webForumDet fria alternativet

Lista på Klass A webbhotell.

Webbhotell & domäner

81 svar · 7 418 visningar · startad av phpdodo · sida 3 av 5

Frågan, av phpdodo

Klass A Jag tror att det är dags att ni på detta forum inser att man borde kunna klassa in webbhotell i två eller flera klasser. Alla webbhotell kan ha bra dagar och lyckas men sedan så kommer olyckan och allt rasar samman. För att få komma med på listan för klass A webbhotell så tycker jag att webbhotellet ska uppfylla minst dessa krav: - Ha egna servrar i egen serverhall. Om webbhotellet inte

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200116 inlägg

Aleborg: Jag undrar varför du tar denna lista så personligt? Ett webbhotell som inget har någonting att dölja kommer inte må dåligt av denna lista.

Listan skapas som en tjänst åt dem som vill ta del av den, alltså inte köpa grisen i säcken.

Du skriver ”Har du ens läst våra inlägg?” som ett påstående men i själva verket säger du emot dig själv, jag citerar ditt tidigare inlägg ”Jag förstår vad du menar men i så fall ska du väl snarare sätta kravet aktiebolag istället för egen serverhall … ” Du är klart upprörd eftersom du inte uppfyller kraven för att bli ett klass A webbhotell enligt dessa normer. Tyvärr, Aleborg så kan man inte få vara med på allt.

I ditt senaste inlägg skapar du även ett ogrundat argument för att små webbhotell skulle vara bättre än dom större som kan borga för en jämn kvalité på service eftersom dom har en större personalstyrka än ”en” person. Återigen, vad händer när denna person blir sjuk/går på semester o.s.v.

Om du ändå står fast vid ditt påstående om att små webbhotell är bättre än stora så förstår jag inte varför du försöker växa som webbhotell, då blir du ju ett dåligt webbhotell enligt dina egna ord?

Nu tänker jag inte föra denna diskussion vidare med dig eftersom jag redan har förstått att du med bakgrunden av att du inte är ett Aktiebolag, är mer än en anställd, inte har en egen serverhall/rum kommer att ge dig på denna punkt. Syftet med denna lista är alltså inte att smutskasta ”små” webbhotell utan att lyfta fram dom seriösa, stabila webbhotellen som finns i Sverige.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vilket fortfarande nödvändigtvis inte behöver vara de med egen serverhall, vilket ett flertal personer i den här tråden har påpekat.
Titta helt enkelt på andra kriterier. Också.

Jag blir inte en bättre bilförare bara för att jag kör Ferraris F1-bil och har tillgång till hela Ferraris F1-stall/-mekaniker etc. Det är väl ungefär där ni går i klinch med varandra just nu - som jag uppfattar det. :)

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

phpdodo skrev:

Syftet med denna lista är alltså inte att smutskasta ”små” webbhotell utan att lyfta fram dom seriösa, stabila webbhotellen som finns i Sverige.

Okej, så alla som inte finns med på Klass-A listan är oseriösa.
Förstår inte hur i h-vete du kan tänka som du gör, är man seriös bara för att man har massa prylar !?!?!

Tror knappast aleborg är upprörd, möjligen full i skratt.
Jag känner samma sak, finner denna tråd väldigt roande.

Ta inte illa upp nu, grundidéen är bra, men kriterierna behöver du fila lite på...

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag tar den personligt för att en sådan lista förstör för oss webbhotell som är mindre. Jag tror inte att du vet hur folk tänker. En sådan lista skulle försämra små webbhotells affärer, förutsatt att listan blir välbesökt förstås. Självklart vill väl alla företag växa, Aleborg Solutions har vuxit enormt det här året, men det betyder inte att vi har blivit sämre. Listan kommer tyvärr att smutskasta små webbhotell. Dom företag jag pekar på är sveriges största webbhotell, dit kommer Aleborg aldrig att nå, inte ens komma i närheten av, dom har mer eller mindre redan monopol där. Tyvärr har flera av dessa företag dessutom förlorat den personliga kontakten med kunden. Dom har personal som ibland kan vara rent ut sagt otrevliga + att deras väntetider i telefon är enorma. En hel del av dom stora företagen råkar ut för det här, inte alla, men en hel del tyvärr. Ofta är det tyvärr så att små företag är bättre än stora, för dom bryr sig mer om sina kunder
Jag tycker inte att det är fel att bli stor, men du tror att materiella ting gör företaget stort, och det är fel, lite skev livsuppfattning måste jag säga.
Aleborg Solutions blir i höst ett Aktiebolag, Aleborg Solutions har:
Anders som sköter support och all hantering av Windows-servern
Elisabeth som sköter all fakturering samt kommer att sköta viss support i höst.
Per som sköter Linux och Linux-support.
Samt hyr in revisor för deklarationen
Vi har ingen egen serverhall och kommer aldrig att skaffa!
Vi har ingen telefonväxel, för vi behöver ingen, när vi gör det så skaffar vi det.
Vi har ytterligare 2 personer som kan hoppa in och hjälpa till om det skulle behövas under t ex semester!
Vi tror inte att materiella ting gör oss till ett nytt Microsoft!

