Jag gör en site åt ett företag som registrerat sitt domännamn hos Carambole. Jag har dock köpt webhotellplats hos Sajthotellet. Carambole kräver en ip-adress för att kunna peka om domänen medan Sajthotellet menar att det borde gå bra med en "namnserver" adress. Carambole påstår att det inte går om jag inte säger upp mitt avtal med dom och flyttar det till Sajthotellet. Sajthotellet å sin sida menar att det är väldigt vanligt att peka mot en namnserver och att en ip-adress är helt onödigt. Detta tjafs drabbar min kund och jag börjar få panik. Kan nån bena ut dessa begrepp för mig då jag inte her någon riktig koll på just detta. Tacksam för svar.
flytta domänen från carambole! klart man ska kunna ange namnservrar om man reggar en domän. flytta den till ex. namecheap eller liknande så får du inte bara fler inställningsalternativ utan det blir billigare också
Är det en .SE domän så krävs det både IP samt namnservernamnen, annars så bör det räcka med namnservernamnen(2 st) men vissa vill dock ha både IP och namn. Carambole borde dock kunna ta fram IP via namnet.
För att peka en domän har man 2-4 st namnservrar, t ex ns.dcs.net samt ns2.dcs.net, till dom två namnen är 2 st IP kopplade(eller tvärt om :) )
Dock vill Carambole bara peka namnet till ett IP och ha kvar DNS-tjänsten hos dom($$$), för att undvika det måste du säga upp tjänsten helt hos dom och flytta rasket till Sajthotellet, vilket du bör göra.
Tror inte att carambole kommer att släppa domänen innan du skriftligen har sagt upp tjänsten hos dom. Och
Dom har uppsägningsblanketter på sin hemsida.
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2