webForumDet fria alternativet

Lista på Klass A webbhotell.

Webbhotell & domäner

81 svar · 7 419 visningar · startad av phpdodo · sida 2 av 5

Frågan, av phpdodo

Klass A Jag tror att det är dags att ni på detta forum inser att man borde kunna klassa in webbhotell i två eller flera klasser. Alla webbhotell kan ha bra dagar och lyckas men sedan så kommer olyckan och allt rasar samman. För att få komma med på listan för klass A webbhotell så tycker jag att webbhotellet ska uppfylla minst dessa krav: - Ha egna servrar i egen serverhall. Om webbhotellet inte

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

stoffe, jo, det är vatten. :) Det lär vara det senaste, men jag var tvingad att fråga tre gånger innan jag insåg att de verkligen menade allvar... ;)
http://www.marioff.se/Pages/datagolv.html

Efter att jag förstod och tillika stod gapandes, så slängde jag ur mig: "Det var som fan!" :e

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Men baraför att man har egen server hall innebär inte det att allt är bra och att företaget sköter sig bra.
Jag praoade i åttan på webbhotellet FS-Data, allt såg perfekt ut, personalen var bra, de har egen serverhall där allt sitt fint på rack. Allting verkade perfekt men ändå lyckades de få en diskcrasch som var förödande.

Så att ett webbhotell är bättre med egen serverhall stämmer inte alltid. ;)

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Exakt, jag blev nyfiken på detta, kollade runt lite på dom större webhotellen. Vad jag har hittat hittils är det bara levonline och fsdata som har EGNA hallar. Dom övriga har co-location på bahnhog, song o.s.v.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

jaja.. det finns säkert oxå.. men det är coolare med gas :p :e §e

Vad jag har hittat hittils är det bara levonline och fsdata som har EGNA hallar. Dom övriga har co-location på bahnhog, song o.s.v

att ha co-location hos de bolagen som du nämner är inte dåligt...

Medlem sedan nov. 200116 inlägg

Syftet med att kräva en egen serverhall/rum är inte att den ska vara godkänd enligt alla tänkbara standard men detta låter som en bra ide, kanske skulle vi klassa in ”webbhotellen” enligt följande:

Klass A+ (har en godkänd serverhall med off-location backuper.)
Klass A
Klass B

Syftet var istället att klassa in webbhotellen i två klasser. Webbhotellen som inte äger sina egna maskiner och inte har dessa i sina egna lokaler har tyvärr inte i lika stor kontroll som de med egna maskiner i egna serverhallar/rum.

Dessutom så finns det flera webbhotell som har en egen serverhall, om ni webbhotell ser detta så hör gärna av er så lägg vi till er på denna listan:

Fsdata
Levonline
Digikom
Loopia
Ballou
Webbkonsulterna

Förmodligen så har ingen av dessa en ”riktig” serverhall. Digikom kommer väll närmast Klass A+ standarden men detta har jag i dagsläget inte någon hårdfakta på, rätta mig gärna om jag har fel.

Aleborg och Decibel: Jag hoppas att ni förstår syftet till denna lista? Idag finns det många som kallar sig för ett ”webbhotell” som inte är värdiga namnet ”webbhotell”. Dessa borde heller inte få vara med på en lista som denna.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Pojkar små... varför bry er, när ni har råd att ha er "tjänst" i en sådan serverhall så har ni folk som fixar det åt er... :)

<- som har en co-location på gång hos IP-Only :-)

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

phpdodo du glömde klass A+GUD, alla som dessutom har 250 mille på banken och storhetskomplex...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

phpdodo skrev:

Syftet var istället att klassa in webbhotellen i två klasser. Webbhotellen som inte äger sina egna maskiner och inte har dessa i sina egna lokaler har tyvärr inte i lika stor kontroll som de med egna maskiner i egna serverhallar/rum.

Inte nödvändigtvis. Det där är en avtalsfråga. Det går mycket väl att skriva avtal som medför att man som webbhotellägare har 24x7-access till serverrummet (alt. riktigt bra dygnetruntsupport).

Nu phpdodo, är i alla fall inte jag ute efter att rata din idé - tvärtom, jag tror att idén är god och ser den gärna utvecklas vidare. Samtidigt som jag tror att man behöver vara mindre restriktiv i sina bedömningar.

Håller med dig till fullo Rikard, men tyvärr verkar phpdodo vara helt låst på materiella ting, han ser inte till service och tjänster som trots allt är det viktigaste i en sådan lista! Jag har tillgång till mina servrar i princip när jag vill, all kringvara som routers mm står min ISP för, jag har alltid extra servrar redo och är inte i behov av en telefonväxel, ska jag därför ratas som en "B" host bara därför, när jag uppfyller övriga krav? Visst, den dag jag är i behov av en telefonväxel så införskaffar jag det, men en serverhall kommer det aldrig att komma på tal om! Att sedan jag erbjuder bättre service o tjänster än dom flesta som hamnar på phpdodo's "A" lista det verkar han inte bry sig om, det är trots allt en viktig del. En lista som inte ser till det förstör endast för oss mindre men allt väl seriösa företag!