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Pphdodo:
Jag tror att både aleborg och decibel kan bidra med både kunskap och förslag i denna listning utan att de försöker dra nytta av det för sin egna verksamhet. Det finns även andra personer här som har stor kunskap inom området, jag tycker du ska ta vara på det. Idén är god, men du verkar ha snabbt gjort detta till din egen lista.

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Aleborg.
du behöver inte ta åt dig av vad phpdodo säger.

För du är den som på alla svenska Forum Alltid har fått bäst kritik.
det finns inget webhotell som inte ens kommer upp till fotknölarna på dig.

Så kort sagt du kommer på Klass A++ ensam medans resten
kommer på några klasser under.
kanske om man jämför med den kritik du fått.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

*väntar istället på Tengblads webbhotellsguide* :)

Medlem sedan juli 200333 inlägg

Kanske skall vi definera Webhotell, Serverhall och Serverhotell.

Jag anser att Pris och stabilitet är direkt avgörande. I övrigt är det även livsviktigt att ägaren/ägarna är hyggliga gossar som vet vad dom pysslar med. Om så burken min sida ligger på står i en ungkarlslya under ett gäng pizzakartonger - intresserar mig mindre. Så länge det jag tror mig betala för - verkligen finns där.

Ett bra webhotell ger mig:
Hyggligt med utrymme på en Server som inte är för belastad med andra kunder.
Bra med trafik - samt möjlighet att köpa mer traffik utan större utgifter.
Support!

..samt ett bra pris! (150-200:-/månaden är faktiskt för mycket för ett basic-konto för några bilder och en "hejsan-sida".)

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Gå in på http://wh.datormagazin.se/result.jsp?q=1&sort=1 och kolla igen alla webbhotell och visa mig vilka som har ett aktiebolag, egen serverhall, gar mer än 3 anställda, du kommer inte att hitta många.

Medlem sedan jan. 200338 inlägg

Jag hade hellre sett en uptime/drift lista.
Alla webhotell säger sig ha stabila servrar och bästa supporten.
Men uptime och den verkliga driften är svår att få reda på innan man verkligen köper utrymmet.
Support kan man testa genom att ringa dit eller maila innan man köper. Men all världens support hjälper inte mig när hemsidan är nere hela tiden.
Hellre superkass support och superstabil server än tvärtom.

De som får vara med i listan ska ha en verklig uptime GARANTI, inte bara påståendet "vi har jättebra servrar" plus det viktigaste dvs. aktuell uptime i procent. Den kan fås genom att pinga en eller flera av deras kunder.
Tror en sida med uptime är mer intressant än om de har 10000 egna servrar och en egen kaffebryggare.
Borde inte nån koda en sån sida? =)
Hade varit välbesökt av mig i alla fall.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

En sida man kan titta på är http://uptime.netcraft.com
Om sajten är inlagd i deras databas, lägs in automatiskt iom att någon efterfrågar info om den, ser man "uptime" på servern:

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Funktionaliteten ! wF Logo

Det viktigaste förutom att det är prisvärt är väl att ett hotel kan bistå med handräckning när något händer.
Här hos den här leverantören har man förutom ett säkrat eget serverrum möjlighet att ställa dit en egen server som man kan omstarta via MiniCall och en Kod.
Det gör jju att man själv kan välja och hantera sin egen maskin.

wflogo hos swebase.jpg
Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Hur går det med listan?
Hittar du några som platsar på A-listan?

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

phpdodo verkar ha tystnat :OO

Aleborg > Psydonia har helt rätt.
Kan definitivt säga att om jag inte använt en server på vårat bredband så hade jag direkt gått till er.

Slutsats: Phpdodo, om du läser detta så förstå, ett webbhotell blir inte automatiskt bra för att den har bra grejer.
Som om en brat skulle bestämma sig för att bli en formel1förare och få den bästa bilen till hands men inte vinna ett enda race p.g.a att han inte kan komma på vad ratten är bra för.
Skicklighet går inte att köpa, och därefter borde det mätas och inte sånt som går att köpa.
Om det nu funkar bra utan NASA's personliga uppsättning datorer så är väl det ännu bättre, eller hur?

Medlem sedan mars 2001593 inlägg

varför är inte Volvo IT med på listan, de har nog större och bättre datahallare än någon av de som är med på listan nu... och ja de håller på med webbhotell

Medlem sedan aug. 2003627 inlägg

netfeed skrev:

varför är inte Volvo IT med på listan, de har nog större och bättre datahallare än någon av de som är med på listan nu... och ja de håller på med webbhotell

LOL :e

Jag tror att phpdodo känner sig lite mosad här.... Själv håller jag fullständigt med alla som vill se kvalitet framför kvantitet.

Medlem sedan apr. 200329 inlägg

Jag tycker att det är bra att phpdodo står för vad han tycker även om hans lista har en hel del brister.. kallas civilkurage. :OO

Jag har förstått att aleborg är ett himla bra webbhotell med tanke på alla nöjda kunder och det kommer troligen påverka mig när jag såsmåningom skaffar ett webbhotellskonto.

