Många applikationer fungerar inte bra med NAT'ade adresser.
Ex. spel, ip-telefoni, video-on-demand ....
6 svar · 394 visningar · startad av Pezzen
Hejsan
Nyligen så fick ja veta att vår leverantör skulle börja leverera publika IP-adresser så vi slapp sitta bakom NAT, wei tänkte jag, nu kan ja äntligen köra Webbserver, men de fick man juh inte fick ja reda på sen, inga servertjänster överhuvudtaget, Nåja, ja överlever, även om de skulle vara skönt å kunna köra eget.
Men, då kommer ja till frågan varför?
Någon som är bättre på den biten bakom som kan svara på varför man byter till publika när det ändå inte gör någon skillnad? Speciellt när adresserna börjar ta slut, de e inte så akut, men iaf, ja överlever med en anslutning bakom NAT, nu har ja fått publik-ip, samma pris och sämre säkerhet.
OM jag som kund inte får köra någon server så tycker jag det mer verkar vara en försämring av tjänsten eftersom man nu är öppen på ett annat sätt mot internet? Eller e de bara jag som är sniken för ja inte får ha någon server. ;)
Många applikationer fungerar inte bra med NAT'ade adresser.
Ex. spel, ip-telefoni, video-on-demand ....
Därför att det bryter "end-to-end argument" som Internet Architecture Board satt upp som ett mål.
Du behöver inte känna dig ensam, de allra flesta IPS's tillåter inte serververksamhet på sina servrar, vara sig det är idéellt eller inte. Men bara för att de inte tillåter det är det ju inte omöjligt, se bara alla som har servrar på telias linor vilket är många, det är inte tillåtet men chansen att bli upptänkt är liten.
Värre är det om man har en IPS som jag som spärrar portarna, det funkar men lite krångligare..
Men bara för att det går ska man inte göra det om det inte är tillåtet, tänk på det ;)
Både Bostream och Bredbandsbolaget tillåter servrar i sina nät så länge de enbart utnyttjas "icke-kommersiellt", så även om många ISP:er inte tillåter det så är det ändå inte helt ovanligt, själv skulle halva vitsen försvinna med min uppkoppling om jag tvingades in bakom en NAT/brandvägg och inte fick sätta upp egna servrar, det är som att erbjuda filmkanaler på TV mot betalning men utan ljud och med slutet bortklippt...
Poffe skrev:
Du behöver inte känna dig ensam, de allra flesta IPS's tillåter inte serververksamhet på sina servrar, vara sig det är idéellt eller inte. Men bara för att de inte tillåter det är det ju inte omöjligt, se bara alla som har servrar på telias linor vilket är många, det är inte tillåtet men chansen att bli upptänkt är liten.
Öhm, bara jag som blir snurrig nu ? :l
Man kan be om att få avtal av telia så de öppnar port 25, för mailserver. Hur går det ihop om man inte får ha servrar på uppkopplingen ?
Spelar iofs ingen roll, va inte det topicen handlade om, bara jag som började klia mig i skallen lite o snegla på garderoben med brummande burkar ! :e
Decibel skrev:
Öhm, bara jag som blir snurrig nu ? :l
Man kan be om att få avtal av telia så de öppnar port 25, för mailserver. Hur går det ihop om man inte får ha servrar på uppkopplingen ?
Det jag syftade på ar grundavtalen, sen kan man så klart alltid få specialavtal med allt och alla ;)