webForumDet fria alternativet

var gör man ändringar i en .com/.net/.org domän

Webbhotell & domäner

7 svar · 252 visningar · startad av doggelito

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg
Frågan#1

nic-se.se gäller för .se
nunames.nu gäller för .nu

men vad gäller för .com/.net/.org?

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Beror väl på vart du registrerat det?

ja men finns det ingen "huvuddomän" som handhar dessa adresser och dess information?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad är det du skall ändra?

ompekning, administrator- och faktureringsadress, ägare m.m.
kanske jag som fattat fel, trodde det fanns en 1 som sköter alla adresser under samma toppdomän och som sedan har flera ombud runt om i världen.

ett ex som jag vill ändra:
en site måste pekas om, den går nu till två olika ombud samt att administrativ- och teknisk kontakt är felaktig.

när man t.ex. sköter en .nu-adress så har man ju en billing adress som man använder när man behöver ändra info.
men nunames.nu kanske också bara är ett ombud som alla andra, eller? trodde man kunde logga in där med alla .nu-adresser.

Dessa saker sköter du där du har registrerat domänen.

problemet är att registreringen sköttes av förra webbhotellet eller kanske till och med förr förra webbhotellet så jag har ingen access till att göra ändringar.
då hade det varit smidigt om det fanns en "huvudadress" där man kan logga in och göra dessa ändringar, alltså gå förbi alla ombud.
nic-nu.nu (nunames.nu)https://www.nunames.nu/Customers/login4.0/login.cfm?g=en verkar ju funka så, alla sidor jag testat i alla fall så får man upp en epostadress som styr all info om domänen.
även fast de ej är skapta där så kan man logga in där.

Då skulle jag rekommendera att du kollar upp vem som står som ägare till domänen/domänerna och om det är du själv så kan du flytta över den/dem till exempelvis Namecheap och där styr du allt sånt själv.
Är det inte du som står som ägare (så har dels hotellet gjort generalfel) så får du ta kontakt med plantan som har reggat den/dem åt dig och se till så att han/hon ändrar detta åt dig och därefter lär sig att göra det på ett seriöst sätt i fortsättningen. ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)