Rikard: Kul att du också tror på denna ide. Att ha egen access till någon annan serverhallen där servrarna står är förståss en bra lösning för att gå runt kravet om att webbhotellen själva ska ha servrarna. Dock så borde det krävas att kontoret och serverhallen ligger relativt nära varandra. Många serverhotell ger heller inte ut denna typen av access (dom tänker nog mera på sin försäkring och sina övriga kunder).

Aleborg: Du gillar inte min klassificering, detta förstår jag eftersom du fortfarande inte tar dig upp till A nivån. Tyvärr så verkar det som om du inte har läst vad jag tidigare skrivit? Denna listan handlat om trygghet hos ett webbhotell som kan vara svårare att borga för om webbhotellet inte har sin egen infrastruktur.

Att vissa webbhotell sedan är bättre eller sämre är en helt annan fråga. Detta kan vi också inkludera i denna lista men vid ett senare tillfälle.

Att sedan blanda in omdömen där dom som röstar får vara anonyma fungerar tyvärr inte. Detta har webbhotellen själva gång på gång visat att dom tänker missbruka.

Tyvärr Aleborg, denna listan handlar inte om ”ett bra eller dåligt ryckte” det finns redan listor för detta, dock så kan vi senare inkludera även detta i listan men då på ett sätt att detta inte missbrukas.

Problemet är att en sådan lista ger felaktiga signaler och är därför inte relevant för kunderna, ungefär som att välja politiker efter deras plånbok, ju mer pengar på banken dom har desto bättre politiker, knappast speciellt rättvisande va? Det skulle bara leda till att dom bra politikerna som kanske är bäst men inte är födda med guldsked i munnen inte får en chans. Dessutom kommer jag aldrig att nå upp till A klassen eftersom att skaffa en egen serverhall inte är speciellt aktuellt, någonsin!

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Jag har rackskåp här hemma, fiber i väggen och brandvarnare i taket, liten mini-brandsläckare i hallen.
(Nej, vi har kunderna i "riktiga" hallar, mina egna leksaker bara)

Lägg till mig på Klass-A listan tack !

(jag är Ironisk, bör tilläggas för er som inte listade ut det själva)

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

phpdodo skrev:

Du gillar inte min klassificering, detta förstår jag eftersom du fortfarande inte tar dig upp till A nivån.

Men ärligt. Ska man visa att det finns ett behov för nåt sånt så är det väl bäst att inte ge folk slag under bältet ;)

phpdodo skrev:

Tyvärr Aleborg, denna listan handlar inte om ”ett bra eller dåligt ryckte” det finns redan listor för detta, dock så kan vi senare inkludera även detta i listan men då på ett sätt att detta inte missbrukas.

Jag håller med aleborg, varför göra listor över något irrelevant när det redan finns listor över det som räknas?
Jag förstår att man kan vilja göra listor över allt möjligt, mycket att titta på, men det är inte detta som gör ett webbhotell bra, så säg i så fall "webbhotell med bäst utrustning" och inte "de bästa webbhotellen".
Det som gör något bra är skicklighet, trots att bra maskiner inte är något hinder direkt så är det mer som en bonus än som en primär färdighet.
Du säger att det finns behov, det är dock ingen här på wF som visat något hittills i denna tråd iaf.
Kan du visa oss vilka som vill se en sådan lista, eller om någon kunde göra ett inlägg så skulle det vara fint, även om jag inte är en representant så tycker jag att det är ännu ett slag under bältet att komma med påstått intresse. Jag vill inte anklaga dig, bara se vilka som vill se en "utrustningslista".

Många som tog in på webb-hotellet.com trodde bl.a. att dom hade egna servrar, tror ni att kunderna hade gjort samma val idag med facit i hand?

Fakta: webb-hotellet.com låg nere i två veckor medan den enda anställda på företaget var på semester i Frankrike och inte kunde göra något åt situationen eftersom han hade hyrt servrar från Danmark

Ni kan läsa mer om detta på denna länk: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=78845

Aleborg: Det var inte min mening att utrycka mig på ett sätt som gör dig till ett ”B” hotell. Tyvärr så uppfattar alla klasserna A och B på ett felaktigt sätt. B behöver inte vara sämre än A men för att komma med i A så måste du upp i vissa normer (inte bara hårdvara) även personal som sedan borgar för en viss kvalité.

Decibel: Ok, du uppfyller faktiskt en punkt på listan (även fast du är ironisk) sedan så behöver du i ditt exempel även utöka din personalstyrka till minst 2 och några till saker så är du med på listan för klass A.

