webForumDet fria alternativet

Snyggt lösenord...

Bredband & telefoni

10 svar · 526 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Hade beställt ett nytt lösenord från Telia, som damp ned i brevlådan idag.

Dock blev jag ganska omedelbart utelåst från mitt konto, då jag gjort ett visst antal felaktiga inloggningsförsök. Problemet när jag skulle logga in var att det i beskedet med det nya lösenordet, valt ett typsnitt där det uppenbarligen inte gick att skilja siffran ett från ett litet "L".

I vissa typsnitt blir ju lilla "L", och siffran ett likadana, och går inte att skilja från varandra. Telia hade tydligen valt ett sådant typsnitt, för det är den enda orsaken som jag kan se, till att jag inte lyckades logga in. Jag var osäker på om jag skulle använda siffran ett, eller lilla "L" på de platser i lösenordet där tecknet fanns.

Får prova om två timmar igen, för då låses kontot upp med automatik. Ingen fara skedd, men ibland blir man liksom bara lite irriterad... ;)

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Taskigt av Telia. Det borde dom ju ha tänkt på. :l Blir också irriterad på ställen där man ska läsa en massa tecken i en bild och skriva i en textruta. Ibland ser man inte vad det ska föreställa.

Medlem sedan juni 2000278 inlägg

Det är inte bara Telia som har det så. När jag fick mitt lösenord av bostream försökte jag koppla upp genom att skriva lilla L men det skulle vara en etta.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

1, l och I brukar likna varandra rätt mycket.. Om man dessutom kryddar med några 0 och O som ser likadana ut är man i himlen.. :D

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Typsnitt är då jobbiga ibland. :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Varför anger dom inte lösenord bokstaverat?

etta nolla Kalle kalle olle Martin trea martin Olle etc..

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

dom skulle troligen bli nerringda av hulda 69 med flera som försöker skriva in ett lösenord på 55 tecken...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Man kan ju enkelt göra en kombination
Så borde det vara.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Decibel skrev:

dom skulle troligen bli nerringda av hulda 69 med flera som försöker skriva in ett lösenord på 55 tecken...

:e :birp

Medlem sedan aug. 20022 087 inlägg

obelix skrev:

Decibel skrev:

:e :birp

lol :D

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Bire skrev:

Varför anger dom inte lösenord bokstaverat?

etta nolla Kalle kalle olle Martin trea martin Olle etc..

Enklast är väll att bara ta bort de tecken som kan missuppfattas, 1, I, L, 0 och O alltså

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)