webForumDet fria alternativet

Valet står nu mellan Loopia och Aleborg

Webbhotell & domäner

38 svar · 2 260 visningar · startad av LeonL · sida 2 av 2

Frågan, av LeonL

Jag har ett positivt intryck av Aleborg. Jag har fått snabba svar från Supporten hos Loopia. Aleborg och Loopia verkar båda skitbra. Jag vill ha ett webbhotellskonto med stöd för: \- MySQL \- ASP \- ASP.NET \- Jmail (alt. CDONTS) Det är allt jag kräver. Man måste betala en extra avgift för att få MySQL, men det behöver man inte i Aleborgs Paket1. Några erfarenheter? Vilken ska jag välja?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20022 087 inlägg

Har inte testat Loopia men är grymt nöjd med aleborg.. Vet inget negativt... ;) :)

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Web-Tor skrev:

Att man behöver ta hjälp av supporten väldigt ofta ser jag som någon ganska negativt. :l

Kunde inte sagt et bättre själv. Jag tycker man ska kunna sköta allt själv, speciellt subbar och sådant och där vet jagiallafall att loopia har en grym kontrollpanel där man kan ändra allt som har med sin sida att göra och slipper kontakra hotellet för att sätta upp subbar mm, detta är förmig ännu en anledning att välja loopia. Men jag har ju som sagt inte använd aleborg, ännu iallafall.

Som jag sa tidigare, du blir nog inte missnöjd vilket du än väljer, ta det som "känns" bäst :)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Aleborg har redan nu en kontrollpanel till sina linuxkunder. Där kan man sätta upp subdomäner mm. Till Windows kommer en kontrollpanel efter sommaren. Men jag känner inget direkt akut behov av en kontrollpanel. Vill du sätta upp en subdomän så skickar du iväg ett mail, så är den uppe inom några timmar.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det verkar som om det pratas om lite olika former av support här. Support finns i form av hjälp med script, sökvägar, tillvägagångssätt vid mail-konton osv också. Behöver man hjälp med en sökväg t ex. så är det väl hur bra som helst att man får snabb hjälp av supporten. Samma sak med frågor som rör webplatsen eller hotellet i övrigt räknas även det som support anser iaf jag. Skickar jag en fråga till ett webhotell som jag har anlitat och inte får svar inom rimlig tid (ja det har hänt i flera fall tidigare) så flyttar jag därifrån snarast möjligt.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag kommer att arbeta hela sommaren med kontrollpanelen till Windows, under tiden så är det bara att skicka ett mail så kommer subdomänen upp fort. Den mesta "support" som kommer in gäller subdomäner, sökvägar och "hur gör jag en gästbok" eller dyligt. Andra vanligt förekommande frågor är "hur skapar jag ett mailkonto", och det finns det manualer till :)

I höst kommer Aleborg.se att byta skal helt, kontrollpanelen för Windows kommer upp(ska dessutom senare även integreras med Linux), all webb/mailbaserad support får bättre översikt, telefonsupporten fortsätter självklart som vanligt. Sidan får nytt utseende och domän kommer man att kunna köpa och hantera direkt på sidan mm! Fler servrar på väg upp. Mycket på G med andra ord!

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

När det gäller priser, support mm. så leder just nu ALEBORG! :birp
Snacka om otroliga priser :P

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Har du inte valt än? :e

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag rekommenderar Aleborg.
Jag har konton på både Windows och Linux hos dem. Fungerar fint.

Supporten klagar jag inte på heller. Anders svarar på mina mail, sms, telefonsamtal - dag som natt (sen kväll åtminstone).

Efter en massa funderingar och siffror blev det:

ALEBORG!

:birp :birp :birp

Ser fram emot att ha dem som host.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Bra val! :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Den där aleborg verkar vara en skummis!

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Du har valt rätt! Jag skickade en fråga mha formuläret på sidan och fick svar från Anders INNAN det automatgenererade mailet kom fram - det kallar jag SNABB support!! :e :e :e

Har dock inte kommit på något domännamn/namn till min sida än... Har ni några förslag? Tänkte på O2LAB (nedsänkt tvåa), men den låter kanske knasig....

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Hoppas ingen tror jag menar allvar. :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

ALEBORG!

Fast jag har ett loopiakonto också.

bassebhu skrev:

ALEBORG!

Fast jag har ett loopiakonto också.

:o :p :e :P

Jag kan härmed meddela att ett ett konto hos Aleborg är beställd. Paket 1 ;) :e

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Grattis, du kommer garanterat att bli lika nöjd som alla andra som har konto där.

Medlem sedan aug. 2000864 inlägg

alltså jag har respekt för Aleborg (men inte lika stor respekt för Loopia, men jag är nog jobbig att ha som kunde, men samtidigt så tycker jag de borde sagt till på Loopia när de flyttade min sajt från en av deras servrar till en annan och mina lokala sökvägar helt plötsligt inte funkade, jag ringde supporten och fick till svar att "det är inte bar att använda lokala sökvägar", inte ens ett lutet ursäkt för att de inte sagt från innan de bytte)

men jag tittar in på box.se
och räknar fram
(19 * 12 + 295)*1,25= 653,75

(månadsavgift * månader + startavgift ) * moms = första årets summa

Däremot verkar de inte ha FP-stöd som är ett måste för mig.

Aleborg tar 799:- och då får man mindre utrymme,
så jag är ändå lite intresserad av box, vad säger ni i mitt fall?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)