SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggÄr det någon som har anslutit sig till Bredbandsbolagets IP-telefoni än?
Funkar det bra i såna fall?
Måste man koppla in det på första jacket eller räcker det med att ha det jacket som man kopplar in det på så att det bryter de övriga?
Jag har beställt men eftersom jag ville behålla mitt gamla nummer så tar det upp till tre veckor innan det blir klart.
DecibelMedlem sedan jan. 2003737 inläggJag kör Ip-telefoni, samma protokoll och cisco-box som bredbandsbolaget säljer. Dock inte BBB som operatör.
Första jacket ? Du får en cisco-box (ata-186-l2) som du pluggar i din router eller switch eller vad du nu har, i den finns det 2st tele-jack. plugga en vanlig telefon där bara. Tuta o kör :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggAhaa, jag har fattat det som att man var tvungen att låta tp-kabeln från väggen först gå till den boxen och sedan till nätverket. Om det är som du säger så underlättar det ju allt. ;)
Ljudkvalitén är okej eller?
Jag såg förresten att de verkar ha bytt box för det är en ATA 188 nu istället.
DecibelMedlem sedan jan. 2003737 inläggBoxarna från BBB har ju Bootload så dom suger ner den senaste programvaran från en tftp-server. Så när du pluggar boxen första gången, o lampan blinkar. Dra inte ur sladden :P
Boxen har bara ett nätverksuttag, så de blir svårt att koppla in fler burkar.(188 kanske har!?)
Jag kör , internet -> firewall -> switch , på den sitter allt, ett gäng datorer och cisco-boxen.
Finns mycket skojj att leka med.
Jag själv håller på att testa en röstbrevlåda och telefonväxel, när man får ett voicemail kommer det helt enkelt ett litet mail i mailboxen.
Ser ut såhär ungefär.
-------------------------
Just wanted to let you know you were just left a 0:17 long message (number 1)
in mailbox 0833 from 5640, on Sunday, April 20, 2003 at 05:06:12 PM so you might
want to check it when you get a chance. Thanks!
-------------------------
Sen bifogar det en wav-fil med det inlästa meddelandet, spela upp på datorn :)
Finns inget som slår ip-telefoni... så #%&"# grymt , och att man kan sitta o labba helt fritt gör iofs inte saken sämre.
Har du t.ex. lyckats få din nummerpresentatör att visa vem som ringer när du redan pratar i telefon ? nää, tänkte väl det ;)
Ljudkvalite´n är underbar, låter ungefär som ett mobilsamtal med extremt bra mottagning. Väldigt väldigt liten delay. Det jag märkt ibland är att folk frågar "är du kvar ?" i telefon, för när jag inte pratar, så sänder boxen inget, i andra änden kan det låta som det är knäpptyst och dom tror linjen är bruten.
Finns en enda nackdel, jag bor i sundsvall med riktnummer 060, har ett 08-nummer på ip-telefonin... Inge bra om pizzerian har nummerupplysare har jag märkt, senast igår var jag tvungen att ge ut mobilnumret så dom kunde ringa 118118 o kolla så jag verkligen bodde här =)
*numera besatt av voip*
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggDet låter riktigt kul det där. Nu är det bara att vänta tills det kommer en box med posten med andra ord.
Det finns två uttag på 188:an men jag kommer nog att köra som du gör låter det som.
När man tecknar ip-telefoni via BBB så kan man få behålla sitt gamla nummer så det blir inga problem med den saken heller.
En annan bra sak är att det är helt gratis att ringa till någon som har ip-telefoni via BBB så nu får man ju nästan gå ut och ragga kunder åt dem. :e
DecibelMedlem sedan jan. 2003737 inläggInternettelefoni finns ju även för oss/dom som inte kör BBB, samma teknik, lite billigare än bbb bara.
