jobb!
Jag har 2 personer som hjälper till med servrarna, men dock inte på heltid för det behövs inte i dag har även en person som tar hand om all ekonomi! Aleborg Solutions har egna servrar, switchar samt brandvägg. Vår ISP står för serverhall med kylning, redunant lina samt UPS. Det finns ingen anledning för Aleborg solutions med 6 servrar att köpa en egen serverhall för milijontals kronor och det är det tråden handlar om! Visst förstår jag phpdodos välvilja men att haka upp sig på en sån sak som att ha egen serverhall är att gå lite långt, visst vill även jag bli av med alla oseriösa webbhotell.
Den dagen vi är i behov av en telefonväxel så kommer det finnas på plats samma dag! Och jag vi har extra servrar stående, som jag upprepat flera gånger! Vi har dessutom ett väldigt nära samarbete med vår ISP.

Orsaken till att jag påstår att du inte läst tråden är bl a att du inte ens kan få stavningen rätt på Aleborg, vilket inte är så svårt efter att ha läst den här tråden ;)

Tyvärr finns det många oseriösa webbhotell i dag, men bara för att man inte äger en serverhall så betyder det inte att man är oseriös vilket du och phpdodo vill framföra, ett krav dock borde vara egna servrar samt reserv servrar för att kunna ha kontrollen över sina maskiner och inte förlita sig på nått företag i utlandet som föga bryr sig om dig! Det är definitivt skillnad på webbhotell och webbhotell, men skillnaden ligger inte i egen serverhall eller inte!
Skulle alla webbhotell ha egna serverhallar så skulle vi se priser som ingen skulle ha råd med och då skulle alla kursa mer eller mindre!

En lista likt pricerunner som nämns ovan, fast som kanske inte går just efter pris är kanon.

Det intressanta tycker jag är hur man egentligen ska utforma listan, vad ska kriterierna vara för en a & b lista, ska man ha a, b och c ? eller ännu fler, kanske helt andra kriterier. Webhotell med x antal anställda, webhotell med svenska servrar, webhotell som erbjuder "fri trafik", webhotell med telefonsupport, webhotell utan telefonsupport. o.s.v.
Skall kunder ha möjligehet att lämna sitt omdöme ?
Har sett allt för många listor där "kunder" som egentligen inte är kunder lämnar negativa omdömen, även fast dom inte ens har ett webkonto där, samt tvärtom.

Jag personligen känner att det inte finns en webhotell-guide/lista som återspeglar ett rättvist resultat, och det är väl det denna tråd började med, och jag tycker man kan fortsätta med ;)

Sett många guider, dom flesta är späckade med reklam, annonser och annat junk.
Listan bör vara unik och lika för alla, inga annonser eller så, ingen skall kunna köpa sig till en fetmarkerad text eller täcka sidan med reklam för just sitt hotell.
Webhotell kan tillsammans gå ihop och ha denna lista och även se till att den fungerar tillsammans med någon fristående part då som kontrollerar att det inte "fuskas".

(Sett i någon tidigare tråd att någon hade en guide på gång, vet ej vem dock)

Inför A-lista nu, resten kan flytta till Danmark :)

Hej Decibel och ALEBORG (korrekt eller)

Min uppfattning om man skall ha en serverhall i kontoret där man håller till står jag fast vid samt en telefonväxel, visst det är inte gratis att skaffa en växel, men om några år så kommer man säkert att kunna hitta någon form av IP-telefoni lösning när Sverige är breddbands tätast i Europa.

Den dag som olyckan slår till så kan jag garantera att ni kommer titta på detta snabbare än fort, Förstår säkert Aleborg angående hans synpunkter men den dag som saker slutar att fungera, jag har själv varit med om detta och ser därför bara fördelarna med att ha serverhallen i samma lokaler, dels för att snabbt kunna felsöka samt åtgärda eventuellt fel, om jag inte missminner mig så sade du att det tog 15 minuter att ta sig dit med bil, skulle det t.ex. rört sig om ett serverhaveri, så hade det tagit dig åtminstone 30 minuter medan det kanske hade tagit 5-10 minuter om haft tillgång till en serverhall bredvid kontoret. Vad hde hänt om du åkt till serverhallen och det hade visat sig att du glömt konfigurera någon av dina backupservrar eller glömt någon mjukvara etc.
Så stöd phpdodo i hans arbete för ett bättre webbhotellsklimat.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

suck :OO

LOL :OO
Har varit med om det redan, och det var inga problem alls!
Har en stark känsla av att vi har fått in 2 st personer på forumet som jobbar för något större webbhotell och börjar känna sig hotade av mindre webbhotell....

Allvarligt talat så har jag hellre ett webbhotell som har 15 min till sin server hall, men som kan ge support i princip på vilken tid som helst på dygnet än ett webbhotell som har egen serverhall med hur många anställda som helst och vars support ofta är okunnig.

Dessutom, hur ofta inträffar serverkrashar? Även om det händer ngn gång om året och mina sidor ligger nere i ngn/ngr timmar så är inte det så farligt.

Jag stödjer Aleborg! :bire

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Qimen skrev:

suck :OO

Nödvändig kommentar lr? :e

Själv tycker jag också att man borde ha sitt kontor i samma byggnad som serverhallen finns i, i alla fall inom ett par minuters gångväg ifrån den.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Jag slår ihop trådarna och ber er (inga namn nämnda) att inte fjanta till detta mer än redan gjort.

Poffe

Eliten kommer att marschera vidare.

Hej Decibel och ALEBORG (korrekt eller)

Till Qimen.net, det känns som du är lite partisk, noterade att du hade samma DNS-info som aleborg, tillfällighet eller :).

