Sitter och funderar på det här med priser på webhotell.
Nu vänder jag mig till er med funderingar, och era synpunkter.
Detta är alltså ingen tråd där jag vill se 45 inlägg om olika webhotell och hur bra / dåliga dom är o.s.v. , Utan håller till era personliga åsikter utan att blanda in typiska exempel.
Min funderingar är alltså
Vad anser du är viktigast på ett webhotell angående priset ?
Är det att det är så billigt som möjligt ?
Är det att priset är lagomt för den service / tjänst du får ?
Vad mer tänker ni på när ni letar webhotell ? kom mer förklaringar, åsikter och tankar.
Detta är värdefull information för mig, och troligen andra webhotells-aktörer här på forumet att ta del av.
Webhotells priserna sjunker snabbt och många kliver ner på orimliga nivåer, för att hänga med så tvingas det tas bort telefonsupport och liknande.
För mig handlar det inte om priset utan hur bra tjänsten funkar, speciellt "uptime". Vill man ha en bra produkt så brukar man få betala för det också. Nu har jag hotell som jag är nöjd med, men skulle jag leta hotell idag så skulle jag leta efter ett med: hög säkerhet, snabb support (mail), bra uptime, avancerad kontrollpanel för att sköta mitt konto utan att behöva kontakta hotellet varje ggn.
En enda som tänker / funderar när ni kikar efter webhotell ?
Har sett mängder med trådar angående webhotell, kom igen nu , vad tänker ni på när ni letar hotell...
Okej då, det bäst utvecklade svaret får en gratis domän, .net/.com/.org . Kanske inte så mycket , men ändå nåt
Du får stå för nameservrar själv...
Detta gäller fram till 16.00 idag !
(Om detta strider mot forumreglerna, informera mig så ändrar jag)
Jag har min sida hos Neureal.com. Anledningen till att jag valde just dem var dels en trevlig kontrollpanel, stöd för mycket, databas, billigt (runt 35-50 /månad) och framförallt att de har fått mycket bra beröm i diverse forum. Att jag kunde köra flera domäner på ett och samma konto gillade jag också skarpt! Supporten kunde kanske varit lite snabbare men för dem pengarna det kostar förväntar jag mig inte mer :)
Jaha, jag får väl tacka för dom 2 svar som kommit. Nu har jag lite att gå på iallafall.
Tengblad var den som vi ansåg uttryckt sig bäst och får då en domän , så Tengblad, maila vilken domän du vill ha, samt vilka nameservrar du vill att den ska läggas på.
Vill du inte ha domänen så kan du ju alltid skänka bort den :)
Jag tycker det beror på vad du ska använda den till.
Ska man ha den till test eller kanske en ideel sida har man kanske inte samma prestandakrav som om man har när man lägger upp en komersiell sajt skarpt.
Men å andra sidan så har man ett webbhotell för test så vill man kanske att hotellet ska klara en drös olika tekniker (PHP, ASP 3, ASP.Net o.s.v.)
Till viss de så är det ju alltid pengaran som styr. :)
Är det att priset är lagomt för den service / tjänst du får ?
Det tycker jag låter vettigt, och förhoppningsvis så är det oftast så.
Ett riktigt billigt hotell kan man inte kräva så mycket av, ett som tar bra betalt kan man ställa desto högre krav på.
Själv tycker jag det är bra med ett hotell som har ett flertal färdiga paket, släng gärna med lite användbara grejer i de billigare paketen men ha reklam eller något. Min tro är då att det lockar till att betala för den något bättre tjänsten (=reklamfri)
En bra och rejält ingående faq tycker jag att webhotellet ska klara av att ha, på sånt som rör sina tjänster. Typ eventuell konfigurering av mailscript, databasanslutningar mm.
I samma hand att man kan få vissa råd per mail - detta kan ju givetvis också variera med det pris man betalt för tjänsten, vilket "paket" man valt.
Skall man ha ett webhotell till sina kunder vill man ju att de skall stödja det mesta.
Något som de flesta webhotell tar du höga priser för är extra databasplats.
Hellre högre månadskostnad än höga priser på databasplats.
Att serven stödjer det nyaste är nog ett måste har man en win2k server så är det ju inte så svårt att installera ASP.NET, Php, Jsp, Mailserver om man är duktig så får man det att fungera bra ihop.
Och php, samt .NET kostar ju inget att installera för administratören.
Så att om det stöjder flera saker så tycker jag inte man skall ta ut något extra för att man t.ex. stödjer asp.net så skall det kosta 100 kr extra än ett konto som inte gör det.
UPTIME och återgärdande utav system fel snabbt är nästan det viktigtgaste. Kunden kanske förlorar stort på att sidan är nere.
Hur många underdomäner som helst tycker jag att kunden skall kunna ställa in själv via kontrollpanelen. Är inte så svårt att fixa med .NET, webmail sätta en mapp med skrivrättigheter via kontrollpanel. minst 10 MB Mail.
PS. Decibel hur gick det med jobben du annonserade ut ?
Antar att det redan är satta men hade varit trevligt att få ett mail
om att man inte antogs :P
Jag eftertraktar en tjänst som är stabil och alltid tillgänglig. En kontrollpanel där jag själv kan ändra dem inställningar jag behöver (vilket också antagligen underlättar för webhotellet).
Support är viktigt, jag använder mig för tillfället av ett webhotell och en shell/web-tjänst, båda har löst en del av supporten med ett forum för användarna där man får hjälp både av webhotellet och andra användare vilket jag tycker är toppen. Man ska helt enkelt få svar på sina frågor snabbt och enkelt, även om det inte är så ofta man undrar över något. :)
Telefon ska väl också finnas där som ett altenativ men jag tycker att det är nästan enklare att lösa supporten/kommunikationen med webhotellet på nätet. Att det finns ett telefonnummer att ringa till känns tryggt, man vet att det finns där ifall.
Sedan vad det gäller olika funktioner och tekniker beror nog mycket på vad man ska använda kontot till.
:)
mvh
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e