webForumDet fria alternativet

Root katalog hos webbhotell?

Webbhotell & domäner

5 svar · 413 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Vad menas med root katalog?

Är det så långt upp man kan komma, så att det bara står "/", dvs det går inte att klicka sig längre upp i mapp hierakin?

De säger att jag måste ha ASP CDONTS filer(ett sätt att skicka mail med ASP) i "root directory", men nu när jag lagt det "längst upp" så blir det ändå samma fel.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det brukar vara den mapp som första "default-filen" ligger i, dvs vanligtvis en mapp som heter www eller html.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

hmm.. root är väl / och html directory är väl den som default filen liggeri?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Tror det föreligger lite begreppsförviring :)

Root katalogen är / (så lång up i filträdet man kan komma).

Däremot hos ett webhotel så kan det betyda dokumentroot, vilket betyder i din huvudkatalog för websidor.

Ex. så som jag brukar sätta upp maskiner/domäner så om man skriver https://www.mindomain.com så läser den filen /www/mindomain/htdocs/index.html, då är dokumentroot /www/mindomain/htdocs

Hej!

Detta gäller webbhotellet Dellhost.com, det finns ingen www eller html katalog eller liknande, default filer mm verkar ligga "längst upp"

Enligt supporten så stödjer deras host CDONTS, men när jag sökte nu på goggle efter "+Dellhost +CDONTS", så hittar jag flera olika personer som skarpt kritiserar hotellet för att de inte får CDONTS att fungera, trots att de aldrig har haft problem med det innan. *suck*

Väntar på svar från supporten nu.

Tack för svaren. Berättar sen hur det går.

Ringde supporten nu, det var tydligen som så att de sätter rättigheter att det går att använda, först om man säger till.

Så nu är det nog snart löst. :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)