webForumDet fria alternativet

Fast internet uppkoppling

Bredband & telefoni

4 svar · 295 visningar · startad av Asterix

Medlem sedan dec. 1999483 inlägg
Frågan#1

Jag jobbar på ett företag som snart ska flytta till nya lokaler. Där finns redan fiber indraget så vi tänkte använda det till vår internetuppkoppling samt i framtiden också vår webserver. Så jag har kollat runt lite efter vad det skulle kostat och billigast som jag hittar är SONG med 10Mbit för 10000kr/mån. Första fråga är hur det kan kosta så mycket, vad är det man betalar för? Sen undrar jag om det är någon som har egna erfarenheter när det gäller SONG eller andra företag som ni tipsa mig om det finns något bättre?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kolla på https://www.gulazonen.net

Medlem sedan apr. 200035 inlägg

10000:- /månaden för 10Mbps är billigt tycker jag.
Tänk på att fibern kostar en summa per månad.
(Även om den redan finns indragen så har den med allra största sannolikhet en månadskostnad också, sådant behövs för underhåll och massa annat. :)
Bandbredd kostar ju också pengar, (vilket gör att man ställer sig frågan när webhotell erbjuder fri bandbredd. ;).

Så, alltså, på en 10Mbps kan du i praktiken skicka ungefär 6.6Terrabyte per månad, vilket då är rättså mycke, sen ska då internetleverantören betala för bandbredden som skickas till de olika operatörerna, knytpunkter osv, allt kostar pengar på ett eller annat sätt. Så, som sagt, 10000:-/månaden är billigt för 10Mbps.
(Vad du nu också bör tänka på är att Songs erbjudande går ut den sista Maj, så, om det är den tåten du vill ha så måste du också beställa innan den sista Maj. :)

//Anders

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

spacedump, hur mycket betalar du för dina linor till shellkonto.nu och andra shellmaskinen?

till shellmaskinen är det en 2 mbit från telia va?

Medlem sedan apr. 200035 inlägg

Vill inte riktigt gå in på exakt vad jag betalar, men, det är ett antal tusen per månaden för 2Mbps-tåten och ett antal tusen per månad för den andra burken. (Webservern), där betalar jag dels en fast avgift varje månad och sen en trafikavgift. (Bandbredd är inte gratis, som det tidigare pratats om här på forumet. :)

//Anders

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)