Men problemet är att folk kommer att uppfatta listan som sådan även om det inte är din mening! Jag förstår vad du menar men i så fall ska du väl snarare sätta kravet aktiebolag istället för egen serverhall(har 5 servrar och brandvarnare här hemma som jag leker med och utvecklar på men det gör inte mig till en serverhall för det). Idag så behöver man ingen egen serverhall eftersom det är billigare att hyra in sig i befintliga hallar som står med den mesta hårdvaran redan. Att sedan dessutom dra in telefonväxel i det hela är lite löjligt, ett seriöst företag skaffar en när behovet finns, samma sak med serverhall faktiskt, att sätta upp en serverhall och sedan köra 20 servrar vilket ungefär behövs för sveriges största webbhotell är att köra företaget i konkurs på nolltid! Din lista specificerar serverhallar som har företagsintranet för ett 20-30 företag, XXX antal co-locationkunder osv, inte webbhotell. Dom företag som har serverhallar har inte uteslutande webbhotell, tvärt om så är webbhotell bland deras mindre delar av vad dom sysslar med.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

En tanke ...

Dom företag i dag som har egen serverhall, egen telefonväxel ... (Klass A) tror jag är så stora så att dom riktar in sig på företagsmarknade eftersom det är där pengarna finns för att driva ett sådant bolag.

Dett är möjligt att dom även tar in privatpersoner i sitt "webbhotell" men det är inte deras huvudsakliga syssla (är antagligen i det högre prissegmentet), utan dom vill hyra ut servrar till mindre bolag som i sin tur driver billiga webbhotell.

När det gäller "webb-hotellet.com" var det nog ett antal olyckliga händelser (om man läser ägarens svar här) som slog till maximal. Men allt detta skulle han kunnat skyddats sig mot med vettiga avtal men då kanske inte till det låga priset han hadde.

Min fråga är: vilket segment av webbhotell riktar sig din lista till phpdodo, privatmarknade/små företag som inte har så gott om pengar utan väljer var dom skall lägga sin hemsida efter rekomendationer och vad andra tycker, eller medelstora företag kan betala lite mera?

Medlem sedan juli 2002252 inlägg

Den här listan känns helt bortom bergen irrelevant, skulle ett företag som har användning för serverhall och lagt ner en kopiös mängd pengar på det vara bättre? Inte en chans, och angående telefonsupporten - har _DU_ ens ringt till något större företag? Det har jag, man får sitta i telefonkö till 99% säkerhet. Varför skulle då ett företag som Aleborg, som redan har så mycket bättre service ödlsa pengar på en telefonväxel, och ett dussin människor som jobbar vid den? För att få bättre status? Du måste inse att denna listan bygger på helt fel fakta; helt irrelevant fakta. Nästan som att jämföra vilken lack två bilar har som ska köra streetrace. Bara för att man inte har den nylackade och glänsande bilen måste väl inte det betyda att den går/fungerar sämre? Rata denna listan innan den skapar mer missförstånd än vad den redan gjort.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Om B listan inte är sämre om än annorlunda än A listan, så bör de nog heta något annat, då i folkmun A-lista, B-lista( jmf med A-lag, B-lag) gör att B klingar sämre än A.

Ska det finnas en C lista också?

Jag tycker det verkar snurrigt. Bra iniativ dock.

Jag är av den uppfattningen att denna lista inte vilseleder några kunder. Kombinera denna listan med alla andra listor och tips från vänner och bekanta och du har en bättre uppfattning om vem du ska välja.

Ex 1: Företaget ”DVD BUTIKEN” lever enbart på sin Internet verksamhet och vill därför vara säker på att deras sida fungerar, dom vill även vara säkra på att alltid kunna komma i kontakt med webbhotell (alltså inte få en upptagetsignal i öret eller mötas av besked där den enda anställda på webbhotellet är på semester/sjuk).

Ex 2: Företaget ”ANNAS HANTVERK” har en hemsida så att det ska vara lättare för hennes kunder att hitta dit. Hon har bl.a. en karta på hemsidan som hon hänvisar till i de fall där kunderna ringer och frågar om vägen. Hemsidan är bra att ha men är inte nödvändig för företagets existens.

För företaget DVD BUTIKEN så borde valet vara ett webbhotell från listan A som dessutom har ett bra rykte. Jag vill även påpeka att alla regler har undantag men det är här det goda/dåliga ryktet kommer in. (Notera även att det redan finns listor/forum för dessa).

För företaget ANNAS HANTVERK spelar valet för webbhotell mindre roll, hon kan utan någon större risk välja ett webbhotell från listan B.

Att byta namn på listan från A och B till något annat är väldigt enkelt, vad ska vi istället kalla listorna för tycker ni?

phpdodo -> har du ens läst våra inlägg? Det verkar inte som det!

Ex 1: "DVD BUTIKEN" får spendera resten av dagen i telefonkö.
Ex 2: ANNA kommer fram direkt och får en personlig och hjälpsam support!

Kalla den för A och B listan men byt på rollerna, A dom hotell som bryr sig om sina kunder, B dom som bara har en jävla massa prylar men inte bryr sig om sina kunder!

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)