Funderar faktiskt att köpa 16Mbps-DSL-modem till min egenhyrda kopparlina, skulle vara jäkligt nice. ;)
Jaha då har bredbandsbolaget lanserat 10MBit via teleuttaget. Undrar om någon annan operatör följer efter??
25 svar · 927 visningar · startad av cefalk
Jaha då har bredbandsbolaget lanserat 10MBit via teleuttaget. Undrar om någon annan operatör följer efter??
Funderar faktiskt att köpa 16Mbps-DSL-modem till min egenhyrda kopparlina, skulle vara jäkligt nice. ;)
Klarar verkligen telenätet det? Felia påstår ju att det inte går....
Men det är ju Felia det....
Peeer skrev:
Skillnaden mot vanliga ADSL-tjänster är att Bredbandsbolaget endast använder den sista delen av telenätet – från telestationen fram till användaren. På detta sätt kan man erbjuda en betydligt snabbare anslutning till användaren.
Undrar om det inte kräver att huset man bor i har skapligt fräscha ledningar :q
Med VDSL (som detta var frågan om) och högst 300 meter telefonlina kan man komma upp i 50Mbit/s.
BBB anger ju högst 750 meter för 10Mbit/s så det stämmer säkert alldeles utmärkt.
/j
*dregel*
Tengblad skrev:
Klarar verkligen telenätet det? Felia påstår ju att det inte går....
Jag har ett par modem på span som ligger på dryga 16Mbps, men så har jag fördelen att ligga med 1km ifrån det stället där det andra modemet skall stå.
Börjar man överstiga den gränsen börjar det snabbt att dala i hastighet.
Jag väntar på att något liknande ska erbjudas här. Men det får man väl bara ha våta drömmar om... :l
Dryden skrev:
Jag väntar på att något liknande ska erbjudas här. Men det får man väl bara ha våta drömmar om... :l
Det finns inget liknande här heller så du är inte ensam.
<- bor mindre än 750m från telestationen...!!! hoppas dom kommer till Linköping snart så jag kan kasta ut mitt kabelmodem!
Hur kunde jag missa brevet från BBB som kom igår vilket inledds med de underbara orden "Välkommen till Bredbandsbolaget"... :birp :birp
Undra hur långt jag har till telestationen :OO
Gå ut och mät! :e
Batboy skrev:
Med VDSL (som detta var frågan om) och högst 300 meter telefonlina kan man komma upp i 50Mbit/s.
BBB anger ju högst 750 meter för 10Mbit/s så det stämmer säkert alldeles utmärkt.
/j
Fick mail från BBB där det sa att 1200m var max, bor man längre bort än så är det ADSL som gäller och då blir det 8Mbit/s.
Hm, jag bor 50m från en telestation, men den är inte utbyggd med något överhuvudtaget, och inte lär den bli det heller ;)
Hur hittar man sin närmaste telestation egentligen?
Mr. N. skrev:
Hur hittar man sin närmaste telestation egentligen?
Ring och felanmäl, sen letar du efter oranga gubbar :e