webForumDet fria alternativet

maestro?

Webbhotell & domäner

11 svar · 459 visningar · startad av zipp3r

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg
Frågan#1

Hej
finns det någon som handlat på nätet med ett maestro kort?
går det?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Re: maestro?

zipp3r skrev:

går det?

Nope.

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Re: Re: maestro?

Bire skrev:

zipp3r skrev:

går det?

Nope.

Fel fel ;)

Utdrag från Föreningssparbankens sida:
Nu kan du känna dig helt trygg när du köper varor på Internet.
e-kort är en tjänst som du kopplar till ditt vanliga Bankkort eller Betalkort. Du kan sedan betala med ditt kort genom att logga in till ditt e-kort på Internet, eller genom att ladda hem en programvara som själv känner av när du ska betala.

Med e-kort skapas ett unikt e-nummer till ditt kort varje gång du ska betala. Det fungerar bara hos ett inköpsställe och du bestämmer själv för vilket belopp e-numret ska gälla. Giltighetstiden är automatiskt begränsad till en månad.

e-kort används redan flitigt i många länder i Europa och i USA. Du som är kund i FöreningsSparbanken eller Sparbanken blir först i Sverige med att erbjudas möjligheten att koppla e-kort till ditt kort.

e-kort ger dig många fördelar:

-Fungerar för Visa, MasterCard och Maestro
-Ett e-nummer fungerar bara hos ett inköpsställe
-Du skapar ett nytt e-nummer inför varje köp
-Ett e-nummer fungerar bara en månad
-Du bestämmer själv till vilket belopp e-numret ska gälla
-Säkra köp både i Sverige och utomlands
-Enklare att beställa varor via Internet
-Du slipper betala postförskottsavgifter

Det går alltså att knyta en e-korttjänst till ett Maestro-kort.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

Tack för svaren :)

dock får jag vänta lite , känns onödigt å knyta en speciell tjänst till det, än så länge.
känner jag mej själv rätt lär jag missbruka det så mycket så jag blir pank :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Mao hade jag inte fel då det inte alls går med Maestro utan att modda det.. Dum-Luxman! ;)

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Jag kör Maestro privat kopplat till E-kort på föreningssparbankens internetbank, perfekt för att shoppa med virtuellt mastercard, inga risker att nån snor numret eller så.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Så länge man inte har kreditmöjligheter och att kortet oftast är tomt så är det väl tämligen säkert att handla med kort överhuvudtaget. Eller är jag helt ute och cyklar?

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Bire skrev:

Mao hade jag inte fel då det inte alls går med Maestro utan att modda det.. Dum-Luxman! ;)

Vi kan dock konstatera, ytterligare en gång, att du inte hade rätt, sen att det är en tolkningsfråga hur fel det var är en helt annan fråga. §jr

Dryden skrev:

Så länge man inte har kreditmöjligheter och att kortet oftast är tomt så är det väl tämligen säkert att handla med kort överhuvudtaget. Eller är jag helt ute och cyklar?

Maestro-kortet kopplas till ett bankkonto, och du kan handla lika mycket med kortet som du har på kontot + ev. kredit. Så du är inte ute och cyklar.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Decibel:
det är nog du som är det.. inte när det gäller ekort, för där anger man ett belopp som ska vara på den summan.

Vad är jag ? inte ute och cyklar som jag skrev i föregående inlägg eller ?

Klart du kan blockera ner varje köp till en summa, men du kan fortfarande inte handla för mer än du har på kontot + eventuell beviljad kredit, hur än du gör.

Medlem sedan aug. 2000168 inlägg

decibel: du har rätt. samma sak med visa utan kredit. skillnaden är att ett visa ändå fungerar på offline terminaler och maestro bara på de som är online. fråga mig inte vad skillnaden egenligen är, jag trodde att alla terminaler är online idag. men det var förklaringen jag fick när jag undrade varför visa fungerade på så många fler ställen än maestro.

om någon får tag på kortnummret och missbrukar det så stor ändå banken för det så det är väl bara att handla på. men det är ju bra att kolla till saldot så ofta som möjligt samt att inte ha hela livsbesparingen på kontot.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)