webForumDet fria alternativet

Domänfråga

Webbhotell & domäner

14 svar · 988 visningar · startad av eko

Medlem sedan juni 2002198 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag undrar hur man kollar vem som äger en domän?
Och kan man se hur länge domänen är registrerad?

tacksam för hjälp / eko

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

https://www.svanstrom.nu sök på domännamnet du undrar över där :)

Tack,

Status: REDEMPTIONPERIOD
Expiration Date: 09-feb-2003

Vad innebär detta? Kan jag köpa eller boka denna domän?

Tack / eko

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Flyttas från Webbserver - Övrigt.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Vad innebär detta? Kan jag köpa eller boka denna domän?

Nej, men den kommer att bli ledig snart. Redigera bort domännamnet från länken ovan om du vill att ingen annan ska sno domänen.. ;)

ok, tack för hjälpen!

Men hur många dagar är vanligtvis en REDEMPTIONPERIOD?
Det har ju redan gått 58 dagar sedan Expiration Date!

/ eko

Medlem sedan feb. 2003100 inlägg

Den är i RGP (Redemption Grace Period) i 30 dagar. Sen, om ägaren inte förnyat, går den på PD (Pending Delete) vilket vara 5 dagar. Sen deletas den.

Hur kan du ser hur länge det är kvar i säg PD-perioden?

Se "Updated Date" (inte Database Last Updated). Till exempel kanske det står 5:e Juni. Då släpps alltså domännamnet runt 10:e/11:e (beroende på vilken registratur som har den hos sig).

Vill du i förväg reservera en .com/.net/.org-domän så gå till http://www.snapnames.com så kan du för $69(?) sätta en s.k "snap" på den som samma minut/sekund domänen droppas från databaserna snappar upp den och registrerar den i ditt namn.

OBS: Jag är inte associerad med ovan URL/företag och det skrevs endast in i informativt syfte.

Hoppas detta hjälpte dig på traven. Lycka till!

-Felix

Tack Felix,

Det står:
Updated Date: 19-mar-2003

Om man lägger på 5 dagar på det datumet så innebär ju det att domänen borde vara ledig nu!

Fast det går inte att köpa den! Mycket konstigt...

/ eko

Exemplet jag använde var för när domänen är i "PENDING DELETE". Då kan du få det relativt exakt.

Ang. expirationsperioden så är den mellan 1 och 45 dagar så det är ganska svårt att förutsäga hur lång tid har gått ur REDEMPTION perioden redan.

Lycka till!

Jag fick vänta 60 dagar på en expired-domän.

Sedan när jag skulle registrera den hade den redan blivit tagen av en Snapnames-användare.. ;)

Domänbranschen är faktiskt en oerhört stor marknad och tusentals proffessionella domän'snappare' finns, så om det är ett känt eller enkelt namn (wine.com te x) eller två/trebokstävers så är det nästintill omöjligt för en lekman att få tag på den utan att köpa den.

Medlem sedan mars 2000344 inlägg

Är du verkligen angelägen är Snapnames bra. Jag använde mig av dem när jag ville ha .com-versionen av min (.nu-)domän, som nån hade bokat på två år för att försöka sälja vidare. Via Snapnames fick jag den till slut och då kostade det bara $49 (första årets registrering ingick).

Medlem sedan juli 200280 inlägg

Betalar man $49 oavsett hur det går, eller först när man verkligen får domänen? Jag har tittat på snapnames.com men hittade inget ordentligt svar där.

Medlem sedan mars 2000344 inlägg

Om jag minns rätt betalade man för ett år. Om de inte lyckades fixa den domän man ville ha kunde man be dem bevaka en annan utan extra kostnad, men efter ett år var det slut - oavsett om de lyckats fixa en domän åt en eller inte.

OBS. det var ett par år sen jag använde dem och reglerna kan ha ändrats. Dessutom har priset gått upp, tror jag.

Du betalar först, men om någon annan får domänen kan du välja att använda tjänsten på en annan domän.

When any SnapBack® subscription is deleted from your account, you retain in your account a SnapBack® credit. This credit is good for the lifetime of the SnapBack® subscription at the time it was deleted; this period of time is displayed next to each SnapBack® subscription in your account. The number of credits you currently have is indicated at the top of the SnapBack® list in your account. This credit will automatically be applied to any SnapBack® purchases made. You will not be charged for a SnapBack® order if your account indicates the presence of one or more credits.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)