Medlem sedan sep. 20035 inlägg

Arleborg är rädda för att tappa kunder.

Arleborg och Decibel är bara rädda att de inte kommer att vara med när tåget tuffar vidare.
Man behöver inte vara någon Einstein för att förstå att om man själv innehar en serverhall, telefonväxel m.m.
Så skapar detta en förutsättning för bra service och som Arleborg sa att servarna var 15 minuter bort med bil.
Om du har varit med om ett driftstopp, så hinner det ringa en hel del arga kunder som undrar varför deras hemsida, mail etc. inte fungerar, men å andra sidan har du bara en linje så kommer inte flertalet fram i allafall, så på så sätt kan det ju vara bra att inte ha någon växel, det var kanske det som var din baktanke.
Så Phpdodo, stå på dig, du är helt rätt ute med din A resp. B lista när det gäller webhotellsbranchen.
Det är dags att detta tas upp för diskussion, då det finns alltför många oseriösa inom den genre.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Rec@llBJ -> Suck...
Det märks att du reggat dig på wF enbart för att svara i den här tråden, tydligen har du inte läst alla argument...
Men om du vill betala 8-900 kr/mån för ett webbhotell med dygnet runt support på plats så är det din sak, men man kan vara seriös utan det! Både Decibel och jag är utan tvekan några av dom få webbhotell som bryr sig om våra kunder oavset storleken på kunden. Vi jobbar båda två i snitt 16-20 timmar per dygn med våra verksamheter och är mer noga med att behålla dom kunder vi har än dom stora med egna serverhallar, som i övrigt kan räknas på 2-3 fingrar i sverige! Dom kan inte hålla personal på plats 24 timmar per dygn. Pratade med stort företag i Sverige för ett tag sen, som är en av dom som har egen serverhall i Sverige, inte ens dom har personal dygnet runt...

Visst är jag för en A och B lista, men den ska inte grunda sig i vilka saker webbhotellet har utan i servicen och villigheten att hjälpa sina kunder. Det är det som skilljer dom olika webbhotellen åt.
Jag blir rent utsagt förbannad när jag ser uttalanden som ditt och Phpdodo, jag jobbar nästan dygnet runt och låter tyvärr min familj lida för det, bara för att få min verksamhet seriös och tagen på allvar. Jag lovar dig att den dag du hittar ett företag som är mer seriöst och bryr sig mer om sina kunder än mitt så ska jag inte bara bjuda dig på gratis webbhotell utan dessutom bjuda dig på ett X antal helrundor på krogen ;)
Och nej jag är inte rädd för att förlora kunder, snarare så undviker jag reklam just nu för att inte få så mycket kunder så att jag hinner färdigställa alla projekt för att kunna skapa en bättre miljö för mina kunder!

Decibels företag och mitt företag har inget med varandra att göra förutom att vi drar nytta av varandra i vissa sammanhang!

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Re: Arleborg är rädda för att tappa kunder.

Rec@llBJ skrev:

Arleborg och Decibel är bara rädda att de inte kommer att vara med när tåget tuffar vidare.
Man behöver inte vara någon Einstein för att förstå att om man själv innehar en serverhall, telefonväxel m.m.
Så skapar detta en förutsättning för bra service och som Arleborg sa att servarna var 15 minuter bort med bil.
Om du har varit med om ett driftstopp, så hinner det ringa en hel del arga kunder som undrar varför deras hemsida, mail etc. inte fungerar, men å andra sidan har du bara en linje så kommer inte flertalet fram i allafall, så på så sätt kan det ju vara bra att inte ha någon växel, det var kanske det som var din baktanke.
Så Phpdodo, stå på dig, du är helt rätt ute med din A resp. B lista när det gäller webhotellsbranchen.
Det är dags att detta tas upp för diskussion, då det finns alltför många oseriösa inom den genre.

Jag tycker du har lite fel när det gäller a och b listan.

Självklart är uptime viktigt. Men det finns mycket mer viktiga saker. Trevlig och framförallt trevlig support, många större hotell där det finns mer än 4 st i supporten så har de kanske aldrig sysslat med t.ex. serverkonfiguering och kan inte se dom allvarligare felen utan går efter en lista på felsaker vilket kan vara hur dumt som helst hur många har inte ringt okunnig supporter, välkonfiguerade sevrar. Det finnns många fördelar med ett mer litet och personlig företag. Så dom tycker jag mycket väl kan ligga på A-listan. Ett stort företag kan fullständigt skita i en kund och ändå klara sig. Men ett mindre företag ser alla sina kunder som en viktig kund hur mycket han än hyr i plats och bandbredd. Så för den enskilde tycker jag inte dom företagen skall strykas från en A lista. Det skulle ju isåfall vara om du var ett storföretag som Volvo eller Ericsson eller kanske Ica då det kanske skulle bli intressant att stryka dom mycket mindre då det kanske behövs en 10-1000 sevrar för en ända sida. Men detta skulle ju säkert dessa små företag kunna lösa ändå.

//red glömde skriva.
Kolla med kunderna hur mycket Aleborg och Decibel's sevrar har legat nere utav den tiden de varit uppe så ligger dom på ca 99.99%.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)