Det är så att jag skulle vilja ha en speciell domän, nu är det så att om jag söker efter denna domän på t ex domaininfo.com så står det att den är ledig.
Söker jag efter den på Namecheap.com så är den upptagen.
När jag sökte efter den på svanstrom.nu så fick jag upp massa info vilket jag uppfattade som att den redan var upptagen. Men det stog även: Record expires on 23-Apr-2003.
Nu är det så att jag undrar om det går att få tag på den utan att behöva köpa den utav ägaren? Vad tror ni?
Om det står "Record expires on 23-apr-2003" när du söker hos svanstrom.nu så kommer den snart att gå att regga hos namecheap. Kolla flera gånger om dagen tills den finns med där.
Du kan även kolla på dessa tjänster om någon annan försöker att ta den, dessa "back ordering" tjänster försöker regga domänen flera gånger per sekund när de släpps, så mot dem har du ingen chans om någon har bokat en domän, bättre då att boka själv hos någon(eller flera) sådan tjänst och hoppas att du "vinner" om det är ett namn du verkligen vill ha. (kostar ca $50-$120, villkoren skiljer åt, en del tar betalt bara om det lyckas etc)
(Bokar du hos flera så stänger du ju även ut andra från att ta den "lotten")
Förresten, nu kanske någon undrar hur dessa tjänster kan stå och "tugga" mot domänregistreringssidor hela tiden, varför de inte blir "ip-bannade" etc.....
Svaret är att dessa "back order" tjänster sammarbetar med registreringstjänsterna, så de betalar så att säga för den bandbredd som de använder. En del långtgående sammarbeten verkar också finnas. (kanske lägger dessa tjänster sin kod på samma server t.o.m?)
Läste nånstans att de bästa av dessa tjänster kollar om namnet är ledigt ca 40 ggr per sekund, under de timmar(?)/stund som de har räknat ut att det kommer att släppas.
Därför, om man försöker ta ett namn med tex Namecheap, och skulle veta precis när det släpps, så tar det ändå åtskilliga sekunder efter att man reggat namnet för att göra betalningen mm, så då är man hopplöst efter.
Jag har läst på en hel del i ämnet senaste veckan, då det är ett intressant område.
P.s Är det ingen som verkar ha förbokat namnet hos dessa tjänster, och det inte är så långt kvar till det släpps, så kan du förmodligen ta det manuellt ändå.