Min domän, http://www.fieldofview.se har varit nere ca 10-15 ggr under dagtid sen jag köpte den för 3 månader sen. Minst ett par timmar åt gången. Ibland är även ASP nere då det är en Linux server.
Dvs den är i stort sett helt oanvändbar om man vill verka seriös.
Domänen vill jag snart använda till en presentation om mig och mina tjänster. Jag hostar redan en sida åt en kompis under http://lanfest.sidan.nu som hamnar i fieldofview.se/lanfest/ och är gjort i ASP.
Jag har en annan domän http://www.spacecorn.com som ligger hos en kompis och den var nere några gånger i månaden och kunde inte köra ASP. Så jag bestämde mig för att köpa ovanstående webhotell för att undvika downtime och ha möjlighet att köra ASP.
Och efter att ha betalt några tusen för deras tjänst så känner jag mig definitivt inte nöjd.
Min fråga är, vad ska jag göra?
Webhotellet i fråga http://www.epsab.com har för nån vecka sen uppgraderat till XEON servrar, men det ska ju inte jag som kund acceptera i så pass stor grad att min sida är oanvändbar?
När jag väl anmäler att servern är nere så brukar de fixa det.
De har bra support, vad hjälper det när sidan är nere.
Hjälp..... :q
Ska jag byta till nån stabilare server och betala ännu mer?
Vilken då i så fall?
Finns det nåt sätt att ta reda på hur ofta den varit nere?
Att pinga den från nån annan server som är stabil och logga det?
(Ändrar lite, läste för snabbt förra gången:) )
Om tjänsten inte fungerar som du blivit lovad har du rätt att bryta avtalet, oavsett vilka dumma bortförklaringar företaget har. Dom har säkert nån utlovad "uptime" , eller liknande. Du borde kunna återfå återstående pengar från tiden som är kvar tills avtalet går ut. Om inte annat så kräv en skärpning av dom, eller be dom kolla på vad som kan orsaka det.
för att kolla Hur ofta servern har vart nere bör du nog ha speicell programvara / script. och du bör installera den innan den började bli ostabil, annars är det svårt att säga något.
Att pinga en maskin säger inte heller speciellt mycket, om du får dåliga svar kan lika gärna bero på din operatör som det beror på webhotellet. Men om du pingar från 1-2-3 olika isp;s och alla får dåliga svar och packet loss kan det vara en idé att snacka med epsab om det hela.
Angående "övervakningen" så håller jag precis på och testar en tjänst från Alertra (https://www.alertra.com). De kollar servern var x:e minut från olika ställen varje gång. Kanske kan vara något för dig.
Jo, det har du ju redan listat ut :-)
Men kanske kan du använda tjänsten för att samla ihop fakta som du sedan kan skicka till webbhotellet. Du kan testa tjänsten i 30 dagar. Så sätt den på att kontrollera var femte minut och efter din testperiod så vips har du uptime-statistik att visa upp.
Webservrar - Som webservrar använder vi uteslutande Dell PowerApp.Web 120 med både Windows 2000 och RedHat Linux som operativsystem. Bland specifikationerna kan nämnas 1Ghz Pentium III Processorer, 40GB IBM hårddiskar snurrande i 7.200 RPM, 512MB RAM-minne och dubbla Intel 100Mbit nätverkskort. På en av dessa snabba maskiner kommer Din hemsida att placeras, eller ligger placerad.
Så imponerande verkar inte deras servrar vara!!! :OO
Föresten de har då inte uppdaterat till att de kör XEON på sina servrar!!! :l
Men det hör inte hit...
Dit problem, hmm... jag har upptäckt att många andra sidor har samma problem även de etablerade IT-företagen! :)
Jag använder nu 3 stk övervakar-tjänster som håller reda på domänen.
=)
Överdrivet men de kör olika sätt att kolla upp servern och olika intervall. Än så länge är den på 100%, har kört typ 15 timmar nu.
Återkommer med stabilitetsrapport ju längre tiden går hehe...
De har nog inte hunnit skriva om deras XEON servrar än.
alltså, det där är ju under all kritik. Jag testade också den där tjänsten, verkar mycket bra sak som man kan bygga lite statistik på. Uptime: 100.000% på alla 3 webservrar lyckades jag skrapa ihop, visserligen bara några dagars stats.
Men att du får så låg uptime på 2 dagar är verkligen illa
Kräv pengarna tillbaka o köp plats någon annanstans, eller få dom att förstå att det inte kan hålla på sådär.
Då ligger din sida på web06 precis som min.
Idag byttes servern ut så alla problem borde ha försvunnit vid det här laget. Förklaringen jag fick:
"har varit problem med dubbla processorer och ext3-filsystemet då det är problem med det i kärnversionen..."
Japps fick mailet idag, så vi får hoppas att den gamla funkar bättre.
Men de kommer förr eller senare byta ut den mot den nya XEON servern. Då får vi hoppas att drivrutinerna är stabila...?
Om man kollar på mitt webhotell ser det ut så här.
Time since last reboot: 143 days, 22 hours, 31 minutes
Det kan man inte klaga på tycker jag.
Fast det är ju bara operativet som körts utan problem under den tiden. Vad säger att inte Apache, MySQL eller POP3-servern varit nere under hela den tiden?
Så om jag var på jakt efter webbhotell skulle jag inte kolla bara på uptime eftersom det inte ger hela bilden.
Man kan fråga om procentuell upptid (och inte när den senast startades om). Även om webhotellet startar om sina servrar någon gång i veckan pga uppdateringar mm så kommer de lätt upp i >99,8% upptid om de inte haft några andra problem.
Angående varför EPS har en nertid på 1 timme om dagen är för att deras backup och statistik-beräkning görs under den tiden, jag som tidigare EPS-kund (blev avstängd pga. att jag belastade web06-servern för mycket) mailade under min tid där till dem och frågade varför den var nere varje natt vid 3-tiden och fick det som svar.
Avstängd pga för mycket trafik?
Vad hade du för sida?
Och var har du den nu?
Man ska ju kunna betala för extra bandbredd tycker jag.
Har inte lancerat sidan än, men d hade ju varit mindre trevligt om man blev avstängd om den e för poppis.
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e