webForumDet fria alternativet

Dedikerad server - svårt?

Webbservrar

15 svar · 539 visningar · startad av Maja

Medlem sedan mars 2000344 inlägg
Frågan#1

Jag har en virtuell server hos Tera-Byte.com. Den funkar väldigt bra, men jag slår i taket inom några månader när det gäller bandbredden. Även själva företaget är jag nöjd med, så jag vill helst stanna där. De erbjuder RaQ4 för $99/månad (500GB bandbredd).

Nu har jag några funderingar...

1. Är det stor skillnad på att sköta en VS jämfört med en DS? Jag har full rootaccess redan nu och installerar saker själv. Det är Linux på båda.

2. För ytterligare $100/månad sköter T-B all säkerhet m.m. Jag lutar att köpa den tjänsten, eftersom det känns motigt att sköta säkerheten själv. Men, $100 är mycket pengar. Kanske jag kan göra det själv? Är det svårt och mycket att hålla reda på? Tar det mycket tid? Vanlig support får jag även utan denna tjänst.

Tips och synpunkter välkomna! :-)

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Har man ingen kunskap sedan tidigare angående säkerhet så är dom 100 dollar väl investerade pengar, just att uppdatera och patcha är mindre problem, men att förstå sig på vad man egenligen gör är en annan sak.

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Då det är en RaQ finns det ju speciella patchar som fixar till ev. säkerhetshål, kanske inte alla men de viktigaste. För att installera en sådan behövs ingen kunskap alls eftersom det görs via serverns kontrollpanel.

http://sunsolve.sun.com/pub-cgi/show.pl?target=cobalt/raq4.eng&nav=patchpage

Tack för svaren och länken! Jag har inte bestämt mig än, men lutar åt att börja utan den där extratjänsten. Märker jag att det känns svårt/tidsödande/osäkert kan jag ju ändra mig senare. Tera-Byte själva säger att jag nog inte behöver den utan klarar mig själv.

Apropå kontrollpanelen... Här är en kanske dum fråga... Nu har jag Ensim. Enligt T-B är den som ingår på RaQ4 mindre avancerad. Brukar det vara samma på alla RaQs? Vad är det för en i så fall? Lätt att använda? Vad är det som inte går att göra, som man kan göra med Ensim?

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Det ska finnas en demo på kontrollpanelen här:
http://www.sun.com/hardware/serverappliances/raq4/demo.html

Jag vet att den finns där, men jag ser den själv inte just nu. Senast jag kollade på den tyckte jag att den var rätt rörig, kontrollpanelen alltså.

Det finns ett forum om RAQ-servrar på http://www.webhostingtalk.com/forumdisplay.php?s=&forumid=11

Tack Matti! Du verkar ha koll på det mesta som gäller servrar och webbhotell.

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

De verkar ha tagit bort Raq4-demon, men en Raq550-demo finns på: http://www.sun.com/hardware/serverappliances/raq550/demo.html

Tack nicclas!

Nyss fick jag mail från en anställd på ett av Stockholms energibolag (hon måste ha sett denna tråd). Hon säger att jag får ha hemsidan där helt gratis, utan motprestation. och att jag får 1000GB bandbredd per månad, bara för att de är så förtjusta i min sida! Skumt! Men det är en Windowsserver, så jag ska tacka nej. Det skulle jag nog ha gjort ändå, för nåt lurt måste det väl nästan vara. Hur kan de lova sånt till okända?

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Det låter märkligt.
Men dom kanske har en grym budget och fattade smak för din sida? ;)

En av mina vänner har sedan länge haft en VS på TB och har ganska nyligen hoppat på $99/månad-erbjudandet och är vad jag förstått nöjd med dem.

Ja, visst är det konstigt? Om inte mailen vore skickade från det företagets domän (jag har kollat headern, för säkerhets skull), skulle jag nästan tro att nån driver med mig... :-) Jag fattar inte hur de kan låta en utomstående använda så mycket av deras bandbredd.

Det där med din kompis låter iallafall bra.

Argh! Jag tackade vänligt men bestämt nej, men nu har han (det visade sig vara en han) satt upp en server åt mig ändå, och stoppar in Linux om jag vill. Han har skickat kontouppgifter och allt. Hjälp, vad göra?

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

tacka nej ? sverige är ett fritt land och du gör som du vill...

vill du ha någon garanti på att burkarna är online och verkligen fungerar som dom ska så är det lämpligare att betala och skriva kontrakt med dom, ta en symbolisk summa bara.

Jag själv skulle inte acceptera någon "som mailar för han/hon sett ett inlägg på forum och erbjuder allt gratis". låter mer som fantasiafton eller nån som försöker ha lite skojj.

Medlem sedan juni 2002324 inlägg

Decibel skrev:

tacka nej ? sverige är ett fritt land och du gör som du vill...

vill du ha någon garanti på att burkarna är online och verkligen fungerar som dom ska så är det lämpligare att betala och skriva kontrakt med dom, ta en symbolisk summa bara.

Jag själv skulle inte acceptera någon "som mailar för han/hon sett ett inlägg på forum och erbjuder allt gratis". låter mer som fantasiafton eller nån som försöker ha lite skojj.

Skulle direkt tacka jag. Vad har man att förlora!? Det är ju gratis. Sedan om det krånglar är det bara att byta!

Föresten, Maja. Värkar nästan som om du har en hemlig beundrare :P

Medlem sedan juni 2001181 inlägg

Klart du skall tacka ja.

Finns ganska mycket folk som gärna sponsrar bra sidor. Behöver inte vara skräp för att det är gratis, men lite svårare att ställa krav kanske?

Hemlig beundrare? Ha ha. Osannolikt. Det är nog bara nån udda typ. Jag har inte svarat på hans senaste mail, det där han säger att han satt upp en server som en present åt mig (tar det imorgon - måste fundera ut ett bra svar).

Men, tro det eller ej: Nu fick jag just mail från TB där de säger att de ska pensionera servern jag är på nu och att jag ska flytta hemsidan själv. Dvs. sätta upp alla siter/domäner/DNS igen osv. Suck! Kanske läge att uppgradera redan nu istället för att vänta till april som jag tänkte.

Usch, vilken röra det blev av allting helt plötsligt!

Jag har fortfarande inte svarat på killens mail, men snokat runt lite och måste säga att det verkar skumt. IP-numret han gett mig går till en server i Danmark. Skulle kraftbolaget ha sina servrar där? Möjligt, men jag är misstänksam. Nåt lurt är det. Bäst att hålla sig undan.

Dessutom fick jag just mail från TB abuse som säger att de fått en anmälning från SpamCops om att jag skickat ut spam och att det måste upphöra omedelbart. Enligt rapporten gjordes det reklam för min .nu-domän, men den finns inte med i vare sig body eller header, och mailet är på spanska och verkar ha något med Uruguay att göra. Jag har mailat TB och de säger att jag är oskyldig och att de ska meddela SpamCops. Puh! Men varför blev jag anmäld överhuvudtaget?

Märkligt hur allt kan gå så bra långliga tider för att plötsligt bli en enda röra.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)