webForumDet fria alternativet

Skumma adresser

Webbutveckling

5 svar · 454 visningar · startad av dho

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Har ett litet frågetecken som jag hoppas få en förklaring till. Nu när dryden är på semester så har jag fått några mail av honom som han skickat från mobilen. Dessa mail har han skickat via home.se (smtp.home.se).

Det första jag är lite konfunderad över är varför det inte behövs någon autentisering när han skickar via smtp.home.se från mobilen, men prövar man samma sak via en vanlig e-postklient så måste man autentisera sig för att få skicka mailet. Den andra saken som jag tycker är ännu märkligare är varför det i varje mail jag får av honom (som han skickat via mobilen) står

X-Auth-OK: [email]a@b.se[/email]

där a@b.se är en adress som varken jag eller dryden känner igen. Varje adress förekommer bara en gång, det är alltså en ny adress för varje mail.

Är det någon som är med på vad som händer här och kan förklara varför det blir så?

Ursäkta att jag puschar upp tråden. :) Frågetecknet kvarstår. Är det inte någon som har någon förklaring till varför det blir så här? Det känns lite som om det är någonting som är felkonfigurerat någonstans för det är knappast logiskt att det ska vara så här.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Finns det verkligen ingen här som har en susning om vad som kan ligga bakom "felet"?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Det är väl inte helt omöjligt att han använder Home.se som ISP oxå och använder ett datakonto? så gör jag iaf :-)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har inte Home.se alls mer än som SMTP-server i mobilen. Fick tipset om home.se från Vodafone faktiskt, och det verkar fungera helt okej när jag skickar men som sagt - mailheadern ser lite märklig ut.

stoffe-2k skrev:

Det är väl inte helt omöjligt att han använder Home.se som ISP oxå och använder ett datakonto? så gör jag iaf :-)

Hur menar du? Det är förvisso min home-adress som dryden skickat till men jag tycker inte det ska påverka vad som står i X-Auth-OK i mailheadern på de mail jag får från dryden. Eller tänker jag fel här nu? Det skumma är ju att adresserna är helt okända, både för mig och dryden och jag förstår inte riktigt hur de kan hamna där de gör.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)