Bra support ser jag som en ren skyldighet gentemot kunderna, detta är anledningen till att jag inte har tagit upp denna bit. Ett seriöst webbhotell skall vara rustat på alla fronter.

Till Aleborg (3:e gången gillt)

Vill inte vara självgod, men jag uppfattar det som att du inte har så många servrar och detta innebär att du inte speciellt många kunder i dagsläget, hoppas att du stöter på samma problem när du 6-7000 kunder som tex. har strul med att webmailen har pajat eller dylikt.
Jag kan garantera att då är du inte lika stödig när företag och privatkunder hotar med att stämma dig eftersom de inväntar offerter eller ska arrangera något evenemang och måste göra ett mailutskick och sitter på en flygplats och inte kan nyttja sitt eget mailprogram.

Själva grundtanken med A-listan är att man skall kunna som konsument ta del av information som är nyttig och då kommer det att svida för lågpris alternativen som inte har råd med redudans-linor ,riktiga servrar eller framförallt telefonsupport.
Vet att som jag tidigare har sagt i en annan tråd så kommer det inom en snar framtid bildas en branschorganisation för webbhotell.
Själva grundtanken med detta är att man skall göra gemensam sak och köra över lågprisalternativen som bara bidrar med att försämra ryktet för de riktiga alternativen.

Nu är det krogdax, aleborg och andra konkurrenter ha en fortsatt trevlig helg, hoppas att ni inte tar kritiken personligt, jag vill bara standarden skall höjas till en skälig nivå.

Tar absolut inte kritiken personligt, det är intressant att se hur andra tänker. Sen att det finns oliktyckande på en del punkter är inte nåt konstigt, så är det i alla saker.

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Vill nån förklara för mig vad skillnaden är som aleborg som har tillgång till server hallen och kan fixa själv och inte är beroende av personalen från serverhallen skulle nåt strula åker han dit på några min.
eller om man har egen serverhall och kanske är på lunch och åker till serverhallen på några min oxå.
för jag ser ingen skillnad.

Det är en sak om servrarna står i USA och man bor i sverige då måste man lite på att dom man har servrarna är bra på att hjälpa till....

Trevlig helg Rec@llBJ, btw, har inte Loopia ett konto registrerat här redan under aliaset LOOPIA? ;) *liten gissning bara*
Och nej Aleborg har inte 6-7000 kunder, när Aleborg är så stort så kan man se det på annat sätt, tror knappast att ni började med egen serverhall och ansåg att ni var oseriösa för det...

aleborg skrev:

Trevlig helg Rec@llBJ, btw, har inte Loopia ett konto registrerat här redan under aliaset LOOPIA? ;) *liten gissning bara*
Och nej Aleborg har inte 6-7000 kunder, när Aleborg är så stort så kan man se det på annat sätt, tror knappast att ni började med egen serverhall och ansåg att ni var oseriösa för det...

:e

Ursäkta Rec@llBJ, även om jag har lite mysko nick här så har jag ändå det. Så varför kalla mig något annat? ;) :l

Re: Eliten kommer att marschera vidare.

Rec@llBJ skrev:

Själva grundtanken med A-listan är att man skall kunna som konsument ta del av information som är nyttig och då kommer det att svida för lågpris alternativen som inte har råd med redudans-linor ,riktiga servrar eller framförallt telefonsupport.
Själva grundtanken med detta är att man skall göra gemensam sak och köra över lågprisalternativen som bara bidrar med att försämra ryktet för de riktiga alternativen.
Nu är det krogdax, aleborg och andra konkurrenter ha en fortsatt trevlig helg, hoppas att ni inte tar kritiken personligt, jag vill bara standarden skall höjas till en skälig nivå.

Har klippt ner citatet lite för att markera det jag svarar på...

Riktiga servrar, riktig support, redundans ?

Allright, om jag förstått detta rätt.
Alla webhotell som inte har egen serverhall, dom har låtsas-servrar, låtsas-support och är inget att ha ?

Jag själv kör med Dell och Compaqprylar, vad jag vet är dom högst verkliga och riktiga.
Jag har redundans, har boxar i Sverige (song & port80), England(asuk) och USA(genpac). Dom har en fruktansvärt bra redundans, och jag speglar imellan hallarna, är ena död tar andra över.
( Round-robin roxx ;) )

Samma sak gäller nog Aleborg och andra aktörer, dom har nog inte bara 1 lina i hallen, utan ligger mot någon av dom stora knytpunkterna på flera sätt.

Konkurrent o konkurrent, jag ser ingen annan aktör som konkurrent förrän dom börjar "sno" kunder ifrån mig, inte tvärtom :)

För övrigt skulle en bärs sitta fint, så jag följer första talaren och öppnar en pilsner, här i mitt icke-riktiga kontor i lägenheten, i mitt icke-riktiga företag och väntar på att fler kunder skall skaffa konton på mitt icke-riktiga webhotell...

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Decibel Bra Talat.

Re: Eliten kommer att marschera vidare.

Rec@llBJ skrev:

noterade att du hade samma DNS-info som aleborg, tillfällighet eller :).

btw, det är jag stolt över ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Om nu Aleborg skulle ha vart kaxig på nått vis så tycker jag att vi skramlar ihop till en blombukett & en låda sill till honom som tack för den support & prestanda hans webhotell ger.

Jag har erfarenhet av både FS-Data & Digikom & ligger numera på Aleborgs servrar pga att det funkar hos honom.. Inte för att han med all rätt är kaxig. ;)

Den dan han shabblar till det som FS-Data & Digikom gjort kanske jag testar Loopia eller nått annat hotell, men nu finns det liksom ingen anledning.....

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Slår även ihop tråden "Eliten kommer att marschera vidare" med denna.

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)