Tråden är ju ändå läst några gånger av andra, om ni är sugna på Bredbandstelefoni, kika in på https://www.digisip.se
jag har mitt abbonemang där, och har inget annat med bolaget att göra. (till er som retar upp er på egenreklam)
HhaceMedlem sedan apr. 20037 inlägg Hur bra egentligen fungerar Digisip med ADSL, nån som testat?
O kan man använda dem utan att man har nåt abonnemang hos BBB (om man är kopplad till bbb alltså)...farsan vill inte ha nån internet men skulle vilja ha digisip.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggJag vet inte hur det är med Digisip men om ni har anslutning till BBB så kan ni köra med BBB's telefonitjänst iaf. Det krävs inte att man har Internetabonnemang för att ha telefonitjänsten.
Decibel skrev:
för när jag inte pratar, så sänder boxen inget, i andra änden kan det låta som det är knäpptyst och dom tror linjen är bruten.
Det är ungefär som då man har röstkonversation på Mns Messenger? Tycker faktiskt att det är relativt irriterande, men det är kanske en vanesak. Ett klart minus!
Decibel skrev:
Finns en enda nackdel, jag bor i sundsvall med riktnummer 060, har ett 08-nummer på ip-telefonin...
Är det så även på andra riktnummer? Kan man inte få 060 om man bor i Sundsvall?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggDet där med att behålla nummer beror nog på vilken leverantör du menar Kristianstad. Med BBB kan du behålla ditt gamla.
Zzipp3rMedlem sedan aug. 2000963 inlägg
Decibel skrev:
för när jag inte pratar, så sänder boxen inget, i andra änden kan det låta som det är knäpptyst och dom tror linjen är bruten.
låter som telefoner med halv duplex, men det är full va?
DecibelMedlem sedan jan. 2003737 inläggOm du kör Digisip kan du just nu Inte nummerpendla, det är på gång.
Digisip funkar kanon på ADSL, ett samtal drar 70-120kbit/s beroende på diverse faktorer.
Riktnummer på Digisip man kan få är 090, 08, 031 och 040.
Det ska vara full duplex, av det jag förstår ang. full duplex är att man kan ta emot och sända data samtidigt, visst går det att överrösta morsan i telefon, att prata samtidigt. Så länge du pratar sänder boxen, oavsett om den andre också pratar.
Digisip är riktigt bekvämt för er som kanske inte vill köpa en box för 1500, utan binda upp ett 08-nummer i MSN kanske !?
Kanske ska tillägga att DigiSip drivs av en före detta chef från Telia som pysslade med IP-Telefoni där.
Digisip är helt fristående, oavsett operatör, inga kreditkollar om du väljer att ha abbonemang ungefär som kontantkort.
Bra för studenten eller den som har anmärkning ?!
Dock är BBB inte så glada på DigiSip, så BBB har blockerat SIP på egna ipnummer.
Lite off topic kanske, men de kan väl förmodligen få fler att köra ip-telefoni kanske, och få ett gäng på webforum som mixtrar med coola tjänster ;)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggVill bara följa upp denna tråd med ett inlägg om att jag har fått det inkopplat och har testkört det ett tag nu och är helnöjd.
Ljudet är minst lika bra som det vanliga nätet, ingen delay alls som jag har märkt iaf.
Totalkostnaden blev enbart de 495:- som det kostar om man vill behålla sitt gamla telefonnummer, annars hade det varit helt gratis. Hårdvaran som behövs lånar man gratis så länge man har abonnemanget.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inläggLåter ju bra, får antaligen BBB i sommar och då kanske det blir ett alternativ. Jag körde med det (eller ngt liknande) innan när jag hade isdn, och det funka bra (iofs fick man prata via micen i datorn). :e
davidsMedlem sedan mars 2001238 inlägg
Decibel skrev:
Lite off topic kanske, men de kan väl förmodligen få fler att köra ip-telefoni kanske, och få ett gäng på webforum som mixtrar med coola tjänster
Nu ska jag inte riskera att gå för mycket off-topic här men... Du kanske har koll på följande frågeställning:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=77106