webForumDet fria alternativet

Erfarnhet av Digikom

Webbhotell & domäner

9 svar · 485 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Hej!

Vi har haft en site liggandes på Digikom i ett halv år nu, det har varit extremt mycket problem framför allt med vår extratjänst MS SQL Server 2000.

Den var obrukbar i ca 2 månader och enligt dem hade vi gjort fel, efter mycket mailade erkänner de att de hade glömt en inställning, vi får inget erbjudande om pengarna tillbaks för de två månader som hade gått utan att vi kunnat nyttja tjänsten. Nu har det varit strul igen och givetvis är det vi som gör fel, de kan ju inte göra fel verkar det som, vilket de bevisat motsattsen till.

En kille på deras tekniska support är hjälpsam men deras övriga supportpersonal uppför sig allmänt dryga.

Vi kommer byta webhotell, men tänkte kolla om fler har haft problem med dem som leverantör av webbhotell.

Mvh
Erka

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Digikom var helt okej som hotell fram till mitten av 2001 ungefär. Efter det har de bara blivit sämre och sämre. Vi har flyttat samtliga av våra egna och våra kunders siter från deras servrar sånär som på en enda eftersom vi ändå inte använder den längre. Jag känner till massor av personer som är missnöjda med Digikom och även de har flyttat sina siter till andra hotell.

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

SirPeter skrev:

Jag känner till massor av personer som är missnöjda med Digikom och även de har flyttat sina siter till andra hotell.

Samma här.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Som vanligt så är jag tvungen att hålla med herrarna ;)
Ofta så är sidorna nere, dom måste ha en utav sveriges största "downtime" på deras servrar...

erka: Vi kör också SQLServer2000 hos dom, vad är det för problem du råkat ut för? *nyfiken* :)

JareMannen, först var det att de hade missat något i inställningarna så vi kunde inte komma åt vår databas via något verktyg förutom rena aspx sidor på 1,5-2 månader, fick betala för det ändå. Vi kunde inte importera data eller ansluta via enterprisemanager.

Nu hade vi samma problem med EM, det fungerar att ansluta till den då och då. Det tar ca 3-4 minuter för att få upp vår databas efter man klickat på databasträdet, oftast krashar dock EM eller misslyckas att få kontakt.

Jag fick rådet av dem att installera ett servicepack för EM, letade i 2 dar runt på Microsoft utan att hitta det, frågade redan från början om det inte räckte med MSSQL SP 3 då EM ingår i MSSQL, men det räckte inte enligt dem. Efter någon dag får jag ett mail som säger att det räcker med MSSQL SP 3, men problemen kvarstår.

Mer kommer till detta som jag inte orkar skriva just nu, men mailen, upptimen på servern har inte varit tillfredställande.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Företaget jag jobbar åt har sin site på Digikom. Håller med ovanstående talare(skrivare).

Ett litet kul mail man fick från dom:

Vi har uppdaterat vårat spamskydd. Under de närmaste dagarna kan det komma mer spam än vanligt.

Borde inte ett nytt skydd haft precis motsatt effekt? ;)

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

har min site på digikom och jag har aldrig vart med om något problem.

ska dock ändå byta, tycker de har höjt sina priser lite då och då så nu e de ganska så dyra

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag har i dagarna flyttat alla "mina" siter från Digikom just pga deras omåttliga strul & downtime som kom runt mitten av 2001 & tydligen ska fortsätta. Deras priser är ännu en anledning..

Tips: Snacka med Aleborg om utrymme, det gjorde jag & nu funkar det som det ska. :)

Det är ju för jävligt rent ut sagt att man betalade ett år i förskott, vi har tecknat avtal med dem i sju månader till. Kommer nog flytta siten innan dess, för Digikom kommer jag inte stå ut med länge till

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

JAreMANNEN skrev:

Ofta så är sidorna nere, dom måste ha en utav sveriges största "downtime" på deras servrar...

Dom garanterar att sidan inte är otillgänglig mer än 1.825 dygn/år. Sen får man 1 dags extra per timme sidan är nere. Som jag uppfattar avtalet.

99.5% tillgänglighetsgaranti

Bland det viktigaste som finns när man har en hemsida är att den ska finnas tillgänglig för ens besökare, för att verkligen visa att vi har en hög uppetid på våra konton så har vi infört en 99,5% tillgänglighetsgaranti. Vi har under år 2001 haft en genomsnittlig uppetid på 99.9% på samtliga servrar, vilket räknas som mycket högt

§ 6.4 Då Digikom Network sköter DNSerna för ett domännamn och konto typen är standard, pro eller vs och domännamnet används med www.domännamnet garanterar Digikom Network en tillgänglighet till Internet på 99.5%. Vi lägre tillgänglighet krediteras kunden 1 timmer = 1 dag. Garantin gäller inte ASP komponenters funktionalitet.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)