Hur säkert är det egentligen att handla över nätet, ex. Amazon.com där det finns två skivor som jag jättegärna vill köpa?
Och hur gör man när det står $20 och inte i kr?
Säkerheten är nog mycket god. Jag handlade en DVD därifrån utan några större problem. Jag tror att e-handeln idag är säkrare än att ta ut pengar i en bankomat, tänker på rånrisken då exempelvis.
Själv har jag ett betalkort utan kreditmöjligheter. Detta betyder i sin tur att ingen, även om de kommer åt mitt kortnummer, kan handla på krita i mitt namn. De kommer max åt någon hundring eftersom jag bara laddar det belastade kontot vid behov.
Jag är inte alls orolig för att handla över nätet så länge det rör sig om skapligt välkända e-handelssajter (brukar göra en liten rundkoll innan jag handlar från för mig nya ställen). Finns dock möjligheten att betala mot faktura så gör jag hellre det av den enkla anledningen att jag helst av allt vill ha prylarna innan jag betalar.
Vad gäller valutan så hittar du en konverterare på den här länken.
Jag vet inte om amazon.com (i USA) och amazon.co.uk (i England) har samma fraktpriser. Rimligtvis borde frakten vara billigare från England så kanske vore det värt att kolla upp.
Jag kan bara tala av egen erfarenhet nu men när jag beställde denna Reg1-DVD så betalade jag inte särskilt mycket i frakt. Totalt, inklusive frakt, blev summan på 220:-. Priset i Sverige för samma DVD, Reg2, låg då på 260:- utan frakt. Helt klart värt varenda krona.
Tänk på att du kan få betala tullavgift, moms och speditionsavgift om du handlar från ett land utanför EU. För CD- och DVD-skivor är tullavgiften 3,5% av det sammanlagda värdet för varan och frakten och momsen 25%. Om det sammanlagda värdet emellertid ej överstiger 300 SEK behöver du inte betala någon tullavgift utan bara moms och speditionsavgift. Handlar du från ett land inom EU behöver du inte betala tullavgift. Moms betalar du då i det land du handlar ifrån, under förutsättning att det företag du handlar ifrån ej säljer varor för mer än 320 000 kr om året till Sverige, för då betalar du moms enligt svenska regler. Jag handlade nyss två DVD-skivor från Amazon i USA och fick betala 15 kr i tullavgift, 111 kr för moms samt 63 kr i speditionsavgift inkl ev moms, dvs totalt 189 kr. Så tänk på att det kan bli dyrare än vad du tror.
Med Amexblue har du "automatiskt Bedrägeriskydd Online som skyddar dig mot eventuella bedrägeriförsök på ditt Kort. Om du inte skulle vara nöjd med varan du köpt har du möjlighet att returnera den genom Returgarantin".
Med Amexblue har du "automatiskt Bedrägeriskydd Online som skyddar dig mot eventuella bedrägeriförsök på ditt Kort. Om du inte skulle vara nöjd med varan du köpt har du möjlighet att returnera den genom Returgarantin".
Bedrägeriskydd gäller väl VISA också. Man ska iaf få pengarna tillbaka om man blir blåst. Och returgaranti har man alltid när man köper över internet, eller det kanske bara gäller inom Sverige?
Säkerheten är nog mycket god. Jag handlade en DVD därifrån utan några större problem. Jag tror att e-handeln idag är säkrare än att ta ut pengar i en bankomat, tänker på rånrisken då exempelvis.
Själv har jag ett betalkort utan kreditmöjligheter. Detta betyder i sin tur att ingen, även om de kommer åt mitt kortnummer, kan handla på krita i mitt namn. De kommer max åt någon hundring eftersom jag bara laddar det belastade kontot vid behov.
Jag är inte alls orolig för att handla över nätet så länge det rör sig om skapligt välkända e-handelssajter (brukar göra en liten rundkoll innan jag handlar från för mig nya ställen). Finns dock möjligheten att betala mot faktura så gör jag hellre det av den enkla anledningen att jag helst av allt vill ha prylarna innan jag betalar.
Vad gäller valutan så hittar du en konverterare på den här länken.
Lycka till!
Vad är det för betalkort du